ugnsbakad lyxpasta till helgen

Och så kom då fredagen igen! Veckorna bara ilar fram, jag kan inte förstå vart dagarna tar vägen längre, hur de bara kan förvinna som de gör!

Om man som jag känner sig lite sliten sådär på fredagseftermiddagen men ändå vill laga någonting som inte känns lika vardagligt som spagettin man kokade igår, eller lika slentriant som tacosen man dukar fram på rutin, då skulle kanske det här kunna vara ett förslag? Ljuvliga tomater frästa i vitt vin, sedan badade i grädde innan de blandas med pasta och täcks med  ett tjockt mozzarellatäcke… Ja, ni hör, det är inte den vanliga pastagratängen det här inte, och det var därför jag valde att inte döpa den efter en sådan!
***

Det kanske låter som att det krävs mycket jobb då tomaterna skållas innan de fräses, men jag lovar, det tar verkligen ingen tid, och är inte heller svårt! Dock gör det smaken av tomat mycket mer behaglig, för att inte tala om hur nöjd man känner sig över att ha lagt ner det där extra lilla jobbet och märker vilken annorlunda upplevelse det blir! Dock kan man byta ut tomaterna mot körsbärstomater om man vill hoppa över det steget, då fräser du dem direkt med purjolöken utan att skålla dem innan.

Och du:

Det här är ingen bantarrätt. Nej, inte en smalrätt på något sätt; knappt en ”jag-inbillar-mig-att-jag-kan-vara-smal-fast-jag-äter-gott-rätt” faktiskt. Men ibland måste man ju få förgylla vardagen lite! Servera med sallad och var nöjd med att du fixat veckan utan att skrika hysteriskt, nu har du två HELA dagar av ledighet framför dig – massor av tid att vara ”nyttig” på 😉

***

Ugnsbakad pasta

Ingredienser
(4 portioner)

4 portioner kokt pasta
ca 5 tomater (gissningsvis runt 750 gram)
1/2 purjolök
1/2 dl vitt vin
1 dl grädde
1/2 dl riven parmesan
1 paket färsk mozzarella (125 gram)

olja att steka i
salt och peppar

Färsk basilika till dekorering

***

Börja med att sätta ugnen på 200 grader.

Koka pastan eller använd överbliven sådan från gårdagen. Jag valde fullkornsfusilli, men vilken sorts pasta som helst fungerar!

Skålla tomaterna genom att doppa dem i kokande vatten tills skalet börjar lossna. Skala dem, hacka köttet (utan att få med kärnorna) och ställ åt sidan.

Hacka purjolöken och fräs den i olja i en stekpanna. Tillsätt tomaterna och fräs någon minut eller två.

Häll över vinet och låt det koka in.

Tillsätt grädden, sänk värmen och låt sjuda några minuter.

Blanda ner pastan så den täcks av såsen.

Stäng av plattan och blanda ner parmesanosten. Salta och peppra.

Häll pastablandningen i en ugnsfast form och täck med skivad mozzarella.

Skjut in i ugnen i ca 10 minuter, tills mozzarellan har smält.

Tag ut och servera med massor av färsk basilika på toppen, gärna med en sallad bredvid!

30 thoughts on “ugnsbakad lyxpasta till helgen

  1. Ooolala vad den där osten ser krämig och fin ut! Jag är jääättteee hungrig just nu så det är nog bäst att jag beger mig till köket och börja laga lite mat innan jag blir för svag. 😉

  2. Det är fredag! Vi har överlevt veckan! Helgen stundar! Klart vi ska lyxa till det lite.
    Ser krämigt och gott ut… Jag blir sugen på 2nd dinner…

  3. Ååååh, önskar jag kunde laga lika bra mat som du >w<

    aw, tack så mycket för din kommentar ❤ Mår mycket bättre idag, så på måndag kommer jag nog vara helt återställd 🙂

    kramar ❤
    -My

  4. Åh vilken härlig pasta sätter sig direkt på kärlekshandtagen utan att passera gå! Vad fint du har fått till det här inne på så kort tid! Jag hoppas du kommer trivas med din nya blogg, jag gör det i alla fall!

  5. Usch jag hade aldrig i mitt liv gått upp själv på ovanvåningen så jag hade nog också lagt mig på soffan helst med alla lampor tända 😛
    Tack så mycket för din kommentar förresten & den pastan gjorde mig väldigt hungrig just nu 😛
    Stor kram<3

  6. Åh va gott detta ser ut! Det blir att handla hem och tillaga! Jag är halvvegetarian. Äter inget rött kött utan fågel-fisk. Det är inget jag liksom bara fått för mig utan det har jag i stort sett alltid gjort. Det faller sig naturligt. Har aldrig gillat rött kött. Det blir en del kyckling så klart, men det är ju gott. Här är det dimmigt och grått. Undra om man får se solen idag? Ha de så gott!
    //Fia 🙂

    • Tack så jättemycket, vad roligt att du tittade in! Ah, okej, så började jag med, av precis samma orsak – rött kött har liksom aldrig riktigt lockat, förutom en och annan rätt sådär (typ köttfärssås). Kycklingen var nog det jag tyckte var ”svårast” att sluta med, det är så bra till mycket! Men jag saknar det faktiskt inte 🙂 Inte mycket sol här idag, får nog vänja oss vid det nu 😉

Kommentera

