Nyheter inför höst och vinter

Det är ingen hemlighet hur mycket jag ser fram emot julen. Ja, inte bara julen för den delen, för hela långa hösten bjuder på roligheter!

”Men, inte gör den väl det inte? Oktober och november innehåller ju ingenting att fira heller!”

Jo, det gör de faktiskt, i alla fall nu när globaliseringen gjort att det inte längre är svårt att hitta halloweenpiff i affärerna, för att vi själva inte har så många högtider att hurra för under den här tiden på året kan jag väl hålla med om, men det stora landet i väst har det verkligen!

***

Halloween har vi alltså som infaller snart, komplett med massor av läskigheter, både ätbara, iklädbara och dekorerbara sådana. En månad senare kan man om man vill se till att Thanksgiving får sig en tanke också. Även om vi inte firar denna högtid på samma grunder som amerikanarna tycker jag ändå det är ganska fint att ta en dag till att fundera ut vad man är tacksam över och dela det med sina nära och kära. De flesta av oss har det ju egentligen ganska bra, även om det är mycket vi tycker oss sakna vid olika tidpunkter i våra liv.

Och om man äter godis i mängder till Halloween är det kalkon, stuffing, tranbärssås, sötpotatis och pumpapaj som gäller vid thanksgiving, en rolig blandning av sådant vi inte är så vana vid att ta  del av här hemma. Jag kommer absolut komma in på det här mer i ett inlägg eller två längre fram, men vi är ju inte där än!

***

Ja, och så kommer då äntligen december, och med den månaden allt det festliga som får både barn och vuxna att tindra lite extra med ögonen – advent, julkalendern, ljusstakar i fönstren och lucia. Så småningom också julafton, och så det nya året en vecka senare. Ja, vi har mycket att se fram emot från och med nu, tycker ni inte?

***

Och från och med nu är kommer en hel drös med nyheter och gamla ”limited editions” ut i affärerna, vilket är ett himmelrike för en sådan som jag som älskar allt som har med julen att göra OCH inte kan hålla tassarna borta från allt som det står nyhet på! Få har väl missat att julmusten redan tågat in i affärerna, den är den första av ett berg av julbetonade varor, allt från pepparkaksdeg till pepparkaksfil (som jag åt som en tok förra vintern), från vörtbröd till glögg och ischoklad.

Ja, och så har jag fått nys om ett par nyheter som vi nog kommer se i hyllorna när som helst, om jag känner butikerna rätt!

bildkälla

Marabou har, som jag tror de flesta redan känner till, släppt en ny version av sin populära ask med blandade chokladpraliner – Aladdin konkurrerar nu inte bara med Paradis utan också med Aladdin dark edition. Den lär innehålla alla de bitar som den vanliga asken innehåller, men istället för att en del är mörka och en del är ljusa så är alla mörka. Jag själv och troligtvis alla invånare under tolv kommer nog vara lite besvikna om det är den här varianten som köps hem, just för att det är de ljusa bitarna som brukar gå åt för oss först (grov generalisering här) – men det är väl inte mer än rättvist att det finns en mörk variant då Paradis finns med bara ljusa. Jag har redan sett denna ask i affärerna och vet att det finns att få tag på – dock kommer jag nog inte vara den som provsmakar – tacka vet jag ljus choklad ;)

bildkälla

Fazer vill inte vara sämre de heller, utan släpper nu en variant på dumle som vi inte har sett innan – Dumle gingerbread – alltså Dumle med smak av pepparkaka. Jag själv kunde inte vara mer spänd över den här nyheten, dumle tycker jag mycket om, och pepparkaka likaså – hur kan det här INTE bli gott?

bildkälla

För alla er lakritsälksare bjuder även Fazer på en ny variant på Turkisk peppar (ni vet, de där hårda lakritskaramellerna som är så starka så man skriker!) nämligen Turkisk peppar Volcano. En mjuk version av den hårda karamellen, formad som en trekant och fylld med något svart (och antagligen starkt) i mitten. Lakrits är inte en favorit här, men lyckas jag få någon annan att köpa dem kanske jag provar.

bildkälla

Ahlgrens bilar har också kommit ut med en nyhet till vintern, något som visst blivit en vana så här på äldre dagar. I år heter de Snötäckta bilar och de är helt enkelt vanliga Ahlgrens bilar, doppade i choklad och sedan övertrödda med vitt strössel. De är säkert goda, men tyvärr inte vegetariska, så något smakprov för min del blir det antagligen inte. Tyvärr har jag inte lyckats hitta en officiell bild, men så här ser de ut enligt My, vars inlägg handlar om att påsen kostar lika mycket som de vanliga bilarna men innehåller hälften så mycket. Det gäller att ha ögonen med sig som konsument!

Ja, det här är bara det jag kunnat luska ut just nu, det är säkert bara ett axplock av alla nyheter, det brukar vara så runt jul!

Har ni hört talas om någonting ni längtar till?

38 reaktioner på “Nyheter inför höst och vinter

  1. Jag skulle gärna smaka på alla dessa och framförallt dumle gingerbread låter supergott! Jag gillar mörk choklad, så Aladdinasken låter bra! Ha en fin fortsättning på söndagen!

  2. Ja halloween kommer att bli hur kul som helst! Love it :)

    Svar: att micra skalad gurka med flingsalt & pressad citron på är faktiskt riktigt gott. det är mitt favorit snacks framför tv:n haha.

  3. Jag längtar efter att prova Dumle Gingerbread. Har inte sett den i nån av ”mina” butiker ännu :-(

    Hälsningar från en som just nu dricker (nynnar) Blossa, Blossa, Blossa, glöggen heter Blossa

  4. Älskar också allt som har med julen att göra :) Trevligt med alla nyheter som börjar dyka upp och som man får sätta tänderna i, ser spec fram emot att testa Dumle gingerbread här närmast, hoppas den smakar så gott som man föreställer sig!

  5. Hej Alexandra! Kul att du varit inne på min blogg. Den är ganska ny och jag har bara lagt ut länkar till den på min facebooksida. Alltså är det mest vänner och bekanta som tittat in på den hitills. Roligt att du hittade dit. Restaurangen med skylten ligger i Stockholm på Fjällgatan och har en riktigt bra vegetarisk buffé.
    Gå gärna in på min sida igen. Brukar uppdatera den en gång i veckan.
    http://www.foodfeeling.blogg.se

  6. Sv; Filmen är klart sevärd. Jag tyckte den var lite seg i början och man bara väntade på att deras kärlek skulle visa sig. Men sen var den så bra och gripande.

  7. Det är himla tur att den där globaliseringen finns du! För jag ska minsann ta och testa den nya aladin (jag är egentligen ingen stor fantast) som jag ska ge en ärlig chans. Tack för tipset!

  8. Hej Alexandra,
    tycker också om julen, det är så härligt med allt ljus som blir.
    Näpps, tycker heller inte om mörk choklad så den kommer nog utebli här hemma.
    Dock så kan nog Dumlevarianten testas.

    Försöker hålla mig undan godis så jag kan tyvärr inte tips om några nyheter.

    Ha det gott!

  9. oj, det var många nyheter :o kände till några, men inte alla. undrar vad marabous julchoklad har för smak, vet du?! :)

    du får ha en fortsatt bra dag och vecka! kram

  10. Jag är skeptisk till Aladdin-det är så mycket nougat i dem, och jag är ingen nougattjej. Dumle pepparkaka låter god men jag har förnyat mitt mål att bara äta fairtrade och/eller ekologisk choklad.

Kommentera

