Lins- och kokossoppa att värma magen med

Igår var en ”jag-tycker-synd-om-mig-själv-dag”. Har ni också sådana ibland? För mig brukar de inträffa ungefär en gång i månaden. Om ni förstår den vinken. Min mage gjorde livet surt för mig och tyckte inte alls om att jag ville göra tokiga saker som att säg, sitta upp eller gå på lektioner. Nej, enligt den skulle jag ligga ihopkurad i en boll hela dagen, helst under ett täcke och med en välfylld kopp te inom räckhåll.

Den planen fungerar inte så bra när universitetet man går på väljer att lägga ett seminarium samma dag. Så det var bara att bita ihop, diskutera uppsatser och gå hem och sova ett par timmar efteråt. Tur då att man har en trevlig grupp med människor att dela tiden med så allt känns mindre jobbigt!

***

Magonda dagar tycker jag det är perfekt att kurera sig med soppa. Det är alldeles lagom lätt att äta och värmer inifrån och ut på något sätt. Lite sådär tröstande ni vet, som att världen inte är så hemsk som låter en gå igenom jag-tycker-synd-om-mig-själv-dagar. Dessutom kan man variera dem i det oändliga, så tråkigt blir det sällan! Om man inte har en favoritsoppa som man alltid tar till när magen svider förstås…

***

Receptet på den här spännande soppan hittade jag i månadens nummer av Buffé, som ICA ger ut till sina spenderande medlemmar. Jag tänkte prova på att faktiskt kopiera receptet rakt av från tidningen idag, något jag inte är så bra på eftersom jag alltid vill vara och lägga mig i överallt. De gråa klamrarna är mina egna ändringar, välj själv om du vill följa dem eller ignorera dem.

Originalet gav också ett recept på räksalsa att toppa soppan med, något jag inte förstod alls. Salsan bestod helt enkelt av räkor, hackad tomat och koriander och kändes lite felplacerad, men det kan ju vara min vegetariska sida som talar 😉

Resultatet var i alla fall en mjuk och len soppa som lade sig fint i magen och värmde skönt i höstrusket. Jag kan tänka mig att det är gott med det syrliga limeskalet i för att bryta av smakerna lite, men tyvärr hade jag ingen lime hemma. Soppan kan också anses vara helt vegansk, om man ser till att grönsaksbuljongen inte innehåller några elakheter som spår av mjölk och ägg. Våga prova, med linser och kokosmjölk är det svårt att gå fel!

***

Mustig lins- och kokossoppa

Ingredienser
(4-6 portioner)

2 1/2 dl torkade röda linser
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot [jag använde två]
1 röd chilifrukt (tex spansk peppar) [denna uteslöt jag, mest utav en mesprincip]
1 1/2 tsk spiskummin
1 1/2 tsk malen ingefära [jag rev i lite färsk, vilket blev bra]
1,2 liter vatten
3 msk konc kycklingfond [NEJ! Grönsakstärning blev det för mig, som jag smulade i tillsammans med de andra kryddorna]
1 burk kokosmjölk (400 ml) [jag använde ungefär 300 ml]
3-4 msk färskpressad limejuice [hade ingen lime, men tror det skulle passar bra i]
olja
salt och peppar

Gör så här:

1. Skala och hacka lök, vitlök och morot. Dela, kärna ur och strimla chilin. Fräs lök, vitlök, morot och chili i 2 msk olja i en stor kastrull ca 4 minuter. Tillsätt spiskummin och ingefära, låt fräsa någon minut. [om du som jag använder dig av en grönsaksbuljongtärning, smula i den nu också och tillsätt ingen fond i nästa steg]

2. Skölj linserna i en sil. Tillsätt linserna i kastrullen och häll på vatten och fond. Låt koka ca 25 minuter med lock.

3. Ta kastrullen från värmen och mixa soppan slät i matberedare eller med stavmixer. [stavmixer för min del. Välj själv om du vill mixa den grov så du har lite bitar kvar eller helt slät]

4. Häll tillbaka soppan i kastrullen om du använt matberedare. Rör ner kokosmjölk och limejuice. Krydda med 1 1/2 tsk salt och 2 krm peppar.

***

Toppa gärna soppan med persilja (eller annan färsk krydda, jag använde oregano då min persilja sett mycket bättre dagar). Vill du kan du servera den med lite turkisk yoghurt (kan nog vara gott om chilin används) eller en vegansk motsvarighet. Jag fuskade lite då jag hade en liten burk färdig aioli hemma som jag dekorerade, väldigt stiligt med (HA!).

***

hoppas ni alla mår bra och har hälsan ❤

Kommentera

