Kanelbullebrownies


I morse var jag uppe vid halv sex för att sjunga för min käre mor – hennes födelsedag var egentligen igår, men det är lättare att sammanstråla och fira på helgerna – och lite skandalöst sådär hade vi en KÖPT tårta att fira med! Det har blivit tradition här hemma, på födelsedagen ska man ha köpt tårta från Nilssons på sängen. Därför blev det ingen bakad tårta att visa er (vilket det kanske inte blivit i alla fall, att dekorera tårtor är det många av er som är jättebra på, men hos mig är det inte en styrka) utan istället kan ni få receptet på dessa kanelbullebrownies jag bakade i veckan. Receptet var väldigt spännande, och inte något jag provat på förut – helt i min stil alltså!

Jag måste erkänna att jag trodde dessa skulle vara lite mer åt browniehållet än de faktiskt var. De smakar väldigt mycket som kanelbulle, det är mest formen som är annorlunda. Om man tycker om kanelbullar så tycker man om de här, men jag är fortfarande inte helt såld på just bullar. Jag saknar den lite kladdigare konsistensen, den mäktigare smaken. Roligt är det med en annorlunda form, så det är helt klart värt att testa!

Receptet hittade jag från början här, på  en amerikansk sida. Jag har översatt det med svenska mått men behållit de amerikanska i parantes så du kan välja vilket du litar på. Låt dig inte skrämmas av alla tredjedelar och fjärdedelar, det är inte så jobbigt som det ser ut 😉

***

Kanelbullebrownies

Ingredienser
(1 form – ca 22×33 cm)

5 1/2 dl (2 1/3 cup) vetemjöl
1 1/4 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
85 gram (3/4 cup) rumsvarmt smör
3 dl (1 1/4 cup) socker
1 1/4 dl (1/2 cup) farinsocker/brunt rörsocker
3 ägg (gärna ekologiska)

1 msk socker
1 msk kanel

2 1/4 dl (1 cup)  florsocker
2 msk mjölk
1/4 tsk vaniljessens eller 1/2 tsk vaniljsocker

***

Värm ugnen till 175 grader och smörj eventuellt formen, om det behövs.

Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en skål eller bunke. Ställ åt sidan så länge.

I en annan bunke; vispa ihop det rumsvarma smöret, socker och farinsocker med exempelvis elvisp. Blanda sedan i äggen, ett i taget.

Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten tills allt är blandat, men inte mer.

Skeda i ungefär hälften av smeten i formen och sprid ut den jämnt.

Blanda ihop kanel och  socker i en liten skål och häll det över smeten i formen i ett jämnt lager, så all smet täcks.

Klicka ut resterande smet över kanelen och sockret, täck det inte med ett jämnt lager utan en klick här och där.

Ställ in i ugnen i ungefär 25 minuter (för mig tog det bara 20, så prova med en tandpetare).

Låt den svalna helt innan glasyren rörs ihop.

Till glasyren – blanda florsocker, mjölk och vaniljsocker till en smet.

Gör ett mönster över browniekakan, eller sprid ut den på annat sätt.

När glasyren stelnat kan du skära upp kakan och provsmaka!

42 thoughts on “Kanelbullebrownies

  1. Vilken rolig kanelbullsvariant! Nu gillar jag ju kanelbullar så jag tycker det låter alldeles underbart. Men jag håller med, en brownie vill man ju ha lite krämig och kladdig.
    Hoppas du får en bra helg, och att mamman blir ordentligt firad!

  2. de ser ju jättegoda ut,och tycker de är jättekul och variera och bjuda på dessa skulle nog ingen tro att de är kanelbullar i smaken förrän de tar första tuggan så klart.
    spännande med nya saker tycker jag

  3. Åh, kanelbulle och brownies är ju hur gott var för sig. Måste vara ännu godare mixade tillsammans! Vill smaka : )

    Svar: du borde verkligen se den, helt klart sevärd! Eller så väntar du till i vinter och se den på dvd. Sitt inte ensam då, för den är ltie läskig ; )

Kommentera

