Frittata från de svenska skogarna!

Jag har gått och varit sugen på frittata ganska länge nu. Dels är det en snabblagad rätt som varken är kostsam eller kräver lustiga ingredienser, dels är det lite roligare än en vanlig omelett (kanske för att man inte gör en frittata lika ofta?). Dock är det lite klurigt för mig hemma i Växjö, där jag inte har en stekpanna som jag kan använda i ugnen (jag har hört att vilken stekpanna som helst fungerar om man täcker handtaget med aluminiumfolie, men jag  har inte vågat testa, någon som vet om det är sant?) och så äter jag ofta ensam, vilket gör att det känns lite som ett slöseri att göra en frittata, som ofta räcker till fyra. Ägg är bra till mycket, men omelettliknande rätter är inte överdrivet roliga att lägga i kylen och värma upp nästa dag – och att göra en frittata för en blir ju faktiskt inget annat än en vanlig omelett, eller hur?

Dock åkte jag hem till mina föräldrar igår, eftersom min kära mor kom hem från Rom och ville berätta lite om resan (avundsjuk? Inte jag. Speciellt inte eftersom italiensk mat är bland det bästa som finns, och jag har aldrig någonsin satt min fot i Italien!). Jag blev snart tillfrågad om jag inte kunde laga till en lätt middag, självklart också LCHFanpassad, för min bantande fars skull. Frittatan kom direkt upp i mitt huvud – jag var ju med när de köpte den där stekpannan som går att använda i ugnen!

Efter lite rotande i deras kyl höll jag triumferande upp en påse kantareller, som dagen innan var nyplockade och därför skulle ätas så snart som möjligt. Frittata är ju hur gott som helst med sina mer vanliga ingredienser (tex potatis, lök och ost) , hur gott skulle då inte en kantarellfrittata vara? En, om man så vill, svensk version av en spansk specialitet?

Så fick det bli. En halvtimme senare stod maten på bordet, och alla mumsade glatt i sig. Inte ens en timme efter att vi plockat bort faten hör jag så pappa knorra ”väldigt god frittata, men den var ju köttfri! Nu är jag hungrig igen…” Vissa blir aldrig nöjda.

***

Om du inte har en stekpanna som kan användas i en ugn, stek istället frittatan under lock lite längre än nedan. Jag har fått höra att det går lika bra.

Hur mycket ost du vill använda är HELT upp till dig, jag använde mig nog av 1 dl, men jag hade nog kunnat ta lite mer, för mer smak.

***

Svensk frittata

Ingredienser
(4 portioner)

1/2 purjolök
ca 200 gram färska kantareller
ev. 1-2 avrunna, grillade paprikor
salt och peppar

6 ägg
1 msk vatten
salt och peppar
ev. hackad, färsk timjan

1-2 dl riven ost (efter tycke och smak) Välj gärna en smakrik ost, tex västerbottensost.

***

Tag fram en stekpanna som tål ugnsvärme och sätt ugnen  på grill – 200 grader.

Hacka purjolöken och borsta av svamparna, dela på de stora.

Fräs purjolök och svamp i smör 5-10 minuter tills svampen är brynt.

Tillsätt eventuellt hackad, avrunnen, grillad paprika (det gjorde jag, för det fanns hemma och såg spännande ut^^), låt fräsa med i någon minut.

Vispa samman de sex äggen med lite vatten och kryddor. Har du timjan är det gott att hacka i.

Häll äggblandningen över det frästa och sänk värmen. Om du vill kan du också strö hälften av osten över smeten i stekpannan nu.

Vicka lite på pannan så att all äggsmet får en chans att stelna.

När frittatan stelnat till något sånär, strö över så mycket riven ost som du vill ha och skjut in stekpannan under grillen i ugnen.

När osten smält och ytan fått färg är den färdig, det tar kanske 10 minuter.

Tag ut försiktigt, handtaget kan bli VÄLDIGT varmt!

Dela frittatan i fyra delar och servera, kanske med en god sallad? Min bestod av salladsblad, fetaost, oliver, inlagd vitlök,vanlig och soltorkad tomat. Och så basilika, massor av basilika ❤

Kommentera

