vegetarisk cornbread stuffing inför Thanksgiving

Happy Thanksgiving!

Idag är den stora dagen i USA, det är nämligen idag som Thanksgiving firas, på en torsdag av alla dagar. Det är en viktig högtid, och familjen samlas lite som hur vi gör på julafton, runt ett matbord dignande av godsaker. Många av dessa rätter kan ni se bilder på i mitt Thanksgivinginlägg, men jag har inte hunnit med att lägga ut alla recept, och det ber jag om ursäkt för.

En av de rätter som jag tycker är viktig på bordet är då stuffingen, som traditionellt sätt serveras inuti eller bredvid den ugsrostade kalkonen, men som jag väljer att servera utan minsta lilla kalkonhänvisning. Ofta är den också gjord på kalkonsky och med allehanda köttdelar i, fast det passar ju inte mig, och blir faktiskt fräschare utan dem.

Receptet jag använde mig av är ungefär det som mina värdföräldrar lärde mig i USA, därför har jag inga direkta mått på ingredienserna. Det gäller att känna av lite hur konsistensen är, brödet ska suga upp vätska och smör, men inte simma i det. Det låter kanske som en udda kombination av smaker, men brukar nästan alltid vara en höjdpunkt på middagen så jag uppmanar er verkligen att prova! Fler grönsaker kan läggas till, som majs eller hackad paprika, för mer färg, men sellerin anser jag vara den allra viktigaste. Det är konstigt egentligen, för selleri har en lite besk smak rå som jag har väldigt svårt för, men i denna stuffing passar de som handsken!

***

Jag gjorde alltså min stuffing lite på känn efter hur jag kommer ihåg att jag gjort den förut, så jag kan inte garantera mängden vatten. Stuffingen ska inte bli lös och vattnig, utan ganska fast. Detsamma gäller med grädden, den ska inte ge färg, bara smak. Om du vill kan du knäcka i två ägg innan du skjutsar in den i ugnen, då får den en annan konsistens, jag föredrar den dock utan ägg.

***

Vegetarisk cornbread stuffing

Ingredienser:

1 sats majsbröd 
75 gram smör (ca)
1 stor gul lök
2-3 stjälkar selleri
1 grönsaksbuljongstärning
4-6 dl vatten
1 dl grädde
1 knippe persilja
salt och svartpeppar

***
Baka först majsbrödet efter receptet och rosta det i ugn eller brödrost (inte om det smular för mycket). Skär i mindre kuber och ställ åt sidan.

Lägg 25 gram smör i en stor kastrull och låt smälta.

Hacka lök och selleri, lägg dem båda i kastrullen med smöret. Låt puttra en stund.

Tillsätt majsbrödkuberna och blanda.

Smula över buljongtärningen och häll på vattnet och grädden. Var försiktig med vattnet, det får inte bli för mycket. Låt det hela blanda sig ordentligt.

Blanda i resten av smöret (jag har alltid fått höra ju mer desto bättre, men minst 50 gram).

Hacka persiljan och blanda i. Salta och peppra.

Precis innan servering: Ställ in i 225 grader varm ugn en stund, tills den blivit varm. (Knäcker du i äggen måste du vänta tills de stannat, det kan ta upp till 45 minuter)

***

 

 

12 thoughts on “vegetarisk cornbread stuffing inför Thanksgiving

Kommentera

