Smaktest – Twinings Chai Green Tea (och lite beklagan)

En katastrof har inträffat, mina vänner! Jag vet inte hur jag ska orka gå vidare, allt är suddigt just nu…

Ja, alltså, så dramatiskt är det inte.

Min käre far lånade med sig (umm… det är egentligen hans, så ”tog tillbaka” kanske är ett bättre ordval) min kamera till en tävling för att ta lite bilder. Och tror ni inte han spillde vatten på den och nu fungerar den inte alls? Inte en bild går det att ta, det går inte ens att se någonting på skärmen. Svart är det där, och svart blev jag i ögonen när han ringde och berättade det för mig. Vilken tur att det inte var jag som skvätte vatten på den! Ojoj, vad jag skulle fått höra!

Så nu får det bli digitalkamerabilder ett tag framöver, tills kameran är fixad eller en ny införskaffad. Jag är uppriktigt ledsen över detta, det tog inte lång tid för mig att bli otroligt fäst vid den otroliga uppfinning som är systemkameran, men det fixar sig nog snart – hoppas jag.

***

Dock hann jag ta ett par (ynka!) bilder på mitt nyinförskaffade te innan jag gav upp kameran och min livsglädje (drama queen igen här).

Twinings Chai Green Tea heter alltså tillskottet här hemma, och ett lite mindre djupgående smaktest kan jag ge er om ni är intresserade.

Ja, eller inte intresserade, för här kommer det 😉

Uppe i ena hörnet står det att produkten är nyutkommen, jag kan inte säga HUR ny den är, men jag har själv varken druckit eller sett den innan. Jag köper ganska mycket te och chai är en smak jag verkligen dras till, så när jag såg den på hyllan när jag letade efter något spännande att ha till kvällsfikat blev denna sort ett självklart val.

Förpackningen är typisk för just Twinings och ingenting att klaga på, jag tycker både färgen och det rinnande vattnet passar in bra på tehyllan. Möjligtvis kan jag tycka att fonten de valt till namnet på produkten ser mer än nödvändigt amatörmässig ut men who am I to judge? – Ni har kanske sett mina olika försök till headers för den här bloggen 😉

I ena hörnet av den alldeles klargröna förpackningen ser vi vad ordet chai i det här fallet innebär. En tecknad bit ingefära och ett par tecknade kanelstänger. Är det allt? Chaikänslan jag får är lite fattig, tycker inte ni det? Vart är kardemumman? Nejlikan? Mustigheten? Det värmande inslaget? Kanske är det jag som är lite snäv i mitt tankesätt, chaismaken kan säkert varieras i det oändliga, men det känns ändå som att det kanske saknas något här.

Min låda kostade 22 kronor och det fick jag 25 påsar för. Ett mycket humant pris! Min egentliga favoritdrog i teväg är dubbelt så dyr för ett mindre antal påsar, så priset är helt klart något jag är tacksam över. Visserligen är Twinings ett väldigt etablerat märke, så det är antagligen lättare för dem att hålla lägre priser, men ibland gäller det att bara vara tacksam för plånboksfristen man får.

Smaken då?

Det smakar väl egentligen inte chai, kanske för att chai för mig innebär fler kryddor och komponenter än just detta te innehåller. Istället smakar den rätt så rejält med ingefära, lite kanel och kanske lite citron också (vart nu den kommer ifrån?). Det betyder inte att det inte var drickbart, tvärtom passade det mig riktigt bra! Om man köpt den för just chaitesmaken som man är van vid kommer man nog att bli besviken, men om man i förväg vet om att det Twinings nog skulle ha strukit chai på paketen och skrivit till ingefära kanel istället så är det långt större chans att man tycker om den. Lite honung i gör bara det hela bättre – men det är väl inget ovanligt fenomen? 😉

4/5 får den av mig, kanske väl generöst, men jag njöt av mina koppar!

50 thoughts on “Smaktest – Twinings Chai Green Tea (och lite beklagan)

  1. ojojoj vad chokladkakan hade försvunnit om min kamera hade råkat så illa ut. Det är ju min vän… tur i alla fall att du har gott te! Jag försöker fortfarande lära mig dricka te, en sann kaffedrickare som jag är. Men det kan ju vara trevligt med omväxling ibland inte sant?

    Så glad jag är att jag åter hittade till din blogg, saknade den!

    • Ja, jag tröstade mig med te och lite left over tårta från min mammas föddelsedag. Det jobbiga var att jag inte ens kunde bli sur – det var ju faktiskt inte min kamera! Jag är själv ingen kaffedrickare så jag förstår vad du menar – ibland önskar jag att jag tyckte om kaffe, det finns ju så många olika sätt att dricka det på! Men nej… Det går inte… Åh, vad roligt att du hittade mig, jag har saknat dig också!

  2. Tack så mycket! Och fy vad tråkigt med kameran 😦 Skulle bryta ihop och gråta i en vecka om min kamera gick sönder. Usch! Hoppas att det löser sig.

  3. hej Alexandra, blev så nyfiken på dig när jag såg att du kommenterat på min sida – och herregud vad mycket gott du lagar och skriver om. Cakepops, risotto och téer, yummie. Ska allt fortsätta att titta in hos dig och inspireras. Mvh Malin

  4. Nej, vilken osis! Hoppas att kameran går att laga!
    Själv får jag nog fortsätta med min simpla digitalkamera ett tag till… kanske en systemkamera till våren.

    Har du mjölk i ditt chaite i vanliga fall? Eller blir den en chailatte då? Jg har inte så bra koll på det där men just chaite med mjölk (eller var det chailatte, haha) kan jag bli sugen på en gång om året – nämligen på HÖSTEN! 😀

  5. Usch, förstår precis känslan med kameran – jag är själv förälskad i min!! Hoppas det löser sig!!

    Kanske dags för mig att testa ny tesort!!

    // Linda

  6. *s*, oooooooo jag vet precis hur du känner dig!!! Jag sörjde min stackars kameras tragiska bortgång (den åkte i golvet….satans axelrem som fastnade i ett handtag och slet kameran ur handen på mig…) under en lång tid. Men nu har jag skaffat mig en ny och fin röd liten bebis och jag bara älskar den!! Den är värd sin vikt i guld, framför allt efter att ha plåtat med en Iphone…..*suck liksom*. När man väl har en ny så inser man hur otroligt roligt det är att plåta med en systemkamera, inget kan ersätta dess mysiga klickande när bilden tas. Och ja, även jag är en drama queen- livet blir mycket roligare så 😉

  7. Åh, det är ju just sånt som man verkligen inte vill ska inträffa… Men vi håller tummarna så ”din” kamera snart är på plats igen.
    Nu när hösten är här så dricks det en hel del te i vårt kök, ja i alla fall så dricker Anki mycket te – Håkan sisådär… Alltid roligt med nya smaker och sorter, lite för roligt ibland, det blir lätt man förköper sej. Ska hålla utkik efter detta ,låter riktigt gott.

  8. Sv: Så mysigt att du gillar min blogg, jag blir så glad när jag får höra sådana fina ord! Jag har varit anti coleslaw länge, men som allt annat så kan man ändra sig. Helt plötsligt en dag så blev jag sugen på det, helgalet.

    Ingefära och kanel är ju super, men just chai har jag aldrig druckit då det är kardemmuma i det och det tål jag tyvärr inte. Var det kardemumma i detta eller hade de hoppat över det totalt?

    • Det är härligt att våga ändra sig, helt rätt stil! Jag tror inte att det var kardemumma i den här nej, jag vågar inte lova något då jag inte har paketen här så jag kan titta, men den varken smakade kardemumma eller annonserade om det. Då var det kanske tur att den inte innehöll det då, jag som saknade det 😉

  9. sv: åh tack 🙂 citronpajen blev verkligen jättegod!

    Har du prövat Green Chai från Friggs? Brun fyrkantig förpackning, jätte gott. Smak av nejlika, kanel och lite apelsin. Jag rekommenderar det 🙂

  10. Min favorit i chaiutbudet är Four O´clocks vita chaite. Förvisso lite dyrare, men oj så gott! Innehåller både kanel, ingefära, nejlika, stjärnanis, kardemumma, cikoria, svartpeppar. Riktigt kryddigt och gott, med eller utan honung, med eller utan mjölk. Dessutom Fairtrade vilket ju inte är helt fel.
    Tråkigt med kameran, men hoppas det ordnar sig. Själv klarar jag mig väldigt bra med min lilla enkla digitalkamera, men har förstått att om man börjat med systemkamera – och lyckats lära sig hur den fungerar – så är man fast.
    Ha det bra!

    • Nej, men vad trevligt, det är faktiskt min absoluta favorit också! Det är ju så fruktansvärt gott och inte alltför dyrt (även om det kostar lite mer än de allra vanligaste märkena). Ja, digitalkamera fungerar bra ,absolut, men har man väl provat systemkamera så är det svårt att gå tillbaka 😉 Så, du har rätt i det!

  11. Gu så trist att kameran gått sönder. Jag lider med dig! Det är min största fasa att min ska ge vika så därför har maken min tagit en extra försäkring på den. Tur att han tänker åt mig.

    Är det en analog kamera du fotat med innan? Det är ovanligt. Kul!

    Chai-te är riktigt gott, just detta har jag inte provat men det kanske jag skulle ta att göra 😀

    • Haha, åh, nej, jag önskar att jag vore bra på analogt fotande, det är verkligen lite udda! Digitalt har det varit, och så system nu de sista månaderna då. Och nu får det bli digitalkameran som åker fram igen, när jag inte har något alternativ. Och egentligen är det ju helt okej, det är bara jag som klagar lite 😉

  12. Oj vilken otur med kameran! Tur att du har en backupkamera du kan använda 🙂

    Ja visst känns det bättre att använda vitorna till något gott istället för att slänga dem, känns så onödigt 🙂

  13. Stackars kameran! Själv håller min gamla digitala på att ge upp så jag letar efter en ny system, men vet inte vilken jag ska välja. Har haft beslutsångest i månader! Hoppas att det löser sig för dig, kanske hjälper om det får torka?

    Min favoirt chai är helst i lösvikt från en butik i Uppsala, men eftersom jag nte är i den stan så ofta numera föredrar jag Yogitea ”Black Chai”. Den är underbar med ett rejält djup i smaken. Har aldrig lyckats hitta en grön chai som inte bara smakat lätt parfymerat vatten 😉

    • Åh, jag vet, det är jättesvårt det där med vilken man ska välja, min pappa är förhållandevis bra på teknik så jag överlåter väljandet åt honom, skönt att inte behöva bestämma det själv 😉
      Ah, okej, det låter verkligen gott, yogiteet, jag har provat andra av yogis sorter, men inte just den. Får nog göra det nu! Och nejdå, det här smakar inte parfym, då hade jag ratat det också 😉

  14. åh vad tråkigt att kameran gick sönder,digitalkamera går ju också an,men så klart är systemkamera allra bäst.
    själv tar ja digitalkamera,men önskar mig en systemkamera

  15. Te är ju för gott : ) Grönt te är ju faktiskt rätt bra, speciellt på kvällen om man inte vill bli så pigg!
    Här hemma har jag ett äppel-kanel te och det doftar såå ljuvligt!

Kommentera

