kanelsmakande M&Ms och ett smaktest: Royal T-stick rooibos tea

TITTA!

Titta vad jag hittade när jag scannade internet i dagarna:

En ny variant M&Ms!

Okej, det i sig är väl inte överdrivet ovanligt, det kommer ut ett flertal olika sorters M&Ms varje år, men titta närmare:

KANELM&MS! M&Ms med kanelsmak!

Gud i himlen, vad det låter gott – jag som älskar både kanel och choklad! Synd att det är en amerikansk release, det är mindre än 0% chans att den kommer hit någonsin skulle jag tro… Jag får manipulera någon att skicka mig en påse – det här kan inte gå osmakat förbi!

***

Annars har jag legat lite på latsidan på senare tid, måste jag säga – jag har inte bakat på hela veckan! Det är en bedrift i sig, jag som brukar använda bak som ursäkt konstant när det är något annat på gång som jag egentligen borde göra… Dock blir det säkert någonting i helgen, jag har ögonen på ett antal recept jag knappt kan hålla fingrarna borta ifrån!

***

Ett nytt te har jag hunnit testa på i alla fall, som jag tänkte tipsa er om – Royal T-stick Rooibos Tea! Eller ja, det är inte så nytt egentligen, jag har sett det i hyllorna ett tag men inte sträckt mig efter en paket förrän nu (den stora röda lappen med en hyfsat låg siffra har absolut iiingenting med det att göra). De såldes ut i min närmaste ICAaffär hemma, så jag hoppas inte att det betyder att de ska dras i från marknaden, det vore ju tråkigt att tipsa om något ni inte längre kan få tag på! O.o

Den här varianten av te, kallad ”Royal T-stick”, kommer inte i tepåsar utan i ”sticks”, avlånga pinnar eller stickor som ställs ner i en kopp hett vatten, mer eller mindre på exakt samma sätt som en tepåse. Det som anses vara ”revolutionerande” är att stickorna, när de doppats klart i vattnet lyfts ur, vänds upp och ner och så droppar de inte på vägen mot papperskorgen! Wow!

Nej, jag är inte överimponerad över deras nya uppfinning, jag har inte lidit av droppande tepåsar sådär överväldigande mycket, men åh andra sidan är de inte sämre än något annat jag provat så jag låter det gå obemärkt förbi. Paketets utformning är jag heller inte så särskilt imponerad av, det är ingenting som sticker ut i hyllan, men det viktigaste är ju smaken, inte utseendet, eller hur?

Varje paket innehåller 15 stickor – och eftersom jag betalade 15 kronor för min paket kan mattegeniet i mig räkna ut att de kostade en krona styck, vilket känns rimligt, om man jämför med de vanligare sorterna, som ofta ligger runt det priset.

Stickorna finns att köpa i flera olika smaker, bland annat earl grey och det lite svårtydda ”fruit tea” men jag valde att frakta hem deras ”rooibos tea” variant, jag är svag för just rooibos och tyckte att det kändes som det godaste alternativet.

Rooibos, kan jag ju också berätta för er egentligen inte ett te i dess egentliga mening, men framställs på ungefär samma sätt och kallas därför ofta för rött te. Det innehåller inget koffein/tein och blir heller inte beskt av att dra länge, så det är perfekt för mig som tycker att beska smaker helt kan förstöra det te som man sett fram emot. Mer om detta kan ni hitta på tillförlitliga wikipedia, lärarens bästa vän 😉

Så, vad tyckte jag?

Jodå, jag är positivt överraskad! Det smakar precis som rooibos ska smaka, milt med den karakteristiskt  röda färgen. Pinnens praktiska ”ospillande” effekt gick lite förlorad här eftersom jag helt enkelt lät den stanna i koppen tills jag var klar och sedan gick med den I KOPPEN till papperskorgen – men jag kan väl hålla med om att den inte droppade något när jag väl slängde den. Dock känns det inte som en effekt man är beredd att lägga extra pengar på, så det är jag glad att jag inte behövde göra.

Smaken på teet tyckte jag otroligt mycket om, så pinnarna kommer nog gå åt i en rasande fart. Utformningen på stickan känns onödig men fungerar och paketen känns lite amatörmässig men priset var rätt, förhoppningsvis var det inte ett tillfälligt erbjudande.

4/5.

 

 

 

35 thoughts on “kanelsmakande M&Ms och ett smaktest: Royal T-stick rooibos tea

  1. Har du inte bakat på en vecka?! :O
    Skandal 😉

    De där M&M lät riktigt yummie!

    Hur kan jag ha missat T-stick te????? Fattar ingenting! (måste vara den lilla orten jag bor på, åtmistone får jag skylla på det…) 😉

  2. Te-stick haha, ja sånt kan människor uppfinna men ingen kan lösa svälten i världen;-) Kanelsmak på choklad låter väldigt spännande! Hoppas du får tag på en påse! Jag vill ju höra om det är gott! Trevlig helg! Kram

  3. Nej, droppande tepåsar är väl inget vi har retat oss på direkt… men visst, för de som gjort det så är det kanske fint att det kommer en lösning på problemet:)
    Riktigt gott är Rooibooste i varje fall, oavsett vilken behållare det finns i.

    Hoppas du får en härlig helg!

  4. Nämen åh, spännande med M&M’s med kanelsmak! Och de där ”testickorna” såg inte helt fel ut. Fast ja, mer än 15 kronor kanske jag inte heller hade lagt ut på dem, även om det ÄR jobbigt när tepåsen droppar på vägen till soptunnan. Det får finnas gränser! Haha. Vissa grejer är verkligen höjden av lathet, men vissa av dem är ju faktiskt fantastiska – typ färdigskivat bröd!! What would we do without it liksom, antingen för smala eller för tjocka skivor, det håller ju inte. Haha 😉 och jag älskar Rooibos! Godaste teet. ♥

    sv: Åh, tackartackar. Haha, jag också i vanliga fall, men ibland är det skönt att piggna till lite genom simning eller något dylikt 🙂
    Det var så lite så! Och det hoppas jag också, vore fantastiskt med Frankrike. Ljuva Frankrike!

  5. Roiboos te är så gott och härligt med den röda färgen. En av mina favoriter: Jag kom ihåg första gången jag fick ett sånt terör i en googiebag och jag fattade inte vad det var för något…hihi.
    Sv; Skylten är så jättefin me sitt kloka budskap.

  6. Om tepåsarna inte droppade skulle inte jag ha användning för det söta fatet jag fick av min yngsta kusin ju;)

    Jag vet att tefrossa.se säljer testickor men de är dyrare. Jag är tesnobb och föredrar te i lösvikt.

  7. Spännande med kanelsmak. Kan vara en hit men också tvärtom känns det som. Jag älskar kanelsmak precis som amerikanarna. Sådana här säsongssmaker kan bli lite mysko, du vet som Marabous med dadlar och pistagenötter. Men nu när du har tagit upp den på bloggen så känns det som att jag måste prova…Min bästa vän bor i NY så det blir till att be henne köpa med. Lova berätta om du smakar!

    • Jo, det kan gå lite hur som, det håller jag med om. Beror nog lite på om de är starka – som amerikanska kanelsmaker ibland är (huu) – eller har en mild, smak… Jag hoppas jag kan lägga vantarna på en! Ja, jag säger samma sak – får du tag på en påse måste du berätta vad du tycker 🙂

  8. Tack för din fina kommentar på bloggen 🙂 Värmer och det är alltid kul med fler och nya läsare. Din blogg är ju helt underbar. Jag tackar för tipset om M&M, älskar choklad och kanel ihop. Te på pinne, inte helt fel. Får också testas! Ha det så bra resten av helgen. // Johanna

  9. choklad med kanel brukar ju aldrig vara fel så jag kan tänka mig att de där är jättegoda, fast de kommer nog som du säger inte till sverige 😦 vi får köpa kanelchokladmandlar och låtsas att det är M&M’s istället, haha.

  10. Royal T-stick 4 unika egenskaper har denna produkt:

    1. Sked & Sil
    Används som sked när man rör och tillreder teet.
    Silen är de små hålen på testickan

    2. Drick med t stickan i
    Kan stå kvar i koppen hela tiden utan det blir svart och surt.
    Man slipper garvsyra

    3. Droppfri
    Vill man plocka ur testickan ur koppen, håller man den upp och ner en stund, och då blir den droppfri. Man tar tag i testickan slår den lite lätt på insidan av koppen.Sen håller man den upp och ner några sekunder,och lägger ner den på bordet.

    4. Påtår
    Kan alltså användas mer än en gång inom rimlig tid
    Funkar alldeles utmärkt på alla sorter. Något sämre på grönt, beroende på hur starkt man vill ha.

    Och en sista grej. Stickan innehåller löste och inte en massa damm:))

    Det är riktigt kul när det finns människor, som gör att vårt land går vidare i utvecklingen, genom att testa/använda nya produkter.

    • Haha, vad härligt att du är så nöjd med den 🙂 Ja, skeden har du rätt i, dock dricker jag nästan alltid mitt te med en sked honung så den effekten går lite förlorad för mig, men du har en poäng där. Löste och påste tycker jag inte det är överdrivet stor skillnad på, jag antar att mina smaklökar är lite halvdana 😉 Tack för att du tittade förbi!

  11. Pingback: Sagan om den stora, stora lådan och den lilla, lilla postboxen « Kärlek på tallrik

Kommentera

