Jamies auberginegratäng och påtvingad bloggvila

Ni får ursäkta att bloggen ibland -som igår – är omöjlig att ta sig in på, jag själv blir lika irriterad varje gång, då inte jag heller kommer in på den. Det betyder en HEL DAG utan bloggande – AAAAAH!

Jösses vilket i-landsproblem 😉

Nej, det är plattformen jag använder som av någon anledning slutar att fungera någon dag i månaden sådär. Helt utan förvarning. Lite som att de vill ge oss bloggare lite semester från att kolla statistik då och då. Tack för omtanken, men nej tack.

Så igår blev det istället en filmdag på hög nivå! Att se på film är ett nästan lika stort intresse som att laga mat och äta, så det var härligt att kunna ägna sig åt det en dag utan dåligt samvete i form av läxor som måste göras och liknande. Efter en riktig solskensförmiddag, som vi ägnade åt lite stadsvandring och sedan grillad lunch (härligt, jag trodde att det var slut med sådana nu när oktober snart är här!) blev det först The way back, sedan Thor och till sist Flickvänner från förr – som gick på TV under kvällen. Helt olika filmer, den första ett långsamt drama, den andra ett actionpackat äventyr och den sista kärlekskomedi för hela slanten, men helt klart sevärda. Eller ja, den sista var väl inte det bästa jag sett, men som slapparfilm efter två andra fick jag i alla fall inte för ont i ögonen av den.

***

Så blev det något lagat då?

Jodå, det fanns över till ett spännande tillbehör när grillen sattes igång! Närmare bestämt en auberginegratäng, som serverades till majskolvar, mina föräldrars köttbitar och min vegetariska choritzokorv. Och en härlig sallad förstås, vad vore grillen utan en sådan?

Receptet är Jamie Olivers från början, och jag lånade det härifrån. Hans version ber om konserverade tomater, som säkert passar precis lika bra, men vi hade en hel drös av färska sådana så jag gjorde tomatsåsen från scratch. Jag tycker så mycket om att skålla tomater! Det är en så härlig känsla att sänka ner dem i det kokande vattnet och sedan ta upp dem och dra bort skinnet på dem! Det låter barbariskt när jag skriver om det så, men jag kan inte låta bli! De blir så vackra utan sina skal, och en tomatsås gjord på färska tomater är verkligen njutbart ❤

Här kommer min version, som med egengjord tomatsås och egenriven ost tar lite längre tid, men bjuder på enorma smaker!

***

Jamies auberginegratäng på mitt sätt

3 auberginer

1 kilo färska tomater (ungefär 6 stora) eller två burkar konserverade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk torkad oregano
1 tsk honung eller en skvätt ketchup
ungefär 1-2 msk vitt vin eller vinäger (smaka av!)

ca 3 dl smakrik ost – gärna riven samma dag. Jag använde parmesanost blandat med vanlig hushållsost.
1/2 dl ströbröd eller smulat vanligt bröd

Olivolja
salt och peppar

***

Börja med att sätta ugnen på 190 grader och ta fram en ugnsfast form.

Skär auberginerna i skivor och lägg ut dem på ett skärbräda eller liknande. Salta och låt vila i 10-15 minuter. Torka av. Detta görs för att dra ut eventuellt bitter smak ur auberginerna som annars kunde gett gratängen en viss bismak.

***

Under tiden kan du skålla tomaterna genom att koka upp vatten och låta tomaterna koka med någon minuter eller två tills skalet börjar spricka. Tag upp dem med en hålslev, låt svalna en stund och skala av skinnet. Hacka dem men uteslut kärnorna.

Hacka den gula löken och vitlöken och fräs dem i en kastrull en liten stund. Tillsätt tomathacket, torkad oregano och honungen eller ketchupskvätten. Låt puttra under lock i ungefär en kvart.

***

Då kan du ta hand om aubergineskivorna. Fräs dem i olivolja i en stekpanna i omgångar tills de får en fin yta, salta och peppra. Det går åt ganska mycket olivolja, du vill inte att de ska steka torrt! Lägg dem undan för undan på en tallrik vid sidan av.

***

Smaka av tomatsåsen med vitt vin eller vinäger och kryddor.

***

Riv osten för hand eller i en matberedare.

***

Täck botten med ett tunt lager tomatsås – för mig blev det ungefär 1/3. Strö över riven ost och täck med ett lager av de stekta auberginerna.

Fortsätt varva tills du bara har tomatsås till ett lager till. Häll över den sista tomatsåsen över det senaste auberginelagret och täck med ost.

Strö över ströbröd och ringla över lite olivolja. Du kan också eventuellt hacka lite färska kryddor eller använda torkad oregano och smaksätta med genom att strö över.

Skjut in i ugnen i ungefär 20 minuter (Jamie tyckte en halvtimme var bättre, men min behövde inte stå inne så länge).

Tag ut, låt svalna lite och ät till vad som helst 😉

Kommentera

