Sötpotatispytt med äpple och torkade tranbär

Ja, pumpa var det igår, och jag följer i dess fotspår idag också, med en ingrediens som jag är allvarligt kär i – sötpotatisen. Enligt finfina Wikipedia är sötpotatisen faktiskt en ört (!!)och bara avlägsen släkting till vår vanliga potatis, dock används den på liknande sätt. Smaken är mer åt pumpahållet (därav de där fotspåren i början), söt och alldeles underbar! (det där var inte alls en personlig reflexion, utan bara fakta). Ni som läser här då och då är inte ovana vid sötpotatisrecept, det är verkligen något jag använder mig av ofta, och de kan användas på otroligt många olika sätt. Till exempel i den här ugnsrostade pytten tillsammans med äpple och torkade tranbär!

(På tal om torkade tranbär – de kan vara lite knepiga att hitta, men brukar finnas om man letar. Jag köpte en stor påse på Lidl, och de är jättegoda både i mat, bakverk och precis som de är!)

Receptet är inte alls komplicerat (jag hittade det här) och kombinationen är väldigt spännande, lite ovan för oss svenskar som sällan äter söta saker till lunch eller middag, men helt klart värd att testas! Det enda jag gjorde var att öka på temperaturen så det inte tar lika lång tid i ugnen  och minska mängderna, annars följde jag receptet helt. Jag åt min pytt som den är, serverad med broccoli, dock är jag säker på att den fungerar att kombinera med något kallskuret för köttätare, eller möjligtvis quornfilé för oss som håller oss till växter.

Vad tror ni?

***

Allt ni behöver göra för den här rätten är att:

Leta fram två sötpotatisar, två palsternackor och ett äpple. Det räcker till två stora portioner! Värm samtidigt upp ugnen till 225 grader.

Skala alltihop och komplettera med: 1/2 citron, 2 msk rårörsocker och 3 msk torkade tranbär.

Skär det skalade i ungefär lika stora bitar och blanda allting i en långpanna, klädd med bakplåtspapper som ni smort eller oljat.

Pressa över citronen, strö över sockret (blanda ordentligt) och blanda sedan i de torkade tranbären.

Klicka i ett par extra små smörklickar om ni vill, eller ställ in i ugnen som det är.

Det är klart när allt är mjukt och fått lite färg – det tar ca 45 minuter, men känn efter, det varierar från ugn till ugn. Blanda gärna om en gång efter 20-25 minuter.

Servera som det är eller med exempelvis kokt broccoli.

Redo att ätas! =)

26 thoughts on “Sötpotatispytt med äpple och torkade tranbär

  1. Det var ett trevligt recept!
    Jag har massor av egenhändigt plockade och torkade tranbär som inte är fullt så söta som dem man köper eftersom de är helt naturella. Brukar ha dem i bröd men detta var helt klart ett bra komplement.

    • Vad bra att ha egna hemplockade, det skulle jag också vilja ha! Kan tänka mig att de är goda i bröd också, jag bakade brownies med just torkade tranbär för ett tag sedan också, fungerar fint det med 😉 Verkar som att det finns en hel del att göra med dessa läckerbitar 😉

  2. Älskar sötpotatis. Kom först i kontakt med det när jag var 7 år i Indien. Vi grillade det och det var så gott så gott så!

    Vart hittar du alla dina recept Alexandra? Förundras och ögat njuter det med! 😉

    PS. Spana in kommentarerna på min blogg, jag tror du blir glad 🙂 och maila mig på amysgoda snabel-a gmail.com

  3. Har aldrig ätit sötpotatis, heller inte palsternacka så det känns som det är dags att prova. Har så dålig fantasi när det kommer till middagar så det här receptet ska skrivas ner.. Hoppas jag tycker det smakar lika gott som det ser ut, blir spännande att prova något nytt 😉

  4. Älskar sötpotatis! Det här låter supergott! Jag brukar ugnsbaka små sötpotatisar och servera med fetaost/crème fraiche röra till. Perfekt som tilltugg eller på typ brunch!

Kommentera

