Länktips och en risotto med svamp

En ny sida har kommit till här på bloggen. Länktips närmare bestämt, fliken mellan hem och om mig.  Jag läser ju en hel del otroligt fantastiska bloggar, och har fram tills nu inte haft tillfälle att länka till er alla.

Fler kommer komma till när jag upptäcker nytt, och de länkar som inte är svenska har jag helt enkelt inte plats för – de är alldeles för många. Men annars finns ni där nu. Det kan hända att jag glömt någon, den är fortfarande inte klar och än så länge är inte själva länkarna på plats. Men jag ordnar det så snart jag kan ❤

***

Någonting annat jag upptäckt nyligen här på bloggen är att många av mina gamla foton inte längre går att se. Jag beklagar detta, de var sparade på min gamla bloggadress och har antagligen blivit borttagna. Förhoppningsvis kan jag sätta mig ner och ladda upp dem igen en av dessa dagar, när inga tentor hotar min existens 😉

***

Ursäkta suddet, det är svårt nu när mörkret regerar 😉

Liten fest för mamma igår, det var hennes födelsedag trots allt, och det bjöds på bland annat anka, vilket jag inte riktigt kände för att äta. Istället (eller dessutom?) lagade jag en svamprisotto som den som ville kunde äta av. Risotto är en riktigt bra bjudrätt, tycker ni inte? Det känns lagom lyxigt sådär – speciellt när man pyttsar på lite vin och färskriver en god parmesan – och behöver lite omvårdnad för att bli bra, samtidigt som det inte tar alltför lång tid och inte kräver allt för många ingredienser. Perfekt!

Det finns redan ett recept på risotto här på bloggen – risotto på råris – men det är tyvärr ett av dem som saknar bilder. Så jag ger er det receptet jag använde mig av igår, vilket är ett bra grundrecept. Svampen kan uteslutas för en lite mer anonym smak, eller så kan andra grönsaker tillsättas för en ännu matigare variant. Det gör du precis som du vill!

***

Svamprisotto

Ingredienser
(6-8 portioner)

250 gram svamp (jag använde skogschampinjoner)
3 chalottenlökar
2  vitlöksklyftor
6 dl arborioris (risottoriset nummer 1) (använder du råris kommer risotton ta ungefär dubbelt så lång tid)
2 dl vitt vin
2 buljongtärningar (grönsaksbuljong eller svampbuljong)
ca 1,5 liter vatten
2 dl färskriven parmesan
ev. färsk persilja

smör och olja att steka i
salt och peppar

***

Skär svampen i lagom bitar och fräs dem i smör i en stekpanna tills de fått fin färg. Ställ sedan åt sidan.

Hacka charlottenlök och vitlöksklyftor fint. Fräs i en större kastrull i olja en stund, häll sedan över riset. Blanda runt och se till att allt blir jämt täckt av olja.

Häll över vinet. Låt koka in på inte alltför hög värme. Koka samtidigt upp buljongtärningarna i vatten vid sidan om.

När vinet kokat in, häll på ca 1 dl av buljongen du nyss kokat upp. Rör runt och låt precis koka in.

När den kokat in, häll på en till dl. Fortsätt så i ungefär 20-25 minuter – tills risotton blivit krämig och risgrynen har mjuknat (smaka! En del vill ha dem med lite tuggmotstånd, andra vill ha dem mjukare).  Du kommer antagligen inte behöva använda all buljong. Det är helt okej.

Blanda ner svampen efter ungefär en kvart och låt den koka med de sista minutrarna.

Riv parmesanen och blanda ner den precis innan servering. Salta och peppra efter behag. Hacka gärna lite persilja och blanda i!

***

Jag serverade min risotto med sallad och en parmesankräm som helt enkelt bestod av turkisk yoghurt, riven parmesan, salt och peppar och färsk timjan. Att bara servera riven parmesan att strö över är också toppen!

38 thoughts on “Länktips och en risotto med svamp

  1. Men oj!!!! Hur hinner du med att plugga och blogga och laga mat och träffa vänner IRL om du läser så många bloggar?? Jag har fullt schå med att sköta min egen blogg och läsa bråkdelen av din lista. Jag är imponerad!

  2. tack för kommentaren på min blogg! fy, vilken härlig blogg du har förresten. precis vad jag behövde – vegetariskt och relativt lättlagat 🙂 ska börja följa dirr!

  3. Oj vad mycket trevliga länkar! De ska betas av en efter en så fort jag får tid. Hoppas du har haft en härlig helg:) God risotto har du njutit av i alla fall;-)

  4. Oj, vilken länklista! Ja, visst finns det otroligt många bra bloggar. Blir mest att jag surfar in på de mat- och bakrelaterade 🙂
    Risotto har jag svårt för. Det är något med den där grötiga konsistensen som jag inte klarar. En god vän till mig hade på en middagsbjudning verkligen ansträngt sig och gjort så fin risotto. Så frågar han mig precis innan middagen, innan jag vet vad som ska serveras, vad jag tycker om risotto. Och jag säger som det är… Risotton var perfekt tillagad, men jag gillar det bara inte.

    • haha, av någon anledning är det på mat- och bakbloggar jag brukar hitta mig själv också – konstigt det där 😉 Åh, men risotto som är så gott! Men så är det ju, vissa rätter har man helt enkelt svårt för, FAST alla tycker det är SÅ gott! Jag har extremt svårt för fänkål och surkål – allt prat om dessa delikatesser får mig sugen, men varje gång blir jag besviken. Inget som går att göra något åt, så jag njuter av allt annat gott istället 😉

  5. Både risotton och parmesankrämen låter riktigt gott, och bör ju dessutom passa bra att äta till anka (för de av oss som gör det).
    Vilket jobb att behöva slita med bilderna igen, vet hur det var när vi bytte lite utseende i vårt kök och det var nog ändå inte så joxigt som detta…
    Ingen liten länklista, men du har så rätt så, det finns så himla många bra inspiratörer där ute i rymden:)

    Ha en finfin vecka!

    • Tack så mycket, och jo, de som åt anka OCH risotto tyckte det passade bra ihop, det är ju ett plus! Jo, det blir lite jobb, så det kommer nog få göras lite undan för undan, men det är okej, jag var förvånad att de inte försvann redan när sajto lades ner. Det tog en vecka, så jag är ändå ganska nöjd 😉 Haha, nej, länklistan är lång och kan göras längre, det känns bara som att jag vill skänka alla som jag inspireras av en tanke, jag är ju så tacksam att de finns ❤

  6. Grattis till mamma i efterskott! Risotto är bland det godaste som finns som tillbehör, eller som en egen rätt i sig, och man kan ha i vad som helst, tex färsk sparris, mmmm
    Kram

  7. Risotto är något som jag är helsåld på men som jag sällan äter. Synnerligen märkligt 😀 Just svamprisotto tror jag kommer landa på en tallrik väldigt nära mig, inom några dagar 😀

  8. Ja, man blir så himla irriterad när det inte fungerar och man inte vet vad man ska göra…Men nu är det ordnat så nu är jag glad igen, haha! Jag har nog aldrig ätit risotto faktiskt, men jag har alltid velat prova…Verkar som en rätt helt i min smak.

  9. Risotto är verkligen en favoriträtt. Tycker det är rätt mysigt att stå och röra i en gryta i 20 minuter 🙂 Och så blir dte ju så krämigt och gott!

Kommentera

