Päronkaka som på Malin’s diner

Jag jobbar på det det med variation.

Inte för att jag äter precis likadant hela tiden, nej, som ni kanske förstått genom mina inlägg här så är lunch och middag helt klart varierade i mitt kök, och innehåller allt vegetariskt jag kan hitta i närheten som intresserar och tilltalar mina, ganska accepterande smaklökar. Nej, det är inte det som jag vill variera. Däremot hamnar jag i någon slags faser när det kommer till mellanmål och fruktval. I ett par veckors tid nu så har nästan alla mina mellanmål bestått av keso (vegetarisk sådan finns på Lidl för er som är intresserade!) med torkad eller färsk frukt och nötter. Farligt gott och smidigt att få till. Innan dessa veckor hade jag ett antal sådana då jag bara åt risifrutti, helst risifrutti smoothie. Varje dag. Innan dess – yoghurt med frebacos musli utan tillsatt socker. Innan dess… Ja, det kommer jag inte ihåg, men antagligen var det en fas där också. Samma sak gäller min frukost, fast den fasen har hållt i sig mycket, mycket längre.

I ungefär två år har min frukost, VARJE MORGON, varit exakt densamma. Havregrynsgröt eller fiberhavregrynsgröt med lingonsylt (KANSKE äppelmos om jag kände för en aning variation) och ett glas apelsinjuice. Jag skojar inte, min dag var förstörd om jag inte fick exakt denna frukost.

Jag har kommit underfund med att det kanske vore både mer spännande och bättre för mig om jag inte fastnar i en och samma tankebana när det är mellanmåls- eller frukostdags. Jag förespråkar ju variation som en galning, varför sträcker det sig bara till lunch- och middagsmål?

***

Så varför skriver jag om det här? Jo, för i ett par veckor nu så har jag ätit galet mycket äpplen här hemma. Varje gång jag känner mig lite sugen på en frukt, kanske som snacks mellan lektionerna eller sund efterrätt efter maten, så är det ett äpple jag sträcker mig efter. De är ju så goda just nu!

Detta har medfört att jag har en hel del ANNAN frukt i kylen som jag inte väljer att mumsa på. För när jag handlar är det inte mina faser jag går efter, utan vad jag planerar att jag kommer att äta. Och i min planering finns det plats för annat än äpplen.

Nyligen tillexempel, stod det en hel korg med päron där, helt orörd, som började se lite halvt vissen ut. Antagligen trött på att vänta på mina glatt tuggande käkar utan resultat. Helt ärligt, jag tyckte lite synd om den. Så när jag fick ett välbekant baksug i magen och förstod att det var dags att ta fram plåt och formar, då var det päronen som fick ge sitt liv.

Du, vad päron är gott förresten! Det får nog bli en päronfas nu ett tag framåt… 😉

***

Receptet stal jag rakt av från fina Malin’s diner. Bara att klicka sig in där för att få en utförlig beskrivning om min version nedan inte räcker 😉 En liten förändring gjorde jag dock då det av någon anledning inte fanns en enda lime att lägga vantarna på i min närmaste ica-butik. (Vad är det här, köp-upp-varenda-lime-dagen? För jag brukar aldrig gå omkring och fundera på om LIMEN är slut i affären! Den är alltid där liksom. Som mormor. Eller läxorna i väskan. Skumt.)

Jag uteslöt därför limen helt och rev lite citronskal över mandelmassan innan förgräddningen. Det smakade också bra, men jag har ju inget att jämföra med, så om du vill veta vilket som smakar bäst kan du baka en av varje och testa själv 😉

Här kommer en snabbversion av receptet i bilder:

Först blandades smeten till botten ihop (150 gram rumsvarmt smör, 1 1/2 dl socker, 1 ägg, 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och ev. skal och från en lime och saften från halva) och trycktes ut i en pajform.

200 gram mandelmassa revs över bottnen innan formen skjutsades in i ugnen på 200 grader i tio minuter.

Päronen skalades…

Kärnades ur…

…Skars i skivor och lades i det förgräddade skalet.

På med yoghurtblandningen. (2 dl turkisk yoghurt,  1 dl socker, 2 ägg)

Grädda någon halvtimme och voilà! Päronkakan är färdig!

Kommentera

