Bundtkaka med äpple och karamell

Kylen är fortfarande full av äpplen, och jag är fast besluten om att använda upp dem innan de skrumpnar ihop alldeles, trist vore det väl om jag fått massa härliga, egenodlade, svenska äpplen och INTE använda upp dem! Så jag bestämde mig efter lite fundering, för att göra en härlig bundtkaka till vännernas besök senare på kvällen.

***

Bundtkaka är en kaka jag fick höra talas om i USA – om den kommer därifrån vete gudarna, men av namnet att döma kan den härstamma mer nedåt Tyskland. På wikipedia står det så här om bakverket:

”It would appear that ”bundt” is derived from the German Bundkuchen (in Southern Germany and Austria called Gugelhupf, in Switzerland Gugelhopf), a ring-shaped tea-time cake

Hur det än står till med den saken är en Bundtkaka en god, saftig skapelse som man kan smaksätta med det mesta. Ganska mycket åt sockerkakshållet, jag själv använde just en sockerkaksform då jag inte har en traditionell Bundtkakeform, men känns lite ”tyngre” om ni förstår vad jag menar – lite mastigare.

Att smaksätta den med äpple fick jag idén och receptet från här, och karamellsåsen likaså. Det är en toppenkombination, äpple och karamell, väldigt vanlig i USA – tänk knäckäpplen och äpple med karamelldipp. Gott och (inte alls egentligen) nyttigt, kan det bli bättre?

***

Jag erkänner, det här är inte det mest lyckade jag fått till. God var den, absolut, men vacker var den väl inte riktigt – jag tog ut den aningen för tidigt antar jag, och ändå tyckte jag att jag haft den inne i ugnen alldeles otroligt länge (uppåt två timmar). Kakan fastnade lite i formen och såg aningen ledsen ut, men det fixade sig ju ändå ganska bra när karamellsåsen hälldes på. Det kan bero på formen eller så beror det på receptet. Aldrig i livet att det hade med mig att göra 😉

*4/10 – nu vet jag vad jag gjorde för fel! Haha, 175 grader ska det vara, inte 125! Jag ändrar på det nu 😉 125 fungerade också, men tog mycket längre tid!

Dock är det ändå ett recept jag tycker ni kan prova på! Bundtkakor är underbart gott och lite underskattat då allt man annars får från USA är chokladsockerbomber modell gigant (inget jag klagar på, jag älskar det, men det är skönt med lite omväxling ibland!)

Får ni till den snyggare än mig får ni hojta till och glänsa lite 😉

***

Bundtkaka med äpple och karamellsås

4 3/4 dl socker
3 1/2 dl neutral olja (ex. raps)
3 ägg (gärna ekologiska)
7  dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
3 dl äppelbitar (jag använde 4 mindre äpplen, skalade och utan kärnor)
2 dl hackade nötter (jag valde pecannötter, men valnötter går absolut lika bra)

karamellsåsen

100 gram smör
1 dl brunt rörsocker (eller farinsocker)
2 tsk grädde

***

Sätt ugnen på 175 grader och smörj och bröda en bundtform eller en sockerkaksform. (jag ställde min på 125 grader)

Skala och hacka äpplen och nötter, så de bara är att använda senare.

Vispa socker, olja och ägg med en elvisp en stund tills det blir luftigt.

Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och bakpulver separat och vänd sedan ner i smeten.

Fortsätt med att vända ner äppelbitarna och nötterna.

Häll smeten i formen och ställ in i ugnen i 1-2 timmar (jag vet, det här är en väldigt bred angivelse, men originalreceptet säger en timme, receptet jag inspirerades av säger 1 timme och 20 minuter och min var inne i två (på 125 grader)). Känn efter med en tandpetare – den är färdig när tandpetaren är torr men inte mer än så  – tandpetaren ska vara torr – inte kakan!

Tag ut och låt svalna i formen en stund innan du vänder den upp och ner över en tallrik eller ett fat.

***

Karamellsåsen görs genom att lägga smör, socker (försök gärna få tag på brunt rörsocker – det finns tex på lidl och är jättebra till amerikanska recept!) och grädde i en kastrull och värma tills det börjar koka.

Koka den försiktigt i två minuter – rör HELA tiden! – och dra av den från plattan.

Häll över kakan när den svalnat och vänta en stund innan servering – den är varm! – eller gör den lite innan och skeda över när den svalnat en aning.

Servera!

44 thoughts on “Bundtkaka med äpple och karamell

  1. Å ena sidan är ytan lite skamfilad. Å andra sidan så syns det att det är hemgjort. I vilket fall som helst så ser det ut som något man vill äta.
    (ibland kan jag känna att saker som är för fina – alla superproffsiga tårtor eller perfekt spritsade cupcaces – känns mer som inredning än kakor. De inbjuder inte till glufs på samma sätt)

    Gör äppelchutney om du har äpplen kvar vettja! Gott, och dessutom perfekt som en liten gå bort-present

  2. Hej! Äntligen kan jag kommentera igen, har strulat i flera dagar 😦 Men nu är problemet fixat 🙂 Den kakan ser ju super god ut! Tack för alla goa kommentarer du lämnar, jag blir så glad 🙂 Ha en skön start på veckan! Kram Kram

  3. Omg! Tror jag har en slags omvänd funktion i mig som att så fort jag börjar tänka på att dra ner på godsaker och minska ett par cm runt midjan så börjar jag dregla över sötsaker. Jag satt i timmar igår och snöade in på desserter och goda bakverk. Tur att jag inte hittade hit då 😉 Idag är karaktären starkare 😉

  4. Jag tycker bara att kakan ser underbar ut nu när den har en oregelbunden form på ovansidan! Då kanske den underbara skimmrande kolasåsen går in lite smått perfekt i kakan också..:D

    Ville bara säga att jag fixade en länk till dig på min blogg, jag tänkte i efterhand, men jag frågar dig nu, är det ok? Annars tar jag bort den, men jag tyckte att du förtjänar en med tanke på din underbara blogg.

  5. Gu vad god den ser ut! Hade inte sagt nej till att ha en stor bit av den kakan just nu! Det är märkligt att man alltid blir så sugen på något sött framåt kvällen? Varför just då liksom?
    Och jag håller med dig; det är aldrig den som bakar som står bakom ev misstag. Det är helt enkelt ugnen. ALLTID. Det hävdar jag å det bestämdaste!!! Jag vet av erfarenhet att ugnen stundvis bestämt sig för att ha något emot mig!!

    Ha en härlig kväll och tack för en härlig blogg 🙂

    • Åh, tack så jättemycket! Jag vet, jag blir också sugen på kvällskvisten, det är som att jag helt plötsligt kommer på att oj, nu har jag ätit nyttigt hela dagen – det måste jag göra någonting åt 😉 Ja, och så hittar jag en kaka i burken – och så är det klippt 😉 Men gott är det!
      Haha, HELT klart att det är ugnen, skönt att fler än jag har förstått det 😉
      Tack så mycket för kommentaren ❤

  6. Tack för påhälsningen, Alexandra! Kul att du hittat dit 🙂 (vi har sett på annat håll på nätet, fast under annat namn ;))

Kommentera

