Drinktips: Tranbärssangria

Det är dags för ett erkännande här på bloggen.

Jag suger på det här med drinkar.

I skolan fanns barteknik och alkoholkonsumtion som valbara kurser. Jag hade hellre hamnat i svetsklassen än fått en plats i en av dem. Visserligen var det väl aldrig något jag behövde oroa mig för, av någon outgrundlig anledning var båda de ämnena otroligt populära bland oss 17 eller möjligtvis nyss fyllda 18 år gamla studenter, men jag var inte en av de som delade fascinationen. Nej, jag har ännu inte, vid stadiga 23 år och 11 månader lärt mig att det är tufft att halsa sprit, kräkas ner snygga killars skor och sedan inte komma ihåg det där pinsamma smset jag skickade till min snart pensionerade lärare när jag vaknar nästa morgon.

Inte heller tycker jag att öl går att dricka – eller ens sniffa på. Vin har sina guldkorn, men de är väl dolda i en skog av sura, bittra sorter som mina smaklökar inte är kompis med. Och jag kommer aldrig förstå driften att dricka något som inte smakar bra bara för att nå ett tillstånd där man antingen mår illa eller vaknar och mår illa. Att vara full är otroligt överskattat.

Med det sagt – en god drink som inte går att misslyckas med är populärt även i min värld av tråkmånseri. För alkohol och jag är på samma sida i ett par, särskilda fall; glögg (även om saftglögg faktiskt är något jag föredrar), i mat (helt klart!) och att smutta på som början på en trevlig kväll. En tranbärssangria passar väl in i den tredje kategorin. Den är söt, som jag vill ha den, men också otroligt fräsch, hur det nu går ihop.

Man får jobba lite för resultatet, en sil kan nämnas som ett viktigt redskap (gärna lite större än den på bilden, jag blev lite frustrerad) men på riktigt; det ÄR värt det!

***

Tranbärssangria

Ingredienser:
(lite över en liter)

1 paket frusna tranbär (225 gram)
2 rågade dl socker
2 1/4 dl vatten
1 flaska (750 ml) fruktigt rött vin (jag använde inte riktigt hela flaskan)
1 dl konjak
2- 2 1/2 dl  apelsinjuice

Citronskivor att dekorera med

***

Häll de frusna tranbären (spara ca några till garnering), socker och vatten i en kastrull och koka upp. Sänk värmen och låt sjuda ett par minuter, tills tranbären börjar spricka.

Låt svalna en stund, häll sedan kastrullens innehåll genom en finmaskig sil över en skål eller tillbringare, använd baksidan av en sked för att mosa bären i silen. Släng skalrester, i skålen ska bara saften finnas kvar.

Blanda med det röda vinet, konjaken och apelsinjuice och ställ kallt i minst två timmar.

Servera med eller utan is, med ett par frusna tranbär och en citronskiva i varje glas.

***

Tips: Denna variant går också att servera varm som en variant på glögg, jag har dock inte provat detta själv.

16 thoughts on “Drinktips: Tranbärssangria

  1. Haha, jag suger också på det här med drinkar. Kanske har något att göra med att jag i princip aldrig dricker alkohol, men det här låter som om det skulle kunna passa även mig! Får se till att testa helt enkelt 🙂 Du är bäst på att inspirera Alexandra. Tack för det! ❤

  2. Låter som ett bra förhållningssätt till alkohol, Alexandra! Alltför många ungdomar har riktigt oroande alkoholvanor – jag träffade många av dem i jobbet! Men precis som du säger, i måtliga mängder och vid rätt tillfälle i rätt sammanhang kan en drink eller ett glas vin förgylla tillvaron. Fortsätt stå på dig och våga vara den du är!

  3. Sunda åsikter om alkohol! Visst är ett glas rött gott till mat till helgen men det ÄR verkligen överskattat som du nämner att supas sig stupfull!

    Sangrian ser ljuvlig ut! Tror du ingefära i skulle passa?

  4. Jag älskar tranbär och när det gäller alkohol har jag på senare tiden blivit mer kräsen. Det finns mycket gott med måtta är mitt motto 🙂
    Tranbär brukar jag plocka på myrarna i Hälsingland om jag är där vid rätt tidpunkt. Dom ligger som röda pärlband på mossan. Plockar man i oktober är de rätt hårda och måste frysas innan användning. Plockar man i mars går de nästan sönder i handen men har fått mycket mildare smak.Tyvärr har jag inte plockat på 2 år nu och har precis gjort av med de sista i frysen.
    Förresten så har jag gjort om designen på min blogg. Välkomen in och titta 🙂

  5. Nej, man ska inte inta något som man inte gillar, oavsett vad andra gör!
    Vi tillhör ju (kanske som bekant:)) de som gärna njuter vin, drink och bubbel, ja inte på samma gång då kanske… Men tranbärssangria har vi inte lyckats sätta i oss än, måste helt klart bli ändring på det, det inser vi ju när vi läser receptet:)

Kommentera

