Awarddags igen!

Nu är tentan snart klar för inlämning, kan ni tänka er att jag ligger FÖRE i schemat, inlämningsdatumet är inte förrän midnatt på torsdag?! Sisådär en sjättedel har jag kvar – vilket betyder en fråga till att svara på – sedan kan jag pusta ut och våndas i tre veckor innan jag får resultatet. Hoppas, hoppas att jag blir godkänd, det vore en sådan underbar känsla ❤

***

Så idag valde jag att lämna mina föräldrars trygga hem och ge mig av mot min egen lägenhet igen. Nu behöver jag ju inte längre servas med mat och städ, jag har ju tid (!!) att fixa det där själv nu när tentan är något sånär färdig (jag var tvungen att nämna det igen, jag tror inte riktigt på det själv)!

Och nu, lagom till hemfärden fick jag också en härlig award som ett brev på posten vilken påminde mig om att jag dessutom fick en award för lite sedan som jag ännu inte visat för er  som tittar in här! Därför tänkte jag bunta ihop dem båda i det här inlägget, för smidighetens skull 😉

***

Det var söta Caroline på St Heaven street som skickade den här awarden till mig! Till den hörde också fem frågor, men dessa svarade jag på i förra awardinlägget, så jag tänkte bara visa er den tjusiga bilden och dela med mig av min glädje 😉

***

Bästa bloggparet ligger bakom matbloggen Mårtenssons kök och de gav mig nyligen den här, tillsammans med fem frågor som jag svarar på här nedanför. Det är också denna jag skickar vidare till er fem som jag länkar till i slutet på inlägget ❤

1: Varför började du/ni blogga?
.
.
.
Ja, det beror på vilken blogg vi pratar om. Min första – together we are alone – startade jag i januari 2008, och allt den bestod av var dikter på engelska – främst lite sådär ledset melankoliska sådana – som jag skrev till de bilder jag tog (tex bilden ovan). Det var före det där med blogghypen kickade igång på riktigt och de enda som faktiskt läste var min dåvarande pojkvän och jag. Det har alltid varit viktigt för mig att skriva, och jag antar att jag var inne i någon sorts diktfas just då, de flesta går väl igenom en sådan i sitt liv? Jag kände att jag behövde en egen sfär att lägga ut dem på, myspace och facebook räckte inte till, så det blev en blogg helt enkelt.
.
Nästa blogg hette glasflickan och är den jag länkar till på min presentation. Den började jag med i juni 2009, efter att ett antal inläggningar och sjukhusvistelser hade ägt rum på grund av all tumult inom mig under den här tiden. Jag var helt enkelt tvungen att skriva av mig allt jag kände för att överleva, och en blogg är ett bra knep till det; den kan ju följa med överallt så länge man har internet. I början var den inte offentlig, men nu är den öppen för alla som orkar med den.
.
Och så startades den här bloggen, Kärlek på tallrik, i februari 2011, efter en liten stunds bloggvila. Det gick helt enkelt inte att INTE ha en blogg, det kliade i fingrarna som sjutton – men jag ville inte att den skulle handla om mitt liv längre, jag  var klar med dagbokskapitlet. Mat hade utvecklats till ett stort intresse, så jag tänkte ”varför inte?” och första versionen av Kärlek på tallrik såg dagens ljus. Sedan dess har jag fått byta domän efter att den första lades ner, så på denna adress har jag inte funnits mer än någon månad eller två, men jag räknar den fortfarande som född i februari 😉
.
Okej, onödigt långt svar på den första frågan, dags för nummer två!
.
2: Vilka bloggar följer du/ni?
.
.
.
Du, det är en hel del! Jag föjer alla de bloggar som jag har länkat till i länklistan – och de är fantastiskt fina allihop så det finns inte en chans  att jag bantar ned den – och dessutom en del engelska bloggar, som Bakerella till exempel(bilden) som är en guldgruva av inspiration. Ja, och så kommer det till nya hela tiden, undan för undan, så fort något gör att jag fastnar.
.
3: Vilken är din/er favoritfärg?
.
Det där har varierat många, många gånger, men jag tror att jag har kommit överens med mig själv om att blå ändå är en rätt härlig färg. Rosa tycker jag också om, men inte alla nyanser, och inte alla dagar. Ja, och grönt är skönt 😀 Helt ärligt gillar jag det mesta, speciellt om motivet är en cupcake eller något annat sött 😉
.
4: Vilken är din favoritfilm?
.
.
.
Jösses! Jag är en gigantisk filmnörd och ser ALLT (ja, allt utom de allra värsta skräckfilmerna, jag har bara en feg hund att vakta sängen åt mig om natten) så att välja en favoritfilm är näst intill omöjligt!  Som exempel kan jag nämna underbara American History X, och Nyckeln till frihet som båda har några år på nacken. Old Boy (bilden) är helt fantastisk om man gillar koreanskt, och det gör man. Utan att vara för partisk åt Leonardo Dicaprios håll får jag inte nog av Shutter Island, Inception och the Departed. Phone Booth, Seven och alla Stjärnornas Krig utom de två första (ettan och tvåan)  har jag sett fler gånger än jag kan räkna  till och så är Disneys tecknade Kejsarens nya stil min ultimata feel good film!
.
5: Vilket land/länder vill du/ni besöka?
.
.
.
Har ni hela dagen på er? Det finns ju så mycket att se! Kultur tilltalar mig jättemycket, jag är den där supertönten som hellre spenderar dagarna på Louvren och kinesiska muren än slår klackarna i taket på semestern. Så jag skulle vilja se mer av de klassiska resmålen, jag har aldrig varit i Italien vilket är en stor dröm jag har – det vore toppen att få se Venedig innan det försvinner under ytan helt eller vandra in på colosseum efter en stor, härlig italiensk lunch! Japan har jag ALLTID velat åka till, jag har till och med studerat japanska och funderat på att åka på ett utbytesår dit, så seriös var jag. Oceanien och Sydamerika är de enda världsdelar jag inte satt min fot i, så det vore ju någonting, och så vill jag ALLTID tillbaka till mitt älskade USA, en del av mitt hjärta finns ju kvar därborta.
.
***
.
Ja, jag applåderar er om ni orkade med att läsa mina gigantsvar, och som belöning ska ni få fem fina länktips – som också kan få var sin award om de tycker att sådana är trevliga!
.
 Jag hoppas det är okej att jag länkar till er, om inte är det bara att säga till så tar jag bort er härifrån ❤
.
Det här är ett ypperligt tillfälle för mig att presentera några av mina vänner lite bättre, de är alla värda en award eller ett par, och jag har inte givit dem några sådana än – fy på mig!
.
***
.
Jag börjar så klart med Emma och hennes UNDERBARA blogg Husmor Emma! Hon är en sådan där människa som man bara inte kan låta bli att älska – fyndar massor av härligheter på loppis, vägrar att ens ta i ett par byxor (bara snygga klänningar och kjolar där!) och så hittar hon på så otroligt mycket smarrigt i köket, som jag brukar kunna få snylta av om jag har tur (hon bor ju bara ett par hundra meter bort).
.
Lovisa gick i samma klass som jag från ettan till nian, och har en av de få livsstilsbloggar som jag följer – Polichinelle. Hon lyckas alltid  med att ha det där lilla extra i alla sina inlägg som gör att man bara vill komma tillbaka för att se mer. Dessutom tar hon underbart fina bilder och ger oss till och med vegetariska mattips då och då!
.
Franges Marron drivs av två rara vänner som nu flyttar långt bort ifrån mig (ända till Göteborg!). Även de är loppisfans (hmm, undrar om jag börjat finna ett mönster bland mina vänner här) och inspirerar till lite nya klädinköp då och då. De skriver om det som faller dem in helt enkelt, och det är väl himla fint?
.
Underbara Melly på vegomenyn är den ni ska vända er till om ni känner för veganskt någon gång! Vi gick i samma klass ett tag och jag saknar henne av hela mitt hjärta nu när vi inte längre kan hittas i samma stad ❤ Jag beundrar hennes påhittighet i köket och vet att hennes smaklökar ofta stämmer överens med mina – (som hon skulle säga) AWESOME!
.
Lifeofeelan handlar om min gamla gymnasiekamrat Michaela och allt som händer i hennes liv om dagarna. Hon bjuder på sig själv och delar med sig av allt från vanliga funderingar till sina studier i Jönköping. Det var alltför länge sedan jag såg henne, men det är ju då det är härligt att kunna kika in på hennes blogg och känna att jag hänger med ändå ❤
.
***
.
Ja, några av dem var det, och fler blir det säkert framåt i tiden, länktips är alltid roligt att ge!
.
Kanske lyckas jag också få iväg ett recept till er idag, eller så kommer det imorgon, i vilket fall är jag så glad och tacksam för mina fina awarder! Tänk vad mycket roligare det är att blogga när man vet att någon tycker om att läsa det som skrivs ❤
44 thoughts on “Awarddags igen!

  1. Men åh vad roligt! Tack för länken fina du, och kul att du gillar bloggen. Jag är så imponerad av dig och tycker du är superduktig i köket. Kikar ofta in här när jag inte riktigt vet vad som borde bli middag för dagen. Kramkram.

  2. åh vad kul och få awards,den var superfin.
    jag fick min första från caroline från stheavenstreet,och de uppskattas då man får det.
    ha en underbar dag

  3. Det länar sig ibland att ta tag i saker och ting..! Grattis till alla de fina priserna!:D

    Jag är ganska så säker på att jag vet vilka små och söta ritter sports du menar.. MUMMA!

    Kramar

  4. Men tusen tack, vad glad jag blev över din kommentar! 😀 Ja alltså, gillar du kanel lika mycket som mig så ska du definitivt testa göra den där kakan. Jag till och med satte extra kanel, det är ju så gott 😉

    Och kakorna också, mumma! 🙂

  5. Söta Alexandra, alltid lika roligt att ,läsa det du skriver. Jag har förstått att du har haft det jobbigt i tider, så beundransvärt stark du är och modig som vågar visa det för andra.Dessutom klara av att vända det hela till något positivt. För ett tag sedan läste jag ett rätt långt bra inlägg du gjort på Lady Dahmers sida (hon har ju gjort designen på min sida, och hon är toppen på alla sätt) . Jag blev ännu mer imponerad av dig efter det. Så ung och så stor som människa!
    Kram till dig!

    • Hmm, nu började jag fundera vad du kan ha läst hos Lady Dahmer 😉 Vad fint av dig, roligt att du tycker om det jag skriver ❤ Jag VET att det jag gått igenom har gjort mig starkare – även om det varit tufft, och fortfarande är det då och då. Du gör mig så glad!

  6. Sv: tack så mycket!

    Har kikat lite snabbt på din blogg nu, och den verkar väldigt trevlig, så jag tror nog att jag kommer stanna här en stund. Trevliga matbloggar har jag varit på jakt på ett tag! 🙂

    • Det stämmer bra det! Jag tror de är födda sådär -91 (det här BORDE jag ha koll på!) dock gick de inte på Oscarsgymnasiet, de emigrerade båda två till Kalmar de små svikarna!Jag lärde känna Kajsa genom en teatergrupp vi båda var med i för sååå länge sedan och så fick jag träffa Ronette genom henne. Söta båda två 🙂

  7. har förstått att du är en lika stor filmnörd som jag?? 😀 haha, jag är så pass geeky när det kmr till filmer/serier att jag har en ”bibel” där jag skriver ned ALLT som jag ska se/har sett. hahaha… faktiskt himla smart. typ ”hmmm vad ska vi se ikv då? låt oss gå och se i vår heliga bok”. har du några bra serietips? 🙂 (har redan 60 st som jag ska se och jag följer några… miljoner just nu. samtidigt. men skadar inte att veta om ngra fler 😀 )

    • Haha, ja, det vet jag inte, men det kan säkert stämma 🙂 En bibel har jag inte, men jag sätter betyg på allt jag ser genom http://www.filmtipset.se – skönt att kunna gå tillbaka och se vad man sett och vad man tyckt! Serier är jag lite sämre på att följa – jag börjar oftast med dem ungefär sådär två år efter alla andra… Håller på med första säsongen av Glee och andra av Gossip girl tex -hjälp vad efter jag är! Den serie jag tycker är allra, allra bäst genom tiderna är helt klart fängelseserien Oz. Har du sett den? Väldigt rå, men toppenbra!

  8. Tack för titten 🙂 Gillar att du har veg.mat som profil. Inte för att jag är vegertarian men jag älskar veg mat och tycker att fler borde börja inspireras av det.

    SV: det var kanelte på bilden 🙂 Har fått in både löste och påste i några olika varianter. Kika på http://selectedseven.se.

Kommentera

