Smidig brysselkålsgratäng och en pizzasallad om du vill

Jag var ett av de där konstiga barnen på dagis som alltid åt upp grönsakerna och aldrig tyckte att någon lassade på för mycket rivna morötter på min tallrik. Kanske var jag en born-to-be vegetarian redan från start? För det är inte många grönsaker jag inte tyckt om genom åren, och även som liten var det ofta det som jag tyckte var det allra bästa med måltiden. Hur kan man ens få för sig att äta tacos utan majs och sallad och vem åt inte frysta ärtor som snacks framför TVn?

Brysselkål var en sådan grej. Varje gång det serverades (vilket mer eller mindre alltid var omkring jul) slängde jag mig över skålen, och tillsammans med köttbullarna (vilket barn tycker inte om det?) var det vad som dominerade på tallriken.

Därför förvånar det mig alltid när jag hör att barn ofta inte vill äta grönsaker, att man måste truga i dem broccoli och blomkål. Okej att man tycker att en eller två sorter är lite trista, jag själv har väldigt svårt för selleri till exempel, men det finns ju SÅ MÅNGA olika varianter, hur kan man ogilla alla dem? Har det verkligen med att de är GRÖNSAKER att göra, eller handlar det mer om attityd, om en princip? Att nyttigt måste betyda trist och tråkigt, oavsett hur det egentligen smakar?

***

Hur det än är med den saken blev det brysselkål för mig ikväll, men för att göra det hela lite roligare än att bara koka och äta så blev det en rätt i gratängform. Eftersom jag var ensam hemma lagade jag den för två personer, men receptet är väldigt enkelt att dubblera om man serverar fyra, en brysselkålspåse innehåller nämligen ofta 500 gram, av vilket jag nu använde hälften. 

***

Jag åt min gratäng tillsammans med pizzasallad, en aningen udda kombination, men absolut gott! Ett snabbt recept på det hittar du också här nedanför.

Och du – tyckte du om grönsaker som liten?

***

Brysselkålsgratäng
(2 personer)

250 gram brysselkål
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 röd paprika
ev. en bit zucchini
ca 1 1/2 dl matlagningsgrädde
1-2 msk dijonsenap
upp till 1 dl riven parmesan eller annan god ost

olja att steka i
salt och peppar

***

Koka brysselkålen i en kastrull tills de känns lagom mjuka – runt 10 minuter.

Hacka under tiden lök och vitlök och fräs i olja i en stekpanna.

Fortsätt med att hacka paprikan och zucchinin (om du har) och lägg i de bitarna i stekpannan också.

Sänk värmen och häll över matlagningsgrädden. Smaksätt med senapen.

Låt det hela koka ihop en stund, salta och peppra sedan efter smak.

Lägg över den nu kokta brysselkålen i en ugnsform och häll över grönsaksröran.

Strö över så pass mycket riven ost som du tycker passar.

Skjut in i ugnen tills osten smält och fått lite färg, det tar inte mer än kanske 10 minuter.

Ät antingen med en god sallad och/eller exempelvis kokt ris eller potatis.

***

Själv hade jag ett stort överskott av vitkål i kylen och blandade ihop en pizzasallad (i världens snyggaste skål). Det som är bra med just pizzasallad är att det nästan blir godare om det får stå någon dag, och det går väldigt fort att göra också!

Allt du behöver är vitkål som du strimlar med en osthyvel och gärna mortlar lite så den blir lagom mjuk (helt frivilligt!). Häll över olja (jag valde oliv), vitvinsvinäger och lite ättiksprit om du vill (jag uteslöt den). Salta, peppra och rör om. Färdigt!

Kommentera

