Lemon bars – för oss citronälskare

Först och främst – ni som har följt mitt äventyr med CSN, som nekade mig pengar till att studera det här läsåret; tack för ert stöd ❤ Jag valde att överklaga deras beslut, och de gick med på att låta mig få studiemedel i alla fall! Vilken enorm lättnad! Så nu kan jag fortsätta att studera, fortsätta att baka och laga mat, utan att behöva oroa mig för hur det ska gå ihop ekonomiskt (ja, mer än vanligt då).

För att fira detta – eller ja, egentligen mer för att få ha en riktigt mysig kväll tillsammans – träffades några av de finaste människorna jag vet hemma hos en vän för att äta tacos, se på film och skratta i allmänhet. Det är så roligt att ses då och då även nu när vi inte längre går i samma klass, och vi hade mycket att ta igen.

Då är det ju alltid trevligt att ha med något till efterrätt!

 

Detta recept är från början amerikanskt och jag fick det någon gång när jag bodde därborta, runt år 2006 eller så. För er som, liksom jag, älskar citronpaj är det här en nära släkting, skillnaden är att den trycks ut i en större form och delas i bitar – lite som skillnaden mellan kladdkaka och brownie.

Jag använde mig av en mindre form när jag bakade mina den här gången än vad som efterfrågas i receptet. Förklaringen är väldigt enkel –  jag hade helt enkelt ingen i perfekt storlek. Detta medförde att det blev lite mer av allt än vad jag behövde, så jag valde att göra bottnen lite tjockare och själva kakan lite högre. Dessutom är jag galet förtjust i kanel och smaksatte med en tsk sådan, dock blev det inte mer smak av den än att man kanske, om man visste om det, kunde hitta den bakom citronen någonstans. Nästa gång får jag nog hälla på lite mer.

Den blev i alla fall uppskattad, så jag tänkte att det kanske är någon mer därute som tycker att citron i bakverk alltid blir lika lyckat ❤ 

***

Lemon bars

Ingredienser
(en form, ca 20×30 cm)

4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
225 gram rumsvarmt smör

4 ägg
4 tsk mjöl
3 dl socker
1 dl citronsaft (saften från cirka 2 citroner)
rivet skal från en citron
ev 1-2 tsk kanel eller kardemumma

***

Börja med att värma ugnen till 175 grader och smörj en form.

Blanda mjölet och florsockret med varandra i en bunke. Klicka i det rumsvarma smöret och blanda till en grynig massa (jag brukar använda händerna till det här, men man får räkna med att bli lite kladdig!).

Tryck ut massan i formen så den täcker bottnen (att trycka upp den på sidorna är inte nödvändigt) och ställ sedan in i ugnen i 20 minuter.

Under tiden; knäck äggen i en skål och tillsätt mjöl, socker, citronsaft och citronskal. Vill du smaksätta med kanel eller kardemumma häller du i det också.

Vispa blandningen ordentligt med elvisp – gärna några minuter.

Tag ut formen när det gått 20 minuter och häll citronblandningen över bottnen.

Ställ tillbaka i ugnen och grädda kakan tills fyllningen har stannat, men inte mer. Det tar cirka 20 minuter.

Tag ut ur ugnen, låt svalna och skär upp i lagom bitar. Innan servering kan du, om du vill, pudra dem med lite florsocker.

***

Det här är mitt bidrag till månadens sötsak, som bloggen söta saker ordnar med. Temat denna gång är syrligt – då passar ju citron väldigt bra 😉

2 thoughts on “Lemon bars – för oss citronälskare

Kommentera

