Majssoppa med parmesan och hemrostade krutonger

Vet ni? Jag tänkte smyga in ett filmtips så här mitt i matbloggen.

(nej men, hur kan hon? Filmtips? I en MATblogg? Hujedamej!) 

Det är sant, ibland gör jag annat än att baka hemma i lägenheten, och igår blev det en filmeftermiddag med mig själv bara för att jag kunde och hade tiden – yay 😉 Komplett med en cake pop och en stor kopp te blev det inte helt tokigt ska jag säga er!

Och vad är det då för filmtips?

Jo – härliga, fantastiska (500) Days of Summer! Det är inte en nyutkommen film, tvärtom är den från år 2009, men med skådespelare som Joseph Gordon-Levitt och Zooey Deschanel är det ett guldkorn som av någon anledning hamnat lite i skymundan. En smårolig kärlekshistoria – förlåt, historia om kärlek – berättad på ett förhållandevis originellt sätt. Gillar ni mysfilmer är den väl värd att spana in!

***

Ja, efter den otroligt osmygiga reklamen kommer jag till mitt egentliga inlägg. Igår kväll var det var det ju torsdag och vanemänniska som jag försöker att inte vara blev jag sugen på en härlig soppa – vädret var ovanligt ruggigt och då är det skönt med något värmande. Något som jag tänkt laga ett bra tag nu men inte tagit tag i är en god och matig majssoppa, så jadå, det fick det bli!

***

Men innan ni får majssoppereceptet tänkte jag ge er en liten snabbguide till hur man rostar egna krutonger. Det är inte svårt och väldigt gott till soppa och sallad – till mycket helt enkelt! Och dessutom väldigt bra när du har lite gammalt bröd som bara ligger och som du ändå kanske måste göra dig av med. Så här gjorde jag:

Skär brödet du vill rosta i fyrkantiga bitar – jag använde mig av 3 stycken dubbla Fazer balans aktiv rågbullar (vilket gigantnamn!).

Sprid ut bitarna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Ringla över olivolja och krydda med det du vill krydda med – jag använde färsk timjan, färsk oregano och torkad basilika. Dessutom en rejäl nypa havssalt  – salt är gott 😉 Blanda runt så bitarna täcks av olja och kryddor och skjut sedan in i 200 grader varm ugn.


Titta till dem med jämna mellanrum och blanda gärna någon gång. De bör vara klara efter kanske 15 minuter, det är lite individuellt, så håll koll, det är inte gott att bränna dem!

Sedan är det bara att mumsa på, eller häll upp dem i en burk med lock och förvara till nästa sopplunch! (och jo, det är en tom honungsburk – snyggare än så hade jag inte) 😉

***

Och på tal om sopplunch – vad sägs om lite majssoppa till krutongerna? Jag letade runt några sekunder efter ett recept, men det slutade med att jag gjorde en egen version, som egentligen inte innehåller mer än majs, mjölk och ost. Du kan absolut bygga på receptet och addera mer innehåll, eller behålla det som det är – det är gott med rena smaker när man toppar med smakrika krutonger!

Receptet räcker till ca 3 personer (jag satsade på två men lyckas väldigt sällan) och det är lätt att dubbla. Jag använde mig av grädde också eftersom jag bara hade lättmjölk hemma och en gräddkartong som gick ut för ett par dagar sedan, du kan byta grädde mot matlagningsgrädde och mjölk mot standardmjölk – upp till dig!

***

Majssoppa med parmesan
(2-3 personer)

1 /2 lök (eller en liten)
1 liten vitlöksklyfta
1 liten knippe färsk timjan (eller persilja – eller ev. båda)
1/2 buljongtärning
1 msk mjöl
2 dl mjölk (jag hade lättmjölk)
1 dl grädde
1 dl vatten
ca 300 gram majs (jag använde två små konservburkar – de som man ofta köper i trepack)
1 dl färskriven parmesanost, spara lite att garnera med.

olja (ej oliv) eller smör att steka i
salt och peppar

***

Börja med att hacka lök och vitlök fint. Fräs i smör eller olja i några minuter.

Hacka örten och tillsätt den också, och efter det smulad buljongtärning

Tillsätt mjölet och blanda ordentligt.

Vispa i mjölk, grädde och vatten och tillsätt den avrunna majsen.

Låt koka upp och eventuellt sjuda en stund på låg värme. (jag var otålig så jag lät den bara koka upp)

Tag från plattan och rör i parmesanosten.

Smaka av INNAN du saltar och pepprar, buljong och parmesan är salt i sig och krutongerna kommer också addera salt till soppan.

Servera varm och toppa med de hemrostade krutongerna och lite parmesan. Gärna med en timjan- eller persiljekvist på toppen!

25 thoughts on “Majssoppa med parmesan och hemrostade krutonger

  1. Härligt! Soppa är perfekt höstruskmat! Ett litet tips – hoppas du inte misstycker – är att låta brödet stå en stund och suga åt sig olja och kryddor innan man rostar det. Jag har prövat båda sätten, men tycker att det blir ännu frasigare och godare om man gör så. Så här gjorde jag senast. http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/07/ort-och-vitloksdoftande-krutonger.htmlhttp://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/07/ort-och-vitloksdoftande-krutonger.html.
    Ha en underbar helg, och tack för alla peppande kommentarer på min blogg! De uppskattas!

  2. Krutonger är gott med soppa och vilket fint hjärta du fixat av det tärnade brödet 🙂
    Och filmtips är alltid intressanta, och du åt ju cake pop och drack te till 🙂

  3. Filmtips, absolut! Vi har varit inne i ett filmtittarstim nu ett tag så alla tips mottages tacksamt. Dessutom påmindes vi om att vi inte har skrivet om en av filmerna vi såg, tack för det.
    Soppreceptet tackar vi också för, parmesanost i låter som en riktigt god idé.

    Ha nu en härlig helg:)

Kommentera

