Citron- och valnötspasta ur Mitt kök

Någonting jag önskar att jag var bättre på är att hänga med lite i vad som händer i världen. Det kan ju göras på många olika sätt, men kanske genom att läsa tidningen oftare eller se nyheterna någon gång då och då. Sådana där små förändringar som egentligen inte behöver vara så krävande – men det är ju så oändligt  trist!

Missförstå mig inte, jag tycker det är otroligt viktigt att vara medveten om världen runt om oss – lilla Växjö, där jag bor, är ju inte mittpunkten, det är inte runt oss här som jorden snurrar, även om det kan kännas så ibland.   Nej, det pågår så oerhört mycket annat runt oss hela tiden, som man faktiskt har lite av en skyldighet att hålla reda på, som medborgare och som invånare i Sverige, Norden, Skandinavien, Europa, Världen.

Dock tror jag att jag har någon slags defekt medlidandegen. Istället för att kunna läsa nyheterna  eller höra om  krigen som fortfarande pågår överallt och aldrig tar slut och vara okej med det berör det mig så fruktansvärt mycket. Jag har svårt för att se andra lida och inte kunna göra någonting åt det, samtidigt som jag vet att jag inte kan hjälpa alla här i världen. Att höra om Greklands ekonomiska kris och liknande händelser gör mig rädd och orolig inför framtiden – inte bara för min skull, men för alla som blir berörda av det.

Ännu värre tycker jag det är med vinklingen av nyheter som strömmar mot oss. Vi får aldrig reda på allt fakta, utan nyheter presenteras ur ett visst ljus för att framkalla en önskad reaktion hos oss, och jag kan tycka att artiklar många gånger utmålar människor som monster eller offer, trots att inga detaljer är kända eller ingen har dömts för brottet. Liv förstörts av insinuationer tidningar bygger upp för att skapa fler försäljningstillfällen och jag tycker inte att det är rätt. Fokus hamnar på fel saker, och fel ställen. Det skapas hela tiden syndabockar och hela tiden hjältar, och allt vi får höra kommer styrka den uppfattningen, vad som än egentligen har hänt. Ja, ända tills hjälten gör ett litet snedsteg och blir syndabock, det är ju ett drömscenario för varenda nyhetsankare i landet.

En sak till innan jag kan komma till VARFÖR jag skriver det här – jag bryr mig inte om att Marie inte längre är tillsammans med Måns eller liknande, så kallade nyheter. Det behöver inte vara framsidestoff och specialartiklar behöver inte skrivas och publiceras i flera veckor efteråt – artiklar som ofta bygger på spekuleringar och ingenting annat.  Det enda det bidrar med är att försvåra för de båda inblandade, deras familjer och deras närstående.

***

Varför började jag fundera över det här då?

bildkälla

Jo, för en gång i veckan blir det ändå ofta så att en Expressen följer med mig hem. En Expressen som jag läser, kanske mer som skvaller än som nyheter, men ändock läser och reflekterar över. Fast det är ju egentligen inte Expressendelen jag är ute efter. Nej, det är bilagan Mitt Kök som drar.

Vilken härlig tidning det är! För femton kronor (ja, 27 kronor, för den går ju inte att köpa för sig själv, en 12 kronor dyr Expressen måste ju följa med) får man massor av matinspiration, lite artiklar, recept i mängder och tips på det mesta. Härligt! Jag som student tycker annars att det är på tok för dyrt med tidningar som exklusivt handlar om mat och/eller bak. Att lägga 60 kronor på en tidning går helt enkelt inte, då finns det inte nog med pengar kvar i slutet av månaden. 27 kronor känns lite lättare att avsätta, speciellt om jag köper den innan en tåg- eller bussresa och roar mig med den under timmarna där. Vilket ofta är fallet.

***

Den här veckan fanns det bland annat en hel del tips på goda och smidiga pastarätter. Jag, som är långt ifrån en kolhydrathatare, nappade snabbt som synden på ett av dessa, då jag hade en paket färsk tortellini hemma som var tänkt till middag. Serverad med en sås baserad på citron och valnötter blev tortellinin lite mer spännande, och det tog inte många minuter från det att jag började koka upp vatten till att pastan stod på bordet. Snabbmat om något! Enligt tidningen var det Sophia Loren som gjorde receptet känt – bara det gör det väl värt att prova 😉

***

Eftersom jag följde originalreceptet närapå slaviskt så kopierar jag vad det stod här nedan dock är mina egna bilder och mina egna kommentarer insatta – de är skrivna med fet stil. Receptet är för fyra portioner (jag halverade det (använde endast en citron) därav bildens något färre ingredienser. Ja, och parmesanen tog semester, men den var med under tillagningen).

***

2-3 citroner
25 g smör
40 g valnötter
1/2 dl riven parmesan – helst färskriven
svartpeppar
300 g mafalde (eller spagetti) – Jag använde färsk tortellini – ricotta och spenat
salt – flingsalt använde jag
1 dl matlagningsgrädde

1. Skölj och borsta citronerna väl. Riv ner det yttersta gula skalet i en tjockbottnad kastrull. (Spara lite till garnering.) Lägg i smöret pch låt det smälta sakta på svag värme. Tillsätt grovt hackade valnötter och låt småputtra några minuter.

2. Pressa saften ur citronerna genom en sil direkt ner i kastrullen. Rör ner osten. Dra ett varv med pepparkvarnen. Låt stå på svag värme. Såsen får inte koka.

3. Koka upp 3 liter vatten, salta och koka pastan 1 minut kortare tid än vad som anges på paketet. Slå av vattnet.

4. Tillsätt grädden till såsen i en tunn stråle under ständig vispning. Mitt tips är att dra av kastrullen från värmen innan – om det börjar koka här kan såsen skära sig eller bli grynig. För över pastan i såskastrullen. Garnera med rivet citronskal och valnötter.

Mitt kök nr. 27 2011

Tillsammans med någon liter julmust och tända ljus trivdes min pasta riktigt bra 😉

41 thoughts on “Citron- och valnötspasta ur Mitt kök

  1. Europa, Världen och Universum Alexandra! 😉
    Kan du inte bara köpa bilagan? På Ica hos oss kan man det vet jag… fråga på fler ställen. Finns säkert någon som säljer bara bilagan i stora Växjö!
    Ser gott ut! Har något liknande recept men mitt har Salvia i som krydda också. 🙂

  2. Finfint tips på tidning, det tackar vi för! Vi köper så oerhört sällan kvällstidningar så den bilagan har vi inte sett.
    Kan känna igen det du skriver om nyheter, till slut går det tyvärr så långt att man bara inte orkar ta in mer elände och så får man dåligt samvete över det…

    Låter som en väldigt god pastarätt, och även om vi försöker ta det lite försiktigt med kolhydraterna så käkar vi pasta i form av fullkornspasta, så vi kan ju faktiskt prova detta:)

    Ha en härlig vecka!

    • Ja, det är en väldigt trevlig bilaga faktiskt, den finns att köpa onsdag-fredag. Ge den en chans 😉 Ja, men eller hur, man orkar inte med dem längre… Då kan man laga mat istället 😉
      Jag äter väldigt sällan vit pasta (det händer egentligen bara när jag är bortbjuden eller köper färsk sådan) så jag förstår precis! Går såklart utmärkt med valfri fullkornspasta 🙂

  3. Åa vad gullig du är!!<3 Men tills den 12e?! Det tror jag nog inte att vi klarar, då har ju redan första (och kanske andra) advent redan passerat… Men vi får helt enkelt vänta och se..;)

  4. Mums vad gott! Gillar verkligen din blogg. Jag är vegetarian och behöver massa mer matinspiration (det är ju så tråkigt att komma på mat varje dag) så här kommer jag absolut titta in flera gånger. 🙂

    Tack för dina kommentarer på min blogg också! 🙂 Ha en fortsatt trevlig söndagkväll. Kram Carro

  5. Så gott det ser ut! Valnötter i pasta måste ju provas, det låter jättesmaskigt! Nu kan man prenumerera på Mitt kök så den kommer direkt i brevlådan. På så sätt slipper du köpa alla eländiga nyheter till:)

  6. du kan börja prenumerera på mitt kök, då kostar det ca 17 kr/nummer och du slipper papperstidningen 😉 fast då vill det ju till att du vill ha 12 nummer på raken…

    din pasta låter för övrigt gott, kan tänka mig att de nötiga valnötterna ihop med den syrliga citronen gör sig bra ihop 🙂

    du får ha en underbar fortsättning på eftermiddagen/kvällen 🙂 kram

Kommentera

