Bönor och ägg i ugn så här på kanelbulledagen!

Ja, så här på kanelbullens dag kanske ni förväntade er ett kanelbullerecept? Det är det jag har sett när jag har  tittat runt, massor av duktiga bloggare som alla bakat supersnygga bullar av olika varianter. Vissa stilrena kanelbullar, vissa kanelbullar med en tvist och vissa egentligen bara bullar – med en hel drös av andra smaksättningar istället.

Nja, hos mig blev det inte så. Visserligen planerar jag att baka idag, men kanelbullar är faktiskt ingenting jag tycker sådär överväldigande mycket om (på riktigt! Jag som ÄLSKAR kanel! Jag förstår det inte själv O.o) så det blir nog någonting helt annat. Något som kanske, eller kanske inte innehåller kanel över huvud taget. Ja, vi får se helt enkelt, vi får se.

Istället ger jag er ett recept som jag tycker är lite härligt och som jag faktiskt inte vet varifrån det kommer – mitt eget huvud eller någon annans 😉 Dock vet jag att det är en spännande kombination av en enkel böngryta, som toppas med ägg och gratineras i ugnen!

Ägg är ju en fantastisk råvara som passar överraskande bra till just böngrytor av olika slag och om ni, som jag är förtjusta i lite lös äggula så är det här receptet ni ska prova på! Om inte är det är det ingen fara, lämna den tio minuter längre i ugnen, och vips, är gulan hård och passar dig också!

Böngrytan jag gjorde idag räckte till tre portioner, för fyra bör du nog öka mängden ägg något – 1 ägg var känns lite snålt, tycker ni inte? Ett och ett halvt är nog mer rimligt =) Så jag skriver sex ägg nedan, men det går ju att variera.

***

Bönor och ägg i ugn

Ingredienser:
(4 portioner)

1 gul lök
1 burk krossade tomater (ca 400 gram)
1/2 tsk spiskummin
1 burk/paket bönor av valfri sort, jag valde blandade bönor (ca 400 gram)
ev. färsk chili el. 1/2 dl sweet chilisås (för lite hetta, jag fegar oftast ur, därav chilisåsen)
ca 6 ägg (gärna ekologiska!)
1/2 – 1 dl riven ost (valfri sort)

olja till stekning
salt och peppar

***

Värm ugnen till 225 grader och ta fram en ugnsfast form. Smörj den gärna.

Hacka löken och fräs den i oljan i några minuter, tills den blivit mjuk och lite genomskinlig. Krydda med spiskummin och fräs en liten stund till.

Häll över de hackade tomaterna, de sköljda bönorna och chilin eller sweet chilisåsen. Låt sjuda i 15 minuter ungefär, tills den tjocknat något. Salt och peppra.

Häll ungefär hälften av bönröran i formen. Knäck sedan försiktigt äggen över röran, försök att inte ta sönder gulan, det är godast när den är hel! Att sprida ut dem lite mer än vad jag gjorde är ett tips 😉

Fortsätt med att skeda över resten av bönröran, lägg den runt gulorna, täck inte dem.

Ställ in i ugnen i ungefär 10-15 minuter, tills äggen har stannat, men ännu inte är riktigt färdiga.

Tag ut, strö över den mängden ost du tycker passar och ställ in igen i ungefär 10 minuter till, tills osten smält – äggulorna ska fortfarande vara lösa.

Färdigt!

Servera som det är eller med turkisk yoghurt. Kanske salsa och tacochips skulle passa till?

***

30 thoughts on “Bönor och ägg i ugn så här på kanelbulledagen!

  1. Men oh vad gott! Hmm, verkar vara det perfekta bakismaten för mig som är helt övertygad om att ägg är det bästa för baksmälla.
    Massor av kanelbullar har jag också spanat in idag… Min deg står precis på jäsning 🙂

  2. Jag föredrar som du lös gula, så lös som möjligt faktiskt. Jag gjorde en potatisrätt med ägg i igår som var väldans god, men jag saknade faktiskt lite ost. Denna rätten låter supergod som har det! (Och faktiskt tack för att du inte bakat kanelbullar, liiite trist med samma innehåll på alla bloggar).

  3. Det är ett självklart val av mi att länka till dig, är inne på din smaskiga blogg ett x- antal gånger per dag.. GLAD jag blir också av att höra att du gillar min blogg och att du kikar in på den då och då och lämnar en och annan kommentar!!:D

  4. Hmm… Nu tänker jag mig en liknande variant, men med kikärtor och broccoli (jag är ingen böntjej, förutom just kikärtorna…) Men löskokta ägg, sunny side up-stekta ägg eller en rå äggula till vissa rätter är ju underbart, så ytterligare en gratäng ifrån dig som hamnat på ”att göra”-listan. Tack 🙂

  5. Jag tyckte i alla fall inte att tångkaviaren smakade tång, men den smakade inte riktigt som den äkta varan heller. Med det sagt menar jag inte att den inte är god. Den är god men kanske inte att äta med sked (som jag kan göra med vanlig stenbitsrom), den är ganska syrlig och eftersmaken är hav:ig & salt. Äter man den tillsammans med gräddfil eller liknande, samt lök som ju tar över lite, så fungerar det alldeles ypperligt tycker jag, kommer absolut att äta upp burken och ev. köpa igen (:

  6. Oj vad mycket gott det fanns här hos dig! Jag ska genast kika runt och botanisera bland din godsaker…..och du jag håller med dig ägget ska vara löst:)

  7. vad coolt att baka ägg i ugn på det där sättet, jag har bara gjort ägg i ugn i form av äggstanning eller frittata. Kuligt knep 🙂

    sv: ja, jag förstår inte, om man inte kan glädjas eller acceptera andra kan man väl lika gärna hålla det för sig själv eller konfrontera konstruktivt. Allt skitsnack och all falsk behandling förstör ju bara..

Kommentera

