ugnsrostad butternut squash med valnötter och feta

Ni som har varit med mig här ett tag känner kanske till min kärlek till sommarsquashen – eller zucchinin, som jag föredrar att kalla den. Under de varmare månaderna kan den hittas i sin vackert gröna form och då, när den är vanlig och relativt billig, använder jag den gärna i allehanda rätter, i olika former av pasta likväl som i paj, grillad såväl som stekt, tunt skuren som ett substitut för spagetti eller i tjockare bitar som… sig självt. Smaken är ganska så menlös när den äts som den är – lite åt gurkhållet och mest vatten – men blir tillagad tillsammans med andra smaker ett perfekt kompliment!

Om ni nu vant er vid att se dessa zucchinirecept på sommaren kommer nu nästa variant på squash att introduceras här på bloggen, och jag vågar nästan lova er att det inte är första gången ni ser den här! För även om zucchini är väldigt gott och användbart är butternut squash – som är vinterns lite större motsvarighet till sommarens variant – ändå snäppet roligare!

Den har en vacker, orange färg på köttet och smaken är ganska så söt – väldigt lik sötpotatis, om det är någonting du brukar använda där hemma. I soppa passar den ypperligt med sin mustiga smak, men den kan också ätas i pastarätter, risotto- eller andra risrätter och även alldeles ensam, vilket jag valt att göra här. Min variant serverade jag själv som huvudrätt, men den skulle säkert passa precis lika bra som förrätt.

Receptet är relativt snabblagat och kräver väldigt lite jobb men resultatet ser både ut att vara och smakar otroligt lyxigt. Den nytärnade squashen rostas i ugnen och serveras med den salta fetaosten och de hackade valnötterna, som jag valde att inte rosta men som absolut mår bra av ett par minuter i en het, torr stekpanna om man känner sig manad. Fetaosten kan bytas ut mot en god ädelost och valnötterna mot pecannötter för en annan spännande matsensation!
***

En reservation:

Jag är en kanelnörd som  tycker att det inte finns mycket som inte blir bättre med kanel. Just smaker som squash, pumpa och sötpotatis är speciellt samarbetsvilliga  och jag kunde inte låta bli att pudra över just kanel innan jag rostade mina squashbitar, så därför finns kanel med i receptet. Dock kan blandningen kanel och fetaost låta lite märklig, så om du föredrar att prova utan kanelen är det såklart helt okej och också det mycket gott! Salta lite på bitarna innan du skjutsar in dem i ugnen då, annars följer du receptet som vanligt.

Vill du hellre gå all out med kanelen  kan man göra en riktigt amerikansk version av den här rätten och rosta squashen med kanel, brunt socker och lönnsirap ringlad över. Det lutar väl mer åt efterrätt än måltid, men det är faktiskt överraskande gott! Då behöver du ingen fetaost, det tror jag skulle bli lite overkill 😉

***

Ugnsrostad butternut squash med valnötter och feta

Ingredienser:
2-3 portioner

1 butternut squash
ev 1-2 tsk kanel ELLER flingsalt
1/2 paket fetaost (runt 75 gram)
ca  1 dl hela valnötter
färska örter (tex timjan och/eller oregano)

olja till plåten

***

Sätt ugnen på 225 grader och ringla olja över en plåt eller långpanna.

Skala squashen om du vill (jag brukar göra det, men skalet är ätbart – tänk lite som potatis) och rensa bort kärnorna (som du kan spara och rosta om du tycker om pumpakärnor – men jag brukar faktiskt kasta dem…)

Tärna köttet i ungefär lika stora bitar och lägg dem på plåten. Blanda runt så de täcks med olja.

Om du vill kan du pudra lite kanel över dem, eller så saltar du. Ställ sedan in plåten i ugnen.

Låt squashen rostas i ungefär 30 minuter – tills bitarna är alldeles mjuka. Det kan bero lite på både squash och ugn så titta till den då och då.

Hacka valnötterna grovt, rosta dem eventuellt i en torr panna i några minuter, eller lämna dem orostade.

Lägg upp den färdigrostade squashen på tallrikar och smula över fetaosten. Strö över valnötshacket och dekorera med den de färska örter du har valt.

Servera!

55 thoughts on “ugnsrostad butternut squash med valnötter och feta

  1. det ser kanongott ut, och oftast är ju de allra enklaste recepten de bästa!

    jag tror aldrig jag kommer lära mig att tycka om vin, det är samma sak med kaffe. på det sättet är jag nog barn hela livet 😉 men varför dricka surt vin när man kan dricka god uppfriskande cola eller vatten?

    • Jo, de brukar faktiskt finnas i vanliga affärer, i alla fall de lite större som ica maxi och citygross. Jag köpte den här på lidl faktiskt, så de finns lite överallt! Det är nog lite så att man ser dem när man letar efter dem 😉 Tack snälla!

  2. Oj vad gott! Och så lyxigt det ser ut med färska örter och valnötter. Jag har inte testat butternut med kanel, förutom i pumpamuffins en gång, men jag är ju inte den som är den, så det ska testas!

    • Tack! Haha, ja, jag passar på att använda mina färska örter nu, de börjar redan ledset krypa ihop i fönstret nu när solen inte längre skiner lika mycket på dem… Jag är inte den med de grönaste fingrarna på jorden så snart blir det nog örtfritt på bloggen 😉

  3. Vilken kul nyhet. Jag har sett den i butiken men trodde typ att det var någon ”dekorationsgrej” nu till allahelgona/halloween..haha så fel jag hade! Går den att äta så kommer jag absolut att köpa den. Det är alltid kul med nya smaker!

  4. Såg ju supersmarrigt ut!
    Har aldrig smakat den squashen men blev nyfikan nu, har gärna fetaost på rostade grönsaker för det blir ju alltid gott.
    Ha en bra dag!
    Kram Anna

  5. Ja jag hade hoppats han skulle kommit, men men.. Allt kan hända 🙂
    Det är starkt att du gett dig in i det, när du har egna erfarenheter. Det låter inte helt fel och det är såna som dig som behövs, tror jag!
    Jag har en lång historia bakom jag med, med alkoholiserad mamma, bott i familjehem, gått genom sorg och kriser och varit deprimerad och haft ångest. Erfarenheter finns det gott om! Lycka till med allt!

  6. Åh, det låter jättegott. Jag åt soppa med butternut squash och kantareller för någon vecka sedan, och det gillade jag verkligen!

    Sv: Haha, jo fyra är ju lite väl tidigt. Två timmar senare hade varit perfekt.

  7. aah förlåt för sent svar! Jag har inte varit så glad på senaste tiden pga en händelse, så har inte orkat med bloggen riktigt. Men nu är jag tillbaka! 😀 What doesn’t kill you make you stronger 😉 Uppskattar varje kommentar jag får, och önskar att jag hade tid att personligen svara på dom ikväll, men tyvärr hinner jag ej det.

    Hoppas att allt är bra med dig, kramar ❤
    http://mymic.blogg.se

  8. Intressant frukt! Fast smakar den potatis är den inte fullt så kul då jag inte gillar potatis xD

    ▲ Yeah, de blev asbra! Bilder/recept kommer imorgon/imorgonkväll,

  9. Det där såg gott ut!

    Sv: Ja, den länken ingick i min hållbar utveckling-kurs och den var mycket bra för att få insikt om sig själv! För mig är det maten framförallt, så jag tänkte att du kanske kan/eller har skrivit ett inlägg om bra basgrejer att ha hemma när man vill äta mer vegetariskt? Tips helt enkelt 🙂

  10. sv; tack! och underbart att du ser tillbaka på det där med värme!
    jag tror att dbt skulle kunna hjälpa mig en hel del, men nu fick jag ju inte gå kvar i gruppen.. så, tja, jag vet inte vad jag ska hitta på. men det löser sig väl.
    kram!

  11. Jag gillar att det inte krävs mycket jobb, då kanske till och med jag kan få tummen ur röven och laga mat till mig själv 😛 Zucchini är toppen! Minns att jag ätit en gul någon gång (mindre vattnig, mer smak). Jag åt den som godis! 🙂

Kommentera

