Rotfruktsgryta med ajvar relish

Jag märker hur hösten har börjat sippra in i hemmen nu, både i de bloggar jag läser, där äpplen, svamp och rotfrukter blir mer och mer frekvent och färska bär fått ge vika nu när kylan gör det svårt för dem, men också hemma hos mig och hos mina vänner. Istället för att samlas för att grilla ute i gröngräset är det innekvällar med film och mys som gäller, hinkvis med te och mat lagad tillsammans.

Själv kunde jag inte vara nöjdare. För varje år tycker jag mer och mer om hösten, precis som att jag uppskattar att få måla dit den där guldkanten på vardagen mer nu än vad jag gjort tidigare. Bara genom att tända ett par ljus och slippa det starka lampskenet har man skapat sig själv en liten rogivande stund, även om det är böcker som ska läsas och uppgifter som ska lämnas in. Dessutom är det ju nu som det är så härligt att stå inne framför spisen och producera goda, nyttiga och värmande rätter som tinar upp i mörkret istället för att blanda ihop en snabb sallad och svettas igenom måltiden.

Glöm heller inte att hösten är en tid för lite annorlunda firande, halloween för många och thanksgiving för somliga. Tänk vad mycket gott det finns runt dessa högtider, mycket som vi kanske inte är vana vid men som är väl värt att prova! Som den fantastiska pumpan som kan bli både en kryddig soppa och en mjuk och len efterrättspaj.

Ja, som ni märker har jag välkomnat hösten helt och fullt, och ni kommer därför säkert träffa på mängder av grytor och soppor från och med nu. Det går ju inte att undvika när mörkret tränger sig på, det finns inte mycket som smakar bättre än en god gryta och ett frasigt bröd när solen inte syns till. Som den här till exempel. Sötpotatis är bland det godaste jag vet och tillsammans med morötter, tomatkross och ajvar relish blir det en spännande smakkombination som mättar och som är perfekt till matlåda att ta till när tiden inte finns.

Hur känner du inför hösten?

***

Om jag inte minns helt fel läste jag ett recept på en gryta med sötpotatis och purjolök från antingen tasteline eller recept.nu som jag inspirerats av, men jag kan inte säga helt säkert vilket. Jag vill absolut inte stjäla något från någon som inte får äran för det, så om ni hittar ett snarlikt recept någonstans så är det antagligen så att jag läst igenom det någon gång och tyckt det låtit riktigt gott. Vi får ju lära oss allt om referenser i klassrummet nu, kanske är det därför jag tycker det är så viktigt att rätt person får äran för det som blir lagat? 😉

***

Jag tillsatte mer vatten än jag sedan skrev ut i receptet nedan men tyckte att min rätt blev ett mellanting mellan gryta och soppa, vilket också är gott, men det var ju en gryta jag ville ha! Så fyra dl borde räcka mer än väl, det är bättre att det är lite för lite vatten från början så man kan hälla på lite till om det behövs. Samma sak gäller för ajvar relishen, tillsätt mer i slutet om du tycker att jag var lite mesig med mängden!

***

Rotfruktsgryta med ajvar relish

Ingredienser:
(4 portioner)

1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
2 morötter
2 sötpotatisar
1 paprika (min var röd)
1 buljongtärning
ca 4 dl vatten
1 burk krossade tomater (ca 400 gram)
1 dl ajvar relish
1 burk bönor (400 gram) (jag valde stora vita bönor)

olja att steka i
salt och peppar

***

Hacka purjolök och vitlök och fräs i olja i en stor kastrull.

Skala morötter och sötpotatis. Skär dem i mindre bitar och lägg i efterhand de blir uppskurna. Fortsätt med paprikan på samma sätt.

När allt är uppskuret och ligger i grytan, smula över buljongtärningen och häll över vattnet.

Låt koka under lock runt 10 minuter.

Fortsätt med att hälla i de krossade tomaterna och ajvar relish och låt koka lite smått i ungefär 15 minuter till eller tills allt är mjukt och har kokat ihop lite.

Skölj bönorna och blanda i grytan.

Smaka av, salta och peppra efter smak. Om du tycker det behövs kan du addera lite mer ajvar relish.

Servera med tex turkisk yoghurt som jag gjorde och kanske lite persilja på toppen. Ett gott bröd passar bra till!

Kommentera

