Spagetti sojabolognese kryddad med nostalgi

Spagetti Bolognese  är en standardrätt i de allra flesta svenska hem, oavsett om den kallas så eller försvenskas till vanlig, hederlig spagetti med köttfärssås. Det är snabblagat, i många fall ganska så hälsosamt, prisvärt och räcker till många. Ja, och så är det gott också förstås, inte att förglömma!

Min  mamma, precis som många andra mammor och (för att inte vara en sådan där generaliserande blogg!) pappor, hade sitt eget recept på köttfärssåsen, som gjorde att den smakade som hennes färssås, och inte som någon annans. Det var väldigt viktigt det där, att ha ett litet signum, en speciell twist på rätten som gjorde att man direkt visste att det här, det är MAMMAS recept. Känner ni igen det där, att vissa paradrätter har en eller två ingredienser i någons kök som skiljer sig lite från någon annans? Ofta handlar det väl om nedärvda recept, men ibland blir det bara en vana efter att man provat det en gång och fastnat för det.

Dock var det så, för min stackars mamma, att ALLA i familjen hade olika sorters krav och ville ha våra alldeles egna köttfärssåser, allt efter olika behov och smaklökar. Pappa skulle ha extra mycket lök i sin, min lillebror åt inte tomatsås utan ville ha den ”helt brun”. Mammas egna var det svamp i och jag åt samma fast utan svamp ända fram tills jag blev vegetarian och då ville ha den i vegetarisk version (och då var svamp plötsligt helt okej). Så nu för tiden lagar mamma fyra olika sorters färssåser nästan av bara farten när hela familjen är hemma, hon vet ju hur alla vi vill ha våra, och det måste ju vara mamma som lagar den, annars smakar den ju inte som hennes ❤

***

Vad mamma gör för att hennes ska smaka så bra kan jag inte helt sätta fingret på, det ligger kanske i det röda vinet hon tillsätter, eller kanske bara i nostalgin hon strör över innan servering. I vilket fall har jag genom alla de gånger jag ätit spagetti bolognese hemma kommit fram till mitt favoritrecept för en snabb och smidig version som ändå känns lite lyxig. Min variant är vegetarisk, men innehåller sojafärs och är därför inte vegansk. Samma sak gäller om du byter ut färsen mot quornfärs. Vill du hellre ha den helt vegansk kan färsen bytas ut mot till exempel ett paket kokta linser.

Ofta äter jag rätten med rårivna morötter till. Varför? För att det var så mamma serverade den så klart.

***

Spagetti sojabolognese

Ingredienser:
(4 portioner)

250 gram okokt spagetti (fullkorn om du vill)

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 påse (300 gram) fryst sojafärs från Hälsans kök (eller motsvarande vegetarisk färs)
1 dl rött vin
1 paket/burk krossade tomater (ca 400 gram)
1-2 msk tomatpuré (eller ketchup)
1 knippe basilika efter behag

salt och peppar
rapsolja att steka i

***

Börja med att sätta på vattnet till pastan. Koka den enligt förpackningen under tiden sojabolognesen lagas.

Hacka gul lök och vitlök fint och röd paprika i lite grövre bitar.

Fräs lök och vitlök i olja någon minut, tillsätt paprikabitarna och den frysta sojafärsen. Låt fräsa tills färsen har tinat.

Häll över vinet och låt det koka in i ett par minuter.

Tillsätt krossad tomat och tomatpuré (eller ketchup). Låt allt koka ihop i ungefär 10 minuter. Längre gör ingenting men är inte nödvändigt.

Hacka basilika och rör ner innan servering, glöm inte att salta och peppra!

Dekorera med färska basilikablad och hugg in! Är ni som jag så kommer säkert ketchupflaskan dyka fram också, det passar ju så bra till just spagetti bolognese 😉

28 thoughts on “Spagetti sojabolognese kryddad med nostalgi

  1. Vi åt inte så mycket pasta hemma när jag var liten, så min egen version av bolognese är faktiskt godare än mammas (men i övrigt är hon grym i köket). Jag föredrar min ganska torr, dvs inte så såsig med svamp och bacon i. Mums!

  2. Ja det är en av de magiska rätterna där mammor och pappor har sina egna recept och sin egen lilla hemlighet. Korv stoganoff är också en sådan, som aldrig smakar likadant hemma hos andra som hemma hos sig själv!

  3. jag är också en sån där konstig typ som tycker att min egen bolognese är godare än mammas, mamma har bara grädde och mjölk och ketchup i sin och sådär medans jag föredrar den mycket mer med tomatsås och inga mjölkprodukter i. fast den allra godaste gör min storebror, med massor av vitlök och andra hemliga kryddor. vet inte ens om jag vill veta vad 😉

    haha, nej håret i elvispen rekommenderas icke! men tävlingen pågår ju i två veckor, så du kanske hinner komma ihåg nån historia eller vara med om nåt under tiden 😉

  4. Visst är det lustigt med vissa rätter ens föräldrar lagade som man själv inte kan få till. Min mammas köttfärssås (var som Hannas mammas) inte den bästa. Min mamma körde på den bruna varianten med bara soya i (kändes det som ialla fall). Jag vill ha min mer tomatig.

  5. rödvin i köttfärssås gör så mycket! 🙂 jag brukar göra en liknande den du har gjort, fast det är även röd pesto i, väldigt gott.

    hoppas att allt är bra med dig!? 🙂 du får ha en underbar torsdag! kramkram

  6. Så enkelt, gott och studentikost! 😉

    Tycker du Hälsans kök har god färs? Jag har oftast Quornfärs men ibland finns det ett ännu godare märke på Citygross men jag kommer just nu inte på vad det heter…
    Blå band färssås är annars såsig och god tycker jag. 🙂

  7. Hjälp, vilken snäll mamma du har! Det har jag med :=) Min mamma har def. också något speciellt i sin köttfärssås, men jag kan heller inte riktigt sätta fingret på vad. Haha.

    Hoppas du får en fin helg, kära du!

Kommentera

