Att acceptera är långt viktigare än att moralisera

Idag blir det något så ovanligt som ett inlägg utan recept. Jag kanske postar ett sådant också, senare, men just nu måste jag få något annat ur mig, något som för mig känns väldigt, väldigt viktigt.

***

Ibland kan jag bli lite irriterad på mina medvegetarianer och veganer där ute. Alla har vi vid någon tidpunkt i livet bestämt oss för att inte äta kött, en del av oss av etiska skäl, en del av hälsoskäl och andra har sina egna hemmasnickrade grunder att basera valet på. Oavsett vilket väger alla skäl lika tungt.

Så hur kommer det sig att allt många gör är att hacka på varandra? Inte nog med att de som äter kött har helt felaktiga åsikter (påstås det, jag är inte den som dömer här), utan veganer klagar på ovo-lakto-vegetarianer, ovo-lakto-vegetarianer klagar på andra med samma stämpel som inte utesluter vissa e-nummer som är mindre vegetariska än andra. ”Vad ni hycklar som äter ost – det är ju dött djur däri”, ”ni som äter ägg, fattar ni inte att djuren lider lika mycket för er skull” etc, etc. Har ni också hört det? Jag har hört det till leda.

Okej, jag är inte Guds bästa barn i det här fallet. Jag har valt bort kött för att jag inte kan med tanken på att ett annat levande väsen ska behöva känna smärta och lidande för min skull. För känslan av att mina val kan göra någon liten nytta och göra livsvillkoren för våra älskade, misshandlade djur lite, lite bättre. Jag tycker HUR vi behandlar djur idag är mardrömslikt och ohållbart. Och att äta vegetariskt gör att det är lättare för mig att moraliskt acceptera mig själv.

Och det gör jag idag. Jag mår bra med mina val fast jag någon gång köper keso från arla eller mjölk som inte är ekologisk. Jag äter pizza då och då och frågar inte om osten är löpefri och jag blir lika glad varje gång en inbiten köttätare väljer något vegetariskt på menyn – FAST det innehåller ett par ägg som kanske eller kanske inte är plockade från frigående höns utomhus. Jag står för det, och ändå kallar jag mig vegetarian.

Nej, jag är inte perfekt. Det gör inte att jag anser att ni som är veganer är bättre än vad jag är. Jag beundrar er beslutsamhet, och förstår ert val, lika mycket som jag beundrar en blandkostare som väljer att ha en vegetarisk dag i veckan. Det vore så oerhört mycket lättare att leva idag om vi kunde sluta döma varandra på grund av småsaker som att vi inte tolkar begreppet vegetarian likadant. Vi gör alla så mycket vi kan för att göra den här världen till ett lite bättre ställe, för allt levande. Istället för att se det som görs fel, varför inte fokusera på det som görs rätt?

bildkälla

Så, nästa gång du som vegan hittar ett recept som innehåller ost – du behöver inte försöka lära oss andra att det är fel att använda det i maten. Nästa gång en tidning som påstår sig vara vegetarisk innehåller recept du inte tycker är vegetariska nog (ja, jag syftar på det nya numret av laga lätt, som denna månad har tagit det fantastiska initiativet att ha ett helvegetariskt nummer), använd dig av de recept du tycker passar dig. Det är helt okej att välja och vraka, just som att det är helt okej att vara av en annan åsikt.

***

Missförstå mig inte, det är klart det finns många vegetarianer och veganer som aldrig någonsin skulle få för sig att kritisera. Hatten av till er, och tack för er medmänsklighet. Min mening med det här inlägget är inte att uppröra någon eller att i min tur kritisera, jag vill bara göra mig hörd i denna debatt som pågår.

Ta hand om er, oavsett kostvanor ❤

Kommentera

