Läkande lasagnesoppa

 

Hösten är här och allt som hör till. Kyliga vindar, fodrade jackor, doften av utbrunna ljus och mjuka löv under skorna. Ja, och så smög sig förkylningen på, så här sitter jag nu mer än lovligt täppt och ynklig. Vad liten man blir när man är sjuk! Jag skickade lillebror att inhandla juice och läsk, dricker litervis med te spetsat med honung i drivor och ser på alla de där dåliga TVkomedierna jag egentligen älskar men aldrig riktigt skulle erkänna (tänk våra värsta år och Jims värld). Det får man göra när man är sjuk och ändå inte orkar dansa mambo eller klättra i berg (som jag verkligen skulle gjort om jag inte varit sjuk!).

Men äta måste man ändå – det är faktiskt så att man bör äta lite extra när man är sjuk för att hjälpa kroppen på traven när den jobbar på att rensa ur basillerna man samlat på sig! Som tur var har jag fortfarande det mesta av matlusten kvar så jag kände inte att det var överväldigande hemskt att ställa mig i köket och laga mat igår kväll. Jag ville ha någonting värmande och lättätet, men också matigt och robust.

Klart  det blev soppa 😉

***

När jag var ett antal år yngre och gick i grundskolan var torsdagen väldigt ofta en soppdag – det verkar vara kutym här i Sverige, det där med fisk på onsdagar, soppa på torsdagar. Favoriten i mitt fall var bolognesesoppan, en tomatig bas med köttfärs (för jodå, en gång i tiden åt också jag kött) och en näve makaroner eller två. Lite som pasta med köttfärssås, fast i skål. Ja, lite som lasagne faktiskt!

Så det var min inspiration till den här soppan, som, toppad med parmesan, smakar väldigt mycket som den riktiga varan – fast lite lättare och lite mer spännande.

Jag använde mig av sojafärs från Hälsans kök i det här receptet, men det går precis lika bra med quornfärs, ta det du har hemma eller det som du tycker bäst om. För en familj är det enkelt att dubbla receptet – ett tips är att välja en burk passerade tomater och en burk krossade istället för två burkar passerade. Honungen och basilikan går att utesluta, men det blir godast med dem i.

Lycka till ❤

 

***

Lasagnesoppa

ingredienser:
(2-3 personer)

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 paprika i valfri färg (min var gul)
1/2 påse fryst veg. färs (150 gram) (jag använde sojafärs från hälsans kök)
1/2 grönsaksbuljongstärning
4-5 dl vatten
1 paket el. burk passerade tomater (400-500 gram)
1 tsk honung el. en nypa socker
3 torkade lasagneplattor – gärna fullkorn
ca 1/2 dl färsk basilika
1/2 dl färskriven parmesan (plus lite extra till garnering)

olja att steka i
salt och peppar

***

Hacka lök och vitlök fint och tärna paprikan.

Fräs lök i olja i en stor kastrull i någon minut.

Tillsätt paprikan och den frysta vegetariska färsen.

Låt fräsa i fem minuter eller så, tills färsen är varm.

Smula buljongtärningen över det frästa och häll på vatten och passerade tomater.

Blanda i en tesked honung och låt sjuda under lock i ca 20 minuter.

Ta av locket och dela lasagneplattorna i mindre delar.

Lägg i lasagneplattebitarna i soppan och låt småkoka med tills de blivit mjuka och soppan reducerat lite – ca 10-12 minuter.

Ta av från plattan och blanda i hackad färsk basilika och färskriven parmesan.

Servera i skålar och garnera med lite (eller mycket) av parmesanen och en basilikakvist. Lite flingsalt piggar upp 😉

Vill du, kan du gratinera soppan i varm ugn satt på grill i ett par minuter för en mer lasagneliknande yta. Tänk på att skålen måste tåla ugnsvärme!

55 thoughts on “Läkande lasagnesoppa

  1. Köpte bokstavspasta i Frankrike och hade tänkt göra någon tomatsoppa med det men inte blivit färdig till att 🙂 På min skola var det till och med så indelad som korv på måndagar, sen fisk på tisdagar, köttfärs på onsdag, soppa på torsdag och typ husmanskost på fredagar. Och aldrig några panpizzor eller fiskpinnar, utan allt var hemlagat ♥

  2. Lasagnesoppa, så roligt och fiffigt av dig 🙂 Socker/farinsocker/honung hör hemma i tomatbaserade maträtter, ger en fin smak till maten! Hoppas förkylningen ger med sig snart, ingefära i te med citron brukar hjälpa! Ha det bra och krya på dig!

  3. Du är alltid så rar. Tack så mycket för alla fina kommentarer, de är alltid lika upplyftande 🙂

    Och dina recept är alltid så inspirerande. Men idag ska jag fuska och beställa pizza… (A)

  4. Läskande lasagnesoppa läste jag först, och ja läskande verkar den ju vara! 😉 Ser himla god ut, ska jag testa och laga!

    Det där med ”Våra värsta år” känner jag igen… eller var det ”Våra bästa år”?! ;D

  5. Nej, vad fint! Så han har levt i tio år, det är ganska länge : ) Vad är det för ras på din hund?
    Förstår verkligen vad du menar, att när tiden är rätt så är det fantastiskt att ha hund. Ska köpa då jag blir äldre : )

  6. lasagnesoppa, vilken rolig idé! och gott låter det också 🙂 vi äter nästan alltid soppa här hemma på torsdagar, men det är ju faktiskt riktigt gott och mättande så jag tycker det är en fin tradition!

  7. Kul med lasagnesoppa, det hade jag aldrig kommit på. Versionen av den köttfärssoppa vi fick i vår skola var förfärlig, men din soppa låter betydligt godare, kan tänka mig att den bir supergod om man gratinerar den som du föreslog! Ha en härlig helg & krya på dig!

  8. Mums : ) Tack för hälsningen till min farmor tyvärr är hon dement sedan ett antal år så jag tror inte hon förstod att hon fyllde år : ( tack ändå! kram Sofia

  9. Mums gott med te även om det mest blir kaffe för mig! Min sambo jobbade på Ikea i Moskva från sep 2009-dec 2010 det var ett spännande land att bo i. Man inser också hur bra vi har det i Sverige då man bor utomlands en tid! Har ett avsnitt på bloggen under etiketter Moskva från vår tid i den gigantiska staden kram på dig! kul att du frågar : ) Sofia

Kommentera

