Zucchiniklädd Briepaj



Nu ni, har november tågat in i våra liv och i och med det både vintertid och ett mörker som kryper på oss allt oftare. För att orka med att hålla humöret uppe när solen sällan syns till gäller det att lysa upp i mörkret för sig själv – vilket kanske låter lite abstrakt, men hear me out!

Solsken är konstaterat viktigt för att vi ska känna oss glada och nöjda – kanske är det därför vi här upp i Norden har ett rykte om oss att vara lite bittrare och missnöjdare än andra människor runt om i världen, för att vi förhållandevis sällan får alla de solskenstimmar per dag som vi behöver? Dock tror jag att det handlar mycket om vad man gör det till också, om hur man gör det bästa av det man har för sig själv.

För mig handlar det mycket om de små sakerna i tillvaron – sådant som inte kostar mycket men som sätter den där lilla guldkanten på dagar som annars kan förbli lika mörka som det vi ser  utanför fönstret.

  • Jag tänder ljus när jag är inne och drar in doften av höst när jag är ute.
  • Jag bakar och lagar mat lika mycket för magens och välbefinnandets skulle som för doften, det gör mörkret mindre kännbart.
  • Jag stannar upp på kvällen och beundrar stjärnorna när de går att se, och när de inte gör det håller jag fast vid vetskapen om att de faktiskt är där ändå – och kommer alltid finnas där, oavsett om vi ser dem eller inte.
  • Jag kryper in under filtar när skolböcker måste läsas och kokar te när insidan behöver värmas upp.
  • Jag letar vantar som är så fina att jag vill ut för att kunna ha dem på mig och jag njuter av känslan att snart vara inomhus när jag fryser.
  • Jag beundrar trädens färger tills löven fallit av och jag kryper in i morgonrocken alldeles för tidigt på kvällen.
  • Jag ser film efter film utan dåligt samvete över att inte vara ute och myser med vänner för att mysa är vad man ska göra på hösten.
  • Jag ser fram emot allt som är på gång under de sista två månaderna på året, Thanksgiving med alla härliga smaker, Lucia med gigantiska nostalgikänslor, nedräkningen till jul vart man än vänder sig, barns glädje och snöns första flingor. Det nya året nalkas, nya drömmar vaknar, gamla misstag suddas ut – när 2011 förvinner gör snedsteg det också, eller hur?

Att inte fokusera på det negativa utan se det positiva har blivit ett självklart inslag i mitt liv, och jag önskar att jag kunde förmedla den känslan till andra, känslan av att vara här och nu, och inte överdriva det som ändå inte är värt att lägga vikt vid.

Vad brukar ni göra för att hålla mörkret på avstånd?

***


Och så till receptet för dagen, det blev en paj som fick inviga månaden den här gången, för att paj är bland det godaste jag vet och att kombinera ihop nya sådana är tacksamt då resultatet mer eller mindre alltid blir välsmakande. Ja, och så blir det ju både en och två matlådor över – bra att ha om dagarna är fullteckande!

Vad säger ni om att kombinera zucchinin som låg och väntade i kylen med en bit brie, och toppa det hela med lite soltorkad tomat? Som botten använde jag mitt standardrecept eftersom jag föredrar en fullkornsbotten som inte är förgräddad, det går jättebra att byta ut grahamsmjölet mot ytterligare vetemjöl eller använda ett annat favoritrecept.

***

Zucchiniklädd Briepaj

Ingredienser:
(4 större till 6 mindre portioner)

pajbotten:

1 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
125 gram rumsvarmt smör
1 msk kallt vatten

***

Fyllning:

1 zucchini
1-2 vitlöksklyftor
5-6 strimlade soltorkade tomater
1 bit Brie

3 ägg (gärna ekologiska) – mina var små så jag använde fyra
2 dl matlagningsgrädde
upp till 1/2 dl riven ost

Salt och peppar
olja att steka i

***

Börja med att göra pajdegen, antingen enligt receptet ovan eller ditt favoritrecept.

 

Själv gjorde jag min enligt ”plastpåsmetoden” – vilket är lite slösaktigt men förträffligt när man inte vill diska en extra bunke. Häll då mjölet i en plastpåse, följt att rumsvarmt eller smält smör. I med vattnet, stäng påsen och knåda ihop det hela till en deg.

Töm ut degen i en pajform, smörad och bröad om det behövs, och tryck ut den över hela. Ställ in i kylen för att vila kallt en stund.

***

Dags för fyllningen!

Ställ först ugnen på 225 grader.

Skiva zucchinin i tunna skivor och hacka vitlöken fint.

Fräs vitlöken i olja i en stekpanna, lägg i zucchiniskivorna och låt fräsa tills de är vackert brynta. Salta och peppra. (Detta kan eventuellt göras i omgångar, beroende på stekpannans och zucchinins storlek)

Lägg över på en tallrik och låt svalna lite.

***

Ta  fram pajskalet och dekorera bottnen med zucchiniskivorna, ett mönster eller inte bestämmer du själv.

Hacka de soltorkade tomaterna och sprid ut hacket över zucchiniskivorna.

Dela Brieosten i lagom bitar och lägg ut även dem över zucchinibottnen. Hur mycket bestämmer du själv, det behövs inte jättemycket för att ge en god smak.

***

Vispa ihop ägg, matlagningsgrädde och eventuellt osten i en skål eller bunke. Salta och peppra.

Häll blandningen över paj och fyllning. Skjut sedan in i ugnen i cirka en halvtimme, tills äggblandningen stannat och pajen fått fin färg.

Tag ut, låt svalna en stund och skär sedan upp i bitar. Servera gärna med en god sallad!

***

Och så här såg det ut i mitt kök denna pajlagardag:

Plastpåsmetoden blev det alltså för att fixa till degen…

… och så tryckte degen ut så här tjusigt i formen (HA!)

De frästa zucchiniskivorna lades ut i det här mönstret ovanpå pajbottnen…

…och strimlad soltorkad tomat spreds ut ovanpå, följt av Brieostbitar.

Äggstanningen vispades ihop och hälldes över innan den gräddades…

… och togs ut ur ugnen.

Jag serverade min paj med sallad, skivad tomat och balsamicosirap.

51 thoughts on “Zucchiniklädd Briepaj

  1. Det är klart man ska se positivt på livet! Hellre att glaset är halvfullt än halvtomt… där är du och jag mycket lika! =)

    Visst suddas alla misstag bort när nytt år inleds 😉 Fast först ska vi njuta av den härliga tid du skriver… lucia och julen!

    Sicken yummie paj. Älskar brieost och soltorkad tomat så detta borde verkligen vara något för mig, mums!

    Underbara bilder! (Fastän du hävdar att din ordinarie kamera är sönder… har du köpt en ny nu?)

  2. Mycket bra tips och goda råd det där! Det är ju som sagt vad man gör det till! Höst och vintern har många många trevliga födelar om man tar sig tid att tänka efter. Hösten är mysig på sitt sätt och när man tröttnat på den kommer ju snön och lyser upp vår vardag. Just nu är det otroligt varmt ute vilket gör långa promenader extra behagliga! Trevlig paj! Brie i paj måste ju testas,mmmm det låter väldigt gott, brie är ju gott och paj likså…Vad kan bli fel liksom?

  3. ”Jag beundrar trädens färger tills löven fallit av och jag kryper in i morgonrocken alldeles för tidigt på kvällen.”
    Hade kunnat varit jag som skrivit det. Sitter här nu och inväntar kvällsmyset med film och gott med pojkvännen, i långkalsoner och bara myser.

    För övrigt älskar jag verkligen dina pajkreationer! De är underverk, blir fasligt sugen bara av att se dem!

  4. Ja, man måste öva sej på att se det positiva med alla tider på året, de går ju liksom inte att undvika… ja, om man inte emigrerar någonstans:) Det finns tid för eftertanke och att stanna upp, bara vara inne och att vara det utan dåligt samvete, när det t.ex regnar och blåser storm utanför fönstret. Sen brukar vi passa på att få gjort sån som vi inte alls känner för under sommaren, sortera genom gammalt som legat länge och väntat, kläder, papper och annat. Vind och källare får sej en omgång. Möblerar om och boar in oss på nytt…
    Sen är det ju fint med alla goda maträtter man kan göra igen som hör tiden till, grytor och stekar t.ex. Och all julmat som är på intågande.
    Så visst finns det mycket härligt med höst och vinter också:)

    • Helt sant, det tar lite övning, och ibland kan det kännas lite dumt att försöka se positivt på sådant som man aldrig uppskattat, men det är värt det 😉 Ja, att rensa lådor och vind är ju jättebra på vintern, då man ändå måste vara inne! Och ja, absolut, det finns ju så mycket gott att laga på hösten och vintern som man annars inte lagar. Alla grytor, värmande soppor och ALLT med pepparkakskryddor eller saffran. Ut med sallad, in med mat 😉

  5. Vilket positivt och inspirerande inlägg! Man kommer så långt med positiva tankar. Nu när jag bott 3 år i ett varmt land året runt, saknar jag lite hösten, dess kylighet, mörker och härliga färger. Man blir det man tänker!!

  6. hihi, ja jag tänkte att det var dags att jag kom ur garderoben 🙂

    höst- och vintermörker kan vara ruggigt. jag har försökt tanka D-vitamin från solen in i det sista, men nu går det inte längre, även om solen skiner. det får bli tabletter för oss veggisar då D är livsviktigt. vitaminer är mitt tips i höstrusket! (helst i naturlig form, när det går :))

  7. Åh, vilken fin blogg!!! Och du verkar vara helt fantastisk – läste ”om mig” och är så imponerad, du verkar ha tagit dig en lång bit. Det där med språk älskar jag också, vill till Frankrike och plugga franska till våren! Att du har gjort allt som du har gjort ger mig hopp, då jag är så osäker på framtiden själv, tack för inspirationen.
    Och vilka fina matbilder! Blev galet sugen på creamcheeseoreo-kakor! Haha. Sjukt gott ser det ut. Jag behöver lite matinspiration så får vara inne här regelbundet och kika :3

    sv: Ja, det är ju så, men med en positiv syn på det hela så tror jag att jag klarar mig igenom det hyfsat bra.
    Åh, tack, så snäll du är! Men visst är det en enorm seger? För det är ju inte attraktivt någonstans, egentligen. Häftig insikt tycker jag. ♥

    • Vad fint av dig, tack så jättemycket! Nja, vet inte om jag är så fantastiskt egentligen, inte mer än någon annan, men det är väldigt roligt att höra ❤
      Vad roligt med Frankrike, klart du ska åka, det kommer säkert bli den bästa tiden i ditt liv hittills 🙂
      Verkligen en gigantseger – bra jobbat!

  8. .. Är det fånigt att jag blir förundrad över den popularitet du äger (med alla kommentarer och läsare) och ändå tar dig tiden att kommentera, och dessutom vara så sprutlande trevlig och glad?
    Hahaha, hade nog fått en omedveten uppfattning om att du är något sorts kändisskap och väntade mig diva-fasoner, ha! I

    Men på tal om inställning – visst är det sjukt att med tanke på att hur mycket vi VET att det påverkar oss/vårt humör/våra prestationer, att vi inte blivit bättre på att manipulera den till vår fördel? 😉

    • Oh, tack fina du, fast så populär är jag verkligen inte, jag har bara haft tur att hitta ett par trogna läsare som gärna kommer tillbaka då och då ❤ Jag blir själv förundrad varje gång någon är så härlig och kommenterar, det hade jag aldrig trott när jag startade bloggen!
      HELT SANT! Det känns som att man borde lära sig efter ett par år eller så 😉

  9. Jag tänder också ljus, det får mig på bra humör och kompenserar för utebliven sol. Och sen får man ju börja julstöka och kan värma sig med glögg eller mulled cider, så då känns det inte så jobbigt ändå. Tycker det är värre om dte är kallt i februari-mars när man ser framemot våren.

    Pajen ser jättegod ut, brie i paj (eller allt för den delen) är ju så gott!

    • Åååh, ja, julstök är ju det bästa som finns! Ooh, glögg, som jag har saknat den ❤ Mulled cider låter spännande, det har jag aldrig provat 🙂 Jo, fast våren är härlig också, när man letar knoppar mellan snödrivorna och solar sig i årets första solstrålar!
      Tack så mycket!

  10. Låter supergott!
    Älskar paj, precis som du säger så är det tacksam mat att göra 🙂
    ..och den här varianten fick mig inte precis att sluta dregla!

  11. Du har rätt Alexandra, man får gör det bästa av allt. Jag ska försöka tänka på dina tips när det känns lite mörkt och deppigt.

    Brie i paj har jag aldrig testat, men det verkar riktigt gott! Paj rules!

  12. sv; åh tack fina du! Blir mycket mys nu på hösten 😉

    Och ang. pepparkaksdumlen, hoppas du får sätta tänderna i dem snart. De var goda (om än inte nya favoriter)

  13. Nu är det femte gången jag försöker kommentera ditt fina inlägg. Det verkar inte gå fram överhuvudtaget. Klokt och fint formulerat. Varför sätta på sig mörka solglasögon? Mörkret är tillräckligt mörkt ändå. Pajen ser supergod ut, bara favoritingredienser!
    Ha en fin Allhelgonahelg med mycket ljus, både inombords och utanför!

  14. Vad fint och klokt du skriver om tipsen för att peppa sig inför den mö rka tid vi har framför oss. Att lysa upp i mörkret tycker jag är viktigt och älskar att sitta i soffan med tända ljus och mysa.

    Pajen ser god ut!

  15. Jag är glad över att vi bor i ett land med fyra olika årstider! Alltid något att se fram emot. Hösten är underbar med sina färger, att man får kura inomhus med tända ljus. Och nu går vi mot underbara advent. Jag har redan börjat fundera över julmaten 🙂

    • Jag uppskattar också våra fyra årstider! Kanske hade sommaren kunnat vara aaaningen längre, men det är en liten önskedröm sådär 😉 Ååh ja, advent är ju underbart! Haha, perfekt med julmatsplanering, jag älskar att planera i förväg, varför inte börja med det redan?

  16. Det är nog din glada natur och sprallighet som håller kvar oss, kan jag lovar (har själv läst ett längre tag, fast på grund av kommentarantalet avstått från att kommentera.. Man vill ju inte råka överbelasta, har har!).

    Det du gör uppskattas verkligen, ska du veta 🙂

    • Haha, det var en kille som sa det till sin mamma när jag var och handlade nyligen – ”du mamma, kan vi köpa en chokladkartong?” ”Nej” ”varför inte? ”för det är inte jul än” ”Men… det är ju massa julgrejer framme, då MÅSTE det ju vara jul!” – så ja, snart är vi där! 😉 Ah, okej, jag trodde det, med tanke på namnet – tackar!

Kommentera

