Smaktest – Findus Simply Green Thai Veggie Bite

För någon vecka sedan eller så fick jag först höra talas om findus nya halvfabrikatsserie – simply green – och undrade lite över det som skulle erbjudas. Att det skulle innebära vegetariskt var jag så gott som säker på – allt som är vegetariskt är ju grönt (?)  – men i vilken utsträckning? Och skulle det vara helt färdiga påsar mat i stil med pyttipanna, delar av måltider  som quorn och hälsans kök ofta säljer eller kanske rentav bara blandade grönsaker eller liknande att piffa till den egenlagade maten med?

***

Så hittades då de första produkterna när jag var på besök hos mina föräldrar i lilla Oskarshamn, och jag var tvungen att snappa åt mig en av de påsar som fanns i kyldisken. Helt i vetenskapligt syfte alltså! Vid en första anblick så känns valen av mat väldigt eklektiska, jag kan inte riktigt finna någon röd tråd dem emellan. Så jag tog vårt alltid så trogna internet till hjälp.

Enligt Findus egen sida innebär simply green:

”grön mat utan kött med influenser från Indien, Thailand, Grekland, USA och Marocko som man kan njuta av både i större och mindre hushåll. Simply Green är modern smakrik mat som ger inspiration till fler gröna dagar”

Aha. Okej. Grön mat utan kött. Intressant. Indien, Thailand – okej – Grekland – aha – USA – umm, va? – och Marocko. Det var en hel drös med inspiration det, hur tar den sig i uttryck?

Jo, med än så länge 5 olika möjligheter:

Quinoa salad – ”matig sallad med quinoa, svarta och röda bönor, haricots verts, sugar snap peas och vildris, smaksatt med rostad vitlök och citron”. Den innehåller varken ägg eller mjölkprodukter och är således också vegansk.

Bulgur salad – ”smakrik sallad med bulgur och rostade grönsaker smaksatt med rosmarin, mynta och citron. Även vitost och svarta oliver”. Det innebär en laktovegetarisk rätt med andra ord, vitosten är nämligen inte vegansk. Om den är helt vegetarisk kan jag inte heller intyga, ostens ingredienser finns nämligen inte att tillgå.

Traditional falafel – gäsp. Jag menar ”Kikärtsbullar med krispig yta med lök, persilja och vitlök”. Också dessa är helt veganska.

Indian Bhaji bite – ”smakrika potatisbullar med krispig yta, smaksatta med spiskummin, chili och solroskärnor”. Innehåller ägg och är därför ovovegetariska.

Och till slut den som jag hittade hemma i min affär:

Thai veggie bite – ”Smakrika kikärtsbiffar med krispig yta smaksatta med kokos, limeblad och röd currypasta”. Innehållet anses vara laktovegetariskt, då de, av någon anledning, innehåller mjölkprotein.

Jag, som vegetarian, tycker att det verkar som trevliga tillskott i matdisken. Själv kan jag ju äta dem alla och behöver inte oroa mig för att köpa hem någonting med kött eller smygkött i (à la gelatin), speciellt eftersom findus nu bestämt sig för att sätta stämpeln simply green på allt i sortimentet som är vegetariskt – och med det menas lakto-ovo-vegetariskt så är man striktare än så hjälper inte symbolen. Alls.

Dock kan jag känna med de veganer som är intresserade av produkterna, då det bara är den traditionella falafeln, som redan fanns i sortimentet och helt ärligt inte är så intressant, och quinoasalladen som är ätbara för dem. Kunde inte i alla fall Bulgursalladen och veggie bitesen ha varit helt mjölk- och äggfria också? Vitosten är lätt att byta ut mot tofu och  vad mjölkproteinen gör i veggie bitesen är en gåta med tanke på att de är gjorda på (något så underligt som) kokosmjölkspulver. Hmm… Antagligen så kände Findus att en sådan satsning inte skulle ha lockat tillräckligt många att köpa produkterna, vissa blir ju avtända bara av att se ordet veganskt tyvärr.

***

Det var alltså Findus simply green thai veggie bite som hamnade i korgen när jag valde variant; detta eftersom kikärtsbiffar är något jag tycker mycket om och thaivarianten lät otroligt mycket mer spännande än falafeln gjorde (har jag skickat tillräckligt många subtila vinkar om hur tråkigt jag tycker det tillskottet är i jämförelse med de andra?). Dessutom känner jag att bulgursalladen och quinoasalladen säkert är riktigt goda, men de är också lättare att göra själv än de andra. Däremot är jag sugen på att prova Indian bhaji bitesen också, låter det inte spännande med smaksatta potatisbullar/bollar?

***

Väl hemma var jag så exalterad att jag knappt hann med ett kort innan tre stycken redan låg i stekpannan! Medan jag tillagade dem efter vad det står på paketen (ungefär – värm i olja eller smör i en stekpanna i 6-8 minuter. Vänd ibland) studerade jag framsidan lite närmare.

Jo, förpackningen tycker jag om. Det ser fräscht, gott och annorlunda ut, med en överskådlig detaljbild av kaloriinnehåll, portioner och hur många minuter de tar att tillaga.

Och på tal om kaloriinnehållet kan jag meddela att 100 gram innehåller 290 kalorier och en portion beräknas vara tre biffar på runt 50 gram 120 kalorier styck, sammanlagt alltså 460 kalorier, vilket jag tycker är ganska mycket för bara biffar. Fetthalten  är också ganska hög men du får i alla fall 9 gram protein genom dina tre biffar, så nu kan ingen säga att vegetarianer inte kan få i sig tillräckligt med protein!

Innehållet är ganska så lätt att läsa ut, vilket helt klart är en fördel. En del e-nummer i form av bakpulver, annars består biffarna mest av kikärtor, mannagryn, det där redan nämnda kokosmjölkpulvret och olika kryddor/smaksättningar. Ja, och mjölkprotein. Av någon anledning.

Och frysta ser de ut som man kan tänka sig att de skulle göra. Inte precis likadana, platta och totalrunda – vilket jag gillar, de ser inte så ”halvfabrikatiga” ut då – och med fläckar av färg här och där. De luktar svagt av någonting oidentifierbart men inte så man undrar hur i all världen de kan dofta så.

Här är min portion, tillsammans med resten av måltiden (som bestod av ett ihopplock av vad kylen hade att erbjuda, stekt ägg, lite auberginegratäng, vitlökssås och sallad). Jodå, de ser fortfarande lovande ut. Jag tillsatte inga kryddor och smakade först biffarna helt naturella, för att ge ett så rättvist betyg som möjligt.

En gaffel senare kan jag säga såhär: de är goda, helt klart. Konsistensen är lite mosigare än vad jag brukar göra mina biffar, men man får ofta den mjuka konsistensen på köpt vegetarisk mat, lite som fiskbullar, om ni någon gång ätit det (jag gjorde det i mina blåögda barndagar). Smaken är helt klart mest åt citrongräshållet. Ja, de innehåller citrongräs, så det är kanske inte så konstigt, men OJ vad de smakar citron! Alltså jösses! I och för sig är jag inte totalförälskad i just citrongräs, men även om jag varit det hade jag nog blivit lite knockad av smaken, i alla fall om jag inte fått någon direkt förvarning (som ni nu har!). Det är inte en hemsk bismak, men ingen smaksensation heller.

Annars har jag inte mycket negativt att säga. De är snälla, mjuka och slinker ner. Om man hinner att göra sina egna är det nog att föredra, fast då hade man kanske inte varit och letat efter halvfabrikatsprodukter till att börja med. Och smaksättningen är spännande. Lite exotisk. Men mest citronig. Jag tror inte att det blir ett andra köp för mig, men de jag har i påsen kommer ätas upp. Såklart, jag är ju smålänning 😉

3/5.

3 thoughts on “Smaktest – Findus Simply Green Thai Veggie Bite

  1. Verkligen intressant.Minns du hur det var med emulgeringsmedel? det är ju bekvämt att köpa färdigmat men som sagt så är utbudet inte så stort. Jag gillar dock hälsans köks färs, den som är rosa och perfekt att göra bullar/biffar av. Får ta och pröva findus med. 🙂

    • Du, jag mindes inte och jag är inte superbra på det där med vad som betecknas som emulgeringsmedel och vad som är andra tillsatser, men jag har fortfarande biffar kvar i frysen så jag tittade till det åt dig. De e-nummer som finns listade är E450, E500 och E170 – alla står i parentes efter bakpulver. Enligt livsmedelsverkets e-nyckel innebär det: E 450 Natrium-, kalium- och kalciumdifosfater,E 500 Natriumkarbonater och E 170 Kalciumkarbonat (vit). Så lite fanns det ju, men ändå ganska sparsamt . Annars är alla ingredienser naturliga. Jag vet inte om jag har provat just den färsvarianten nu när jag tänker på det, får göra det snart!

  2. Pingback: Smaktest: Findus Simply Green Indian Bhaji Bite « Kärlek på tallrik

Kommentera

