Nötig sötpotatisgryta

Jösses vilket ruggväder det var igår kväll! Min hund började pipa sådär mitt i ett ösregn och jag tog suckandes kopplet i handen. Klart han måste ut, men kan han inte välja en bättre tid än ösregnstiden? Så ut gick vi, och regnet ökade lite till i styrka sådär lagom retfullt. Själv klarade jag mig hyggligt med mitt paraply, men hundenm in blev totalt dränkt, stackaren, som inte tycker om att vara blöt över huvud taget. Kanske skulle ett hundparaply vara något?

källa

Eller nja, med tanke på att han ska in och stöka i varenda buske han ser så är det nog inte sådär överväldigande praktiskt ändå, men lite sött är det, eller hur? 😉

***

Efter att ha svept in hunden i handduk och mig själv i en filt började det bli dags för middag. Och vad passar bättre i regnrusk och höstväder än en kryddig och värmande gryta? Allt du behöver till denna (förutom salt, peppar, buljongtärning och olja) har du här:

***

Den här grytan kanske inte chockar er jättemycket om ni varit här och tittat förut. Jag tycker otroligt mycket om sötpotatis, speciellt i kombination med kanel och/eller kardemumma, de smakerna är som gjorda för varandra!

På tal om det, har ni provat att baka sötpotatis och äta den med kanelsmör? Fruktansvärt gott, enkelt och förvånansvärt nyttigt!

Ja, och jordnötssmör finns också lite här och där på bloggen, jag tycker att  det är en väldigt intressant smaksättning, speciellt i lagad mat, då vi inte är riktigt vana vid att använda det så. Dock är det fantastiskt i efterrätter och bakat också, även om det inte är ett sådant recept jag bjuder på idag!

***

Originalreceptet hittade jag här,  och föjde det ganska så väl. Dock tycker jag att det användes alldeles för mycket vatten i grytan, för mig kokade inte ens hälften bort och jag lämnades med en blaskig soppa istället för gryta. Det var bara att hälla av vattnet innan jordnötssmöret åkte i – inte så svårt egentligen – men nästa gång tror jag att jag använder en mindre mängd för att slippa det lilla bekymret. Ja, och så tyckte författaren till receptet att mandelsmör skulle väljas över jordnötssmör. Jag tror det blir minst lika gott, men det är dyrt och jag hade inget hemma, så jordnötssmör går precis lika bra!

För mig blev det här 3 portioner, även om receptet säger fyra. What can I say? Antingen är det jag som äter mastodontportioner eller så är det lite snålt tilltaget. I vilket fall är det värt att provas 😉

***

Nötig sötpotatisgryta

Ingredienser
(3-4 portioner)

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 ganska stora sötpotatisar
1 röd paprika
1 grönsaksbuljongtärning
1 paket/burk kidneybönor (ca 400 gram)
ca 1/2 tsk kanel
ca 1/2 tsk kardemumma
ca 1 liter vatten
1 dl jordnötssmör (eller mandelsmör)

olja att steka i
salt och peppar

Ev. jordnötter till servering

***

Hacka gul lök och vitlök fint. Fräs i olja i en stor kastrull i ett par minuter.

Skär paprikan i mindre bitar, skala sötpotatisen och fortsätt med att skära den i mindre bitar också.

Lägg bitarna i grytan tillsammans med en dl vatten och smulad buljongtärning. Låt koka i ungefär 10 minuter.

Skölj bönorna och häll i dem, fortsätt med kanel och kardemumma. Häll över vattnet och låt det koka upp.

Sänk värmen och låt grytan sjuda under lock i ungefär 15-20 minuter, tills sötpotatisen mjuknat.

Ta av locket och koka bort så mycket vatten som du vill, tills grytan har den konsistensen du vill den ska ha. (Jag själv hällde av nästan allt vatten, jag tyckte det blev för mycket soppa annars)

Blanda i jordnötssmöret och servera, gärna med jordnötter på toppen!

Jag åt min gigantportion med kokt broccoli, vilket passade alldeles utmärkt ❤

39 thoughts on “Nötig sötpotatisgryta

  1. Bara massa godsaker! 🙂 Tycker din portion ser alldeles lagom ut. Malva gillar inte heller att vara blöt. Åh, blir så sugen på mat. Men jag har noll ork eller inspiration till att fixa! Jag borde göra det, min lunch bestod av knäckemacka. Och sen har jag tränat idag. Inte bra 😦

  2. Det där ser riktigt smaskigt ut, har faktist aldrig ätit sötpotatis men velat desto flera gånger.

    Tack sälla du1 Men snart kommer Paradis och Aladdin askar vara något som kommer att ta över butikerna och godisbordet…

  3. Mmm älskar också sötpotatis! Det borde jag äta oftare.
    Och ang. 2 1/2 men – saknade inte heller Charlie (fast grät lite i början, är lite överemotionell, hehe). Tror att det kan bli riktigt bra faktiskt!

  4. Jag gillar verkligen din blogg, en riktigt inspirationskälla.
    jag tänker nog låna ett och annat recept hem till oss.
    Extra kul med en vegetarisk gryta
    //Frida

  5. Fy sjutton vad gott det låter Alexandra! Jag måste testa snarast. I helgen! Åh, nu har jag något gott att se fram emot efter en lång jobbvecka helt enkelt 🙂 Kram, söta du ❤

  6. Haha, jag kan förstå det! Var verkligen de perfekta baslivsmedlen som man alltid vill ha 🙂

    100-yen shopparna är amazing! För man kan verkligen hitta allt där. Om det är något man är ute efter så ska man alltid börja med att checka där först, det finns så mycket som man aldrig skulle kunna tänka sig finns i en sådan typ av affär. Men jag tror det är också för att man jmf med de svenska lågpriskedjorna, typ ÖoB.. Dessutom är kvaliteten inte tummad på ett dugg!

    Och åh nej, men jag förstår! Det är många som har svårt med sjögräs (..till en början). För jag lovar, att om du väl lär dig tycka om det – så kommer du att älska det! Tips: börja med de s.k. California rolls som är ut-och-in-vända sushi-rullar! (Jag kan lägga upp en bild på dem senare om du skulle vilja)

    Ha en fin dag, kram /Maria

  7. Hej! Jag läste recepten och det verkar enkel, och vill man ha det ännu billigare kan man byta jordnötsmöret o ev.använda olja. Paprikan kan kanske läggas först i slutet, enligt ett recept med linser… Har du provat att byta ut k-bönor mot torkade röda linser/mf?

Kommentera

