Jordnötskakor med äpple

Kommer ni ihåg att jag skrev om kanelbullens dag igår och sedan INTE gav er ett recept på bullar? Något sådant får ni inte idag heller, utan istället får ni receptet på det jag faktiskt bakade igår – nämligen jordnötskakor med äpple. 

Ja,  egentligen är det väl bättre att skriva jordnötssmörskakor med äpple, men det blir så långt att jag helt enkelt uteslöt smördelen. Det är ju gjort av jordnötter så jag känner mig oerhört sanningsenlig i alla fall 😉

Och jo, jag erkänner, jag jobbar fortfarande på att bli av med mina äpplen här hemma. Det är inte något jag klagar över – jag älskar äpplen och älskar att använda dem i bakning precis lika mycket, men det är en förklaring på varför jag smugglar ner äpplen i allt just nu. De passar väldigt bra i de här kakorna, och i mycket annat också!

***

Receptet här nedan är från början amerikanskt och aningen förändrat av mig för att passa oss och våra mått och ingredienser. I USA är ju som ni kanske vet jordnötssmöret en räddare i nöden som finns i VARJE skafferi i VARENDASTE hem, och hittar du det inte där så kan du vara säker på att det står en bytta i kylen. Jag vet inte hur många gånger jag fick förklara att nej, jag tycker inte om jordnötssmörsmackor med sylt, och nej, det är ingenting som jag växt upp med. Reaktionen var densamma varje gång – ”det är ju snudd på barnmisshandel!”  – och uppsynen på personen som sa det var alltid helt obetalbar! I Sverige börjar man kunna hitta jordnötssmöret bland bakingredienserna – tänk nutella och liknande burkar och du hittar nog jordnötssmör där också. Om du har möjlighet,  välj gärna ekologiskt, de brukar vara fria från tråkiga tillsatser som socker och palmolja. Annars är Skippy den variant som är vanligast, välj då gärna chunky, som har lite bitar kvar – det ger en intressant smakbrytning!

Resultatet av det här receptet blir stora, mjuksega kakor med mycket jordnötssmak, vilket passar mig perfekt! Kanske faller det dig i smaken också?

***

Jordnötskakor med äpple
(ca 20 stora kakor)

100 gram rumsvarmt smör
1 rågad dl jordnötssmör (gärna ekologiskt)
1 1/4 dl socker
1 1/4 dl brunt rörsocker, farinsocker eller muscavadosocker
1 ägg (gärna ekologiskt)
1 stort eller 2 mindre äpplen – skalade och hackade i småbitar
4 3/4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3/4 tesked bikarbonat
1/4 dl salt
en nypa kanel

ca 1 dl socker att rulla dem i

***

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda smör och jordnötssmör ordentligt i en bunke med en elvisp.

Fortsätt vispa medan du i tur och ordning tillsätter socker, brunt rörsocker, ägg och äppelbitar. Ställ åt sidan.

I en annan skål, blanda mjöl, vaniljsocker, bikarbonat, salt och kanel.

Vänd ner i jordnötssmeten så att allt blandas ordentligt.

Rulla bollar i valfri storlek (försök få dem lika stora).

Häll det extra sockret på en tallrik och rulla varje boll i det så den täcks.

Lägg ut bollarna med mellanrum på en plåt – jag lade nio bollar på varje, tre i varje rad och fick ihop två plåtar (plus lite svinn – mums!)

Tryck till varje boll med en gaffel för att platta till dem lite och få ett mönster. Tryck först en gång lodrätt, sedan en gång vågrätt, om du vill att dina ska se ut som mina.

Grädda varje plåt i ugnen ca 12 minuter – de ska inte ha så mycket färg. De kommer vara väldigt mjuka när du tar ut dem, men stelnar snabbt.

Avnjut gärna med te till exempelvis Landet brunsås 😉

45 thoughts on “Jordnötskakor med äpple

  1. låter väldigt goda 🙂 jag gjorde några liknande för flera år sedan. de skulle man göra större och sedan toppa med en glasskula.

    du får ha en fortsatt bra dag! kramar

  2. I England är det faktiskt lika vanligt som i USA, vi har t o m en burk på jobbet. Och så mycket billigare det är, helt galet, här kan man hitta en ekologisk burk för tio kronor. 🙂 Annars kan man ju göra sitt eget nötsmör. Kakorna låter riktigt goda! Har bakat några liknande och de bara smälter i munnen, att bara äta en går liksom inte.

    • Ja, det skulle jag kunna tänka mig, det är de där engelsktalande människorna 😉 Nej, men det är billigare, det har du rätt i, lite orättvist! Och många fler sorter brukar det finnas att välja mellan, kan tänka mig att det är likadant hos dig!

  3. Oj vad sugen jag blev på att baka småkakor, det var alldeles för länge sedan. Jordnötssmör och äpple, vet du det brukar min kille alltid prata om: han säger att det är vrålgott att dippa gröna sura äpplen i jordnötssmör. Har själv aldrig testat, jag tror mer på dina kakor.

  4. sv: ja, jag har också för mig det, shepherd’s pie va? jag minns att jag åt något liknande i london, var nog det jag hade i bakhuvudet när jag gjorde gratängen/lådan 🙂

    tack än en gång för dina kommentarer och din respons, uppskattas otroligt mkt. du får ha en fortsatt finfin kväll 🙂 kramkram

    • Det stämmer bra det 🙂
      Åh, inga problem alls! Du har ju så mycket fantastiskt på din blogg att jag inte kan låta bli ens om jag försöker (men det gör jag ju inte – förstås) 😉 Tack själv, jag blir alltid SÅ glad när du skriver till mig ❤

  5. Vilken spännande blandning! Du, vilken webbläsare använder du? Just nu verkar du vara den enda som kan lägga kommentarer på min blogg… och det är rackarns dumt *s* Har börjat fundera på om det har att göra med vilken webbläsare man använder. När jag testar med Chrome fungerar det finfint.

  6. Måste tipsa om att man kan göra eget jordnötssmör jättelätt (och sååå mycket billigare..). Det är bara att hälla saltade jordnötter i en matberedare och mixa tills jordnötsoljan rinner ut och det får bra konsistens. Jättelätt och jättegott

    Du har en grym blogg måste jag säga!

Kommentera

