Fruktig currygryta

Jag minns med värme vilken tragedi det var varje gång jag och min då bästa kompis tvingades – av våra onda, snåla föräldrar – dela på en pizza. Vi var väl en nio-tio år och åt ändå inte upp varsin egen, och barnpizza var ju ”slöseri med pengar när en vanlig räcker hur bra som helst”. Med fasa stirrade jag på alla läckerheter på menyn och visste direkt vilken det var jag skulle behöva välja, helt enkelt för att det var den enda hon åt – Africana. För er som inte är uppvuxna med de typiska pizzanamnen kan jag avslöja att den här currydoftande pizzan pryddes med kyckling (som jag då åt), jordnötter OCH banan. Den där redan nämnda curryn också förstås, förutom vanlig ost och lök.

Frukt? tyckte jag och rynkade ilsket på näsan. Frukt på pizza? Varm, geggig banan var inte något jag direkt älskade, precis som att jag heller inte åt Flygande Jacob eller andra rätter med frukt i, eller nötter på för den delen. Men hon hade en starkare vilja än jag, så Africana blev det i alla fall, och åt gjorde jag ju ändå. Det var ju pizza!

***

Idag är min åsikt helt annorlunda – frukt passar ju perfekt i mat, och inte kan man äta wokade grönsaker på den asiatiska restaurangen utan nötter på toppen? Det gäller att inte envist vidhålla att något inte är gott som man aldrig gillat innan, smaklökarna blir mer accepterande med åldern 😉

***

För att hylla minnet av min väns desperata försök att få mig att gilla nötter och banan lagade jag idag en variant på den där pizzan – fast helt vegetarisk förstås! Vegansk är den också lätt att få, utan att smaken förändras nämnvärt. Prova gärna, det är värt ett försök!

***

Fruktig currygryta

Ingredienser
(4 portioner)

1 gul lök
1 påse grytbitar från hälsans kök- 300 gram (eller 1 paket tofu – 250 gram)
1 röd paprika
1 äpple
1 banan
ca 3 tsk curry
2 dl vatten
2 dl grädde
ev. en näve jordnötter
salt

olja att steka i

***

Hacka löken och fräs i oljan någon minut, stekpanna går bra.

Häll i grytbitarna (eller tärnad tofu) och låt fräsa med ytterligare en minut eller två, tills bitarna tinat (eller tofun fått färg).

Hacka paprikan och äpplet i lagom bitar, skiva bananen.

Fräs alltihop tillsammans med curryn i ca 5 minuter, bränn ingenting 😉

Häll över vatten och grädde (eller sojagrädde kanske?) och låt sjuda i 5 minuter till, tills såsen kokat ihop sig lite.

Blanda eventuellt ner jordnötter om du tycker om det, smaka av och salta vid behov.

Servera gärna över råris som jag gjorde, kanske med lite broccoli till? Eller varför inte toppa med fler jordnötter, lite rostad kokos och ett till par skivor banan? Alla sätt är bra!

***

Skålen jag serverade i inköptes på Iittala outlet i Nyköping när jag var där igår, och föreställer vår käre Sniff i Mumin! Fabriksbutiken säljer ut designade husgeråd till ett billigare pris, och är ett toppenställe om man som många av oss inte kan få nog av porslin och sådant!

Ni har väl sett alla söta delar i Muminserien?

Kommentera

