höstiga pumpapannkakor

Hör ni, vilken spännande dag det är idag! Närmare bestämt den 11/11/11 – ett sådant datum kommer inte tillbaka ofta (det gör i och för sig inget datum, men alla ettor gör ju att det här är en aning mer speciellt – hoppas alla andra dagar förlåter mig för min favorisering). Jag tänker spendera dagen med att baka lite, laga någon sorts mat och titta på TV tills mina ögon inte orkar mer. Ta en lång promenad eller två ute i det underbara höstvädret (inte en enda liten snöflinga i sikte!) och bara njuta – jag är nämligen ledig, schemat är helt tomt på lektioner och jag är helt tom på måsten. Det är den perfekta dagen helt enkelt, ett härligt minne att bevara fram tills nästa 11/11/11 om exakt hundra år 😉

Dock har jag ett litet i-landsproblem  att dela med mig av, som jag tror att många av er också stöter på nu när mörkret smugit sig på. Hur i hela friden tar man lockande bilder utan något ljus? Min stackars lilla digitalkamera med sprucken skärm imponerar inte när det kommer till att bevara minnen av den mat som lagas, antagligen mest på grund av min egen bristande kunskap, och jag har heller inte tiden till att flytta runt och rikta ljus hit och dit…  Jag gör mitt bästa, och hoppas att det räcker ❤

***

Om vi återgår till det ursprungliga ämnet (det VIKTIGA ämnet!) mat, så hade jag, efter att ha bakat pumpablondiesen för lite sedan, ett par dl pumpapuré kvar, och en glupande aptit på någonting matigt, men ändå lite sött och njutbart. Vad passar då bättre än amerikanska pannkakor? Med pumpa i blir de ännu lite festligare, rejält mycket höstigare och helt klart lite roligare än de som brukar stekas till då och då!

Allt som behövs är det på bilden. Ja, och så lite smör. Sedan står pannkakorna på bordet inom en halvtimme eller så!

***

Pumpapannkakor

Ingredienser:
(ca 10 stycken)

1 1/4 dl grahamsmjöl
1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk rårörsocker eller farinsocker
1 tsk kanel
1/4 tsk muskot
(ev. 1/4 mald ingefära)
(ev 1/4 mald nejlika)
2 1/2 dl mjölk (jag använde lättmjölk)
1 ägg
30 gram smält smör
1 1/4 dl pumpapuré (ugnsrostad och mixad  pumpa)

***

Blanda mjöl, bakpulver, socker, kanel, muskot och om du vill nejlika och ingefära i en skål.

Blanda mjölk, ägg, smör och pumpapurén i en annan, större skål.

Blanda i mjölblandningen i pumpablandningen, tills allt precis blivit en smet.

Smält lite smör i en stekpanna. Häll i ungefär 1/2 dl smet för varje pannkaka, vänd när ytan stelnat, efter ungefär 2-3 minuter.

Stek i någon minut till på andra sidan, lägg sedan över på en tallrik och börja med nästa pannkaka.

***

Jag serverade mina på nyttigast möjliga sätt: Massor av pannkakssirap, plommon och riven vit choklad!

50 thoughts on “höstiga pumpapannkakor

  1. sv: Tackar och bockar! 😀 Ja, jag var rädd att de skulle bli för sockerkaksaktiga men det slapp jag minsann, de blev helt perfekta enligt mina smakpreferenser 😉

  2. mums! angående choklad/whiskey-teet har jag hittat det på… damdadadaa: maxi i oskarshamn 🙂 på lösvikt då såklart. (fast ska jag vara ärlig så smakar det inte så mycket av något av dem, inte längre iaf. hade glömt bort att jag hade det så smaken har nog avtagit ganska mycket)

  3. Du får ha extra många lampor tända när du ska fota =) Eller duka upp på ett bord ute.

    Smarriga pancakes.

    Var på matmässan i älvsjö idag (min svåger ställer ut) Du hade älskat att vara där så mycket gott och så många ideer

  4. Har samma problem gällande ljuset… försöker baka mycket på helgerna då jag är hemma dagtid och springer som en skållad från köket ut på altanen osv…! Grannar tycker säkert att jag är tokig! 😉
    Annars vet jag de som köper dyra dagsljuslampor, men jag är smålänning och tycker att några tusenlappar på det känns inte riktigt värt det ändå (fastän det skulle bli grymt fina bilder)!

    Fina pankisar du gjort! (Maken gjorde häromdagen med dinkelflingor i. Blev jättegoda!)

  5. ser riktigt gott ut! om du vill delta gärna i tävlingen på min blogg nu där man skall namnge en ny modebutik och kan vinna presenkort och ära, vi behöver din hjälp! 🙂

  6. Låter ju supergott! Och vilken fiffig idé att använda pumpapurérester på. Själv brukar jag pytsa i överbliven pesto i pannkakor, det är också en idé om man vill ha en lite saltare variant. Ha en finfin helg!

  7. Låter som ett väldigt nyttigt serveringssätt, om inte annat så för själen i alla fall:)

    Vi försöker lysa på med en riktigt stark glödlampa (vanlig sådan, tror den är på 40 eller 60W), inte direkt på utan mer bakom. Tycker det hjälper lite grann, men visst är det 1000 gånger bättre med solljus!

  8. Hade aldrig kommit på tanken med pumpapancakes, men det låter ju supergott! Och lönnsirap… mmm.

    Visst är det jobbigt med det snåla ljuset nu på vintern..? Har tyvärr inga bra tips, så om du får in några grymma kan du väl berätta för oss andra? 🙂
    Laga mycket mat och baka på helgen i dagsljus är väl mitt bästa tips.

    Hoppas helgen varit fin!

  9. Låter underbart goda. Speciellt med alla tillbehör. 🙂
    Jag kan rekommendera gratisprogrammet Gimp. Där kan man alltid ställa in färgbalans och ljus/kontrast så blir bilderna fina.

Kommentera

