Vit choklad- och kokosblondies, med rosa täcke för bröstens skull!

Jag är  ganska noggrann med det där att äta nyttigt och balanserat. Inte nitisk, men jag tycker det känns bra att veta att jag tar hand om min kropp ordentligt, att den får det den behöver, eller i alla fall det mesta av det och det bästa av det. Därför är det fullkornspasta och råris som följer med hem i kassarna, det är mycket frukt och grönt i kylen och jag äter mer än gärna bönor och linser som komplement så min köttfria tillvaro inte blir problematisk på grund av för små mängder protein eller för ensidiga kostval. Visst kan jag göra undantag, jag vägrar att känna mig begränsad i min tillvaro eller vara rädd för en matvara (det är ju ändå bara mat), men jag kan inte tänka mig att bara leva på nudlar och pommes när jag vet hur mycket bättre jag mår av att variera och balansera. Dessutom är ju grönsaker, baljväxter, fullkorn och allt det där så fruktansvärt gott, bara man närmar sig dem med ett öppet sinne!  Jag skulle aldrig äta en viss maträtt bara för att det är nyttigt, min första prioritet är alltid att det ska smaka bra och göra mig glad, men att kombinera ihop de två är, för mig, det allra bästa. Ja, och så finns det ju många olika tankegångar om vad som är nyttigt och inte – och där har jag mina egna värden som jag följer, och så får alla andra göra som de vill med sina matval.

***

Dock handlar paragrafen ovan BARA om just mat. För när jag bakar så åker ALLA de tankemönstren ut genom fönstret illa kvickt! Då är det långt från lika viktigt att det är fullkornsmjöl jag använder eller vad för procenthalt chokladen ligger på, för min första och viktigaste prioritet är helt enkelt att det ska vara så gott som möjligt. När jag väl äter en kaka, en muffins, en cupcake eller vad helst det kan vara, så gör jag det för att jag vill skämma bort mig själv eller för att jag är sugen på det där onyttiga, smöriga, härligt kaloristinna bakverket – inte för att kakan har ett lågt antal kalorier och ger mig 3 % av mitt dagliga intag av vitamin c. Jag är inte i en position där jag måste hålla igen mitt kaloriintag och jag är inte på något sätt rädd att en bit tårta ska göra mig sjuk och orkeslös. Jag tror helt på devisen att man kan äta allt i mindre mängder, och vet med mig att jag mår bra av att unna mig något ljuvligt onyttigt då och då (gärna ett par gånger i veckan).

Därför ger jag er nu dessa syndigt goda blondies – fullspäckade med vit choklad varvat med kokos som gör dem saftiga, mjuka och otroligt lättätna! Jag är svag för vit choklad och svag för kladdigheten hos en brownie – så blondies är för mig det bästa av två världar! Ordet blondie syftar helt enkelt på att bakverket påminner om en brownie men inte är brunt till färgen, alltså att mörk- och mjölkchoklad bytts ut mot till exempel vit choklad som i det här fallet eller mot andra ingredienser utan hög kakaohalt.

Jag vill så här lite mitt i också be om ursäkt över bilderna. Suck. Jag saknar min systemkamera…

Eftersom vi är inne i en rosa månad – vi ägnar ju alla lite tid och tanke åt bröstcancerforskningen just nu – tyckte jag att det kunde vara lite roligt att dekorera en del av mina blondies med en rosa glasyr som jag köpte färdig från Tyskland när jag var där för ett par månader sedan. En egen glasyr kan självklart göras – lite florsocker, citronsaft eller vatten och karamellfärg är allt som behövs – eller så utesluter man den och serverar blondiesbitarna som de är, jag tycker nästan de är godast så.

***

Vit choklad- och kokosblondies

3 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
300 gram vit choklad,
225 gram smör
3 1/2 dl socker
1 rågad dl ljust moscovadosocker eller brunt rörsocker
5 rumsvarma ägg
2 1/2 dl kokosflingor

***

Börja med att värma upp ugnen till 175 grader  och lägg ett bakplåtspapper i en rektangulär form – ca 22×33 cm.

Blanda ihop mjöl, salt och vaniljsocker i en skål och sätt åt sidan sålänge.

Dela den vita chokladen i bitar och lägg i en  stor skål tillsammans med smöret. Värm i mikro i intervaller tills chokladen PRECIS har smält, rör mellan varje gång. Det går också att smälta detta över vattenbad om du tycker det är smidigare.

Vispa i sockret i blandningen och låt det hela svalna om det inte är rumstempererat redan.

När blandningen är ljummen är det dags för äggen. Knäck i tre av dem i chokladblandningen och vispa tills de de blandats in i smeten.

Fortsätt med de andra två äggen och vispa tills allt precis gått ihop, inte mer.

Häll ca hälften av mjölblandningen och hälften av kokosen över chokladsmeten och vänd i dem med till exempel en slickepott. Fortsätt med den andra hälften av mjölblandningen och den andra hälften av kokosen och vänd i dem på samma sätt.

Häll smeten i formen och jämna eventuellt till den lite på toppen.

Ställ in i ugnen i ungefär 30 minuter, kakan är klar när en tandpetare kan dras ur den med bara lite småsmulor som fastnat – den ska inte vara helt torr. Vänd gärna formen en gång i mitten av gräddningen (och då menar jag inte upp och ner, utan bara så att yttersidan hamnar inåt).

Låt kakan svalna, tag sedan ur den ur formen med hjälp av bakplåtspappret och skär upp den i lagom stora bitar.

***

Jag dekorerade en del av blondieskakan med rosa glasyr och bokstavsströssel för lite extra gullighetsfaktor sådär. Det är helt valfritt såklart 😉

31 thoughts on “Vit choklad- och kokosblondies, med rosa täcke för bröstens skull!

  1. Man får ju den viktigaste näringen med kakor, att den är god och att man blir glad! Det är viktigast i livet 🙂 Dock hade det ju varit bra om de där kakorna hade gjort nåt med brösten, botat cancer eller iallafall gjort dem lite snyggare 😉 Men det uppfinner de snart! 😀

  2. vilka härliga bakverk som kom hem till mamma med dottern när hon är hemma , jag skall ha en sådan kaka i kväll och festa på-

  3. Vilket härligt strössel! frun i köket undrar genast vart du hittat det, hade ju varit kanon att ha på jobbet!
    En riktigt bra inställning vad gäller både maten och gotterna, det blir ju en finfin balans det där:)

    Ha en riktigt skön helg!

    • Visst är strösslet mysigt? Jag hittade det oförskämt billig inne på ÖoB här i Växjö, om ni har ett sådant finns det säkert där med 🙂 Hade jag haft mer tid på mig hade det nog blivit något skrivet istället för att bara slänga på bokstäverna, det kunder nog bli lite roligt 🙂

  4. Oh gud vad gott, alldeles små kladdiga och söta! De blev lite gullighetspoäng med den rosa glasyren ocg bokstavsströsslet!;)

    Det var Marabou Amigo som var en av anledningarna till varför jag ville ha hem denna choklad, eftersom att jag aldrig hann smaka den och tänkte att detta inte skulle vara alltför långt ifrån!;)

    Kram, hoppas att du får en fortsatt trevlig fredag kväll!

  5. Ser sockrigt ut = sött!

    (Ett tips oss veg emellan. Vill du få upp proteinhalten eller komplettera en måltid som är proteinfattig så blanda lätt kesella med enbart vatten eller vatten fun light. Kesellan innehåller uppemot 13-14g protein! Jag brukar göra så 🙂

  6. Åååhh gott owo

    sv: Hahah den bilden är mycket attraktiv^^
    Haha nämen, tack OuO Inte ofta man får höra/läsa att folk tycker att man verkar härlig haha :’D<3

  7. Herregud.. Jag har knappt kunnat sova sen jag såg den här kakan.. mmmmm…….. Den får det bli idag, minsann! (om mina grannar har tid att komma över dvs, annars lät jag väl sätta i mig hela plåten själv…)

Kommentera

