Smaktest – Cloetta Center Kokos

Kommer ni ihåg den där ljuvliga tiden då Marabou faktiskt hade en chokladkaka med kokos i? Det gör jag, och jag sörjer att jag inte hade vett att uppskatta den då, för inte förrän den gick ur tiden förstod jag vilken stor chokladkaka vi hade gått miste om, och vilken chokladsmak jag skulle sakna resten av mitt liv.

Jag vet, jag kan vara oerhört dramatisk när det väl gäller.

Hur lycklig tror ni då inte att jag blev när jag äntligen hittade nyheten från cloetta i min butik – Cloetta Center Kokos? Skinande med hela ansiktet smugglade jag ner den i korgen, jag handlade nämligen med min bror som tycker att ”om man har med sig inköpslista ska man gå efter den”. Pyttsan! Hittar man efterlängtad choklad i affären står den automatiskt med på listan! Det är i alla fall jag helt säker på…

***

Egentligen är den kanske inte mycket till nyhet längre, det tog ett tag för mig att lyckas leta upp den, och nu känns det som att den går att finna i var och varannan affär. Men smakas ska den, och testas kommer den, det är ju det jag är till för 😉

***

 

Så här ser den då ut, Cloettas nya kassako (inte jag då alltså, utan chokladen!). Vi har väl alla köpt och älskat cloettas center någon gång? Den som de själva envist håller fast vid är helt annorlunda mot plopp men som faktiskt smakar nästan precis likadant? Det här är center, fast istället för att bara bestå av choklad och karamell har de också petat in ett lager med kokos i varje chokladbit.

Den säljs bara i de runda förpackningarna, de med den dåliga samveteshöjaren ”bjudbiten” sist på rullen så att man inte KAN äta upp varenda en själv ens om man verkligen ville det. 78 gram står det på förpackningen att chokladen väger. Runt 16 stycken räknade jag ut att det var i rullen. Det betyder alltså att varje chokladbit väger lite under 5 gram. Nödvändig information? Verkligen inte! Dock ger det mig möjlighet att, genom att beakta att 100 gram av denna choklad innehåller 510 kalorier, berätta för er att en bit innehåller ca 25 kalorier. Om jag har vetenskapligt stöd för det? Inte alls, det är säkert helt fel. Men det var värt ett försök 😉

Förpackningen är grön, vit och brun, en spännande färgkombination som jag tycker passar utmärkt i det här fallet. Den sticker ut lite lagom mycket, och den målade bilden av chokladbiten ser oerhört frestande ut. Valet att skriva ordet kokos med kokosnötsliknande bokstäver känns väl kanske lite desperat, men det är ju faktiskt mest till yngre den riktar sig, så jag låter det passera obemärkt förbi.

Ingredienslistan är lång, men den ger oss i alla fall beskrivningen ”fylld mjölkchoklad med toffee och kokos”. Hela 23% toffee ingår i varje bit och 2 – TVÅ! – procent består av kokos. Vi får hoppas att det är en oerhört stark smak på de där stackars  kokosflingorna. Listan ger oss också den hjälpsamma varningen att chokladen kan innehålla spår av nötter. Jag antar att två procent är ett spår…

Väl öppnad ser man ingen större skillnad från den vanliga centern, men doften är helt klart annorlunda. Den luktar kokos! Vanlig hederlig, fantastisk kokos! Tänk er sandstränder och solskyddsfaktor så vet ni vad jag menar, eller nyrullade chokladbollar på väg att doppas i kokos för att kunna byta namn till kokosbollar! SÅDAN kokosdoft sprider sig, och jag var tvungen att hugga in på stört för att se om den är lika god som den verkar.

Den smakar faktiskt kokos. Karamell och kokos blandat med en svag förnimmelse av choklad. Det är sött, det är sockrigt, det är… sagolikt gott! Visserligen ser den inte riktigt lika inbjudande ut halverad som den tecknade versionen får oss att tro, men vad gör det när den smakar precis som den ska? Det här ÄR center, med en alldeles lagom ton av kokos. Vem köpte egentligen en center för hur snygg den är halverad?

Jag är förvånad och lite smått förälskad. Det här är gott, riktigt gott. Okej, själva chokladen är inte lika god som marabous, men kombinationen med karamellen och kokosen gör att det inte ens märks. Den kan helt enkelt inte få annat än:

5/5

Kommentera

