Första advent är här – med amerikansk äppelpaj

Första advent har alltså krupit inpå oss, och det är dags att tända adventsljusstakarna ännu en gång – det är välbehövligt nu i det mer eller mindre konstanta mörkret som vilar utanför fönstret. Jag hade duktigt tänkt vänta tills idag med att sätta upp mina stakar – min mormor håller benhårt på att de inte ska tändas före första advent och jag gör ju alltid allt som mormor säger (harkel…) – men i fredags infann sig julkänslorna på ett sådant sätt att det var omöjligt att inte plocka fram julsakerna och börja med att sätta fram allt som behövs inför decembers ankomst! Nu är min lilla lägenhet pyntad med allt jag har att pynta med och lyckligt kan jag luta mig tillbaka och beundra julblommor och tomtegardiner. En adventskalender har jag också förstås, men den får vänta troget till på torsdag – då jag kommer flyga på den och dess första lucka!

Ja, säga vad man vill om julen, men att låta bli att ryckas med av stämningen måste vara mycket svårare än att bara ge upp och flyta med!

***

Igår kväll  bjöd jag in till Thanksgiving nummer två (nummer ett kan ni läsa om här) men kvällen blev lite av ett ihopkok mellan Thanksgiving och första advent eftersom de flesta fortfarande var kvar när klockan slog tolv. Vi inledde med glögg, fortsatte med allt vad thanksgiving innebär och avslutade med den obligatoriska pumpapajen (som jag min dummer glömt ett ägg i, så den var aningen  för kladdig) och så en amerikansk äppelpaj, som ju kan ätas hela säsongen ut, även på julbordet om bara ett par veckor ( om 26 dagar och 8 timmar, men vem räknar?)

Eftersom äppelpaj passar bra i juletider också får det här bli mitt bidrag till Söta sakers Månadens sötsak, som denna månad har haft temat vinter.

***

Receptet till just den här äppelpajen är ett ihopkok av  två olika recept, bara för att göra det hela lite mer avancerat ;) Degen har jag tagit från hummingbird bakery och resten inspirerades av en trevlig och mycket pedagogisk bok kallad Baka steg för steg (men är aningen omgjort). Första gången jag bakade den blev resultatet så pass bra att till och med jag var lite stolt (har JAG åstadkommit det här?? Det är inte möjligt?!). Dock bakade jag en till paj igår efter samma recept som inte blev riktigt lika lyckad,vilket jag tror hade att göra med att jag var aningen stressad och inte tog mig tid att se till att degen var tunn nog eller att grädda den i FÖRST 225 grader och SEDAN i 175. Kanterna blev lite tjocka och tråkiga, men annars var den fortfarande god, men att vara noggrann med alla detaljer rekommenderas ;)

Viktigt att tänka på är att du alltså behöver TVÅ satser pajdeg. Ingredienserna räcker till en, eftersom de är bättre att göra varje deg för sig istället för att dela på en enda. Låt dem vila i kylen ett tag så blir de lättare att kalva ut. Får du någon deg över när både pajbotten och pajlock ligger på plats kan du dekorera med den, genom att göra tex några löv eller liknande att sätta fast på toppen.

Måtten är alla i vikt istället för i dl, så en bakvåg är väldigt bra att ha för att få det rätt!

***

Amerikansk äppelpaj

Ingredienser:

Pajdeg (du behöver 2):

260 gram mjöl
1/2 tsk salt
110 gram rumsvarmt smör
2 msk vatten

Pajfyllning

750-1 kg äpplen (jag tog mina från äppelträden i mina föräldrars trädgård)
125 gram finkorning rårörsocker (går att byta ut mot vanligt strösocker, men det blir inte samma smak!)
1 tsk kanel
ev ca 30 gram smör

Dekorering:

1 ägg
rårörsocker

***

Till pajdegen (gör detta två gånger):

Lägg mjöl, salt och smör i en bunke och vispa samman med en elvisp på lägsta hastighet.

Tillsätt en msk vatten och vispa tills den blandats in.

Ställ undan elvispen och tillsätt en msk vatten till. Knåda samman med händerna till en slät och mjuk deg (behöver du kan lite vatten till tillsättas).

Slå in den i plastfolie och låt vila i kylen i en halvtimme eller så.

***

Till fyllningen: 

Sätt ugnen på 225 grader.

Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg skivorna i en skål.

Häll över sockret och kanelen, blanda ordentligt så alla äppelskivor täcks.

Lägg blandningen i pajskalet. Om du vill kan du klicka lite smör över, det är inte nödvändigt men gör det hela lite saftigare.

Kavla ut den andra degen till ett lock och täck äpplena med det. tryck ihop kanterna och nagga dem med en gaffel så det blir ett fint mönster.

Dekorera om du vill.

Vispa upp ett ägg och pensla hela locket ordentligt; strö över lite socker.

Skär ett par skåror i locket och skjut in i ugnen.

Grädda på 225 grader i 20 minuter, sänk sedan värmen till 175 grader och grädda i ungefär 30 minuter till, pajen bör ha fått en fin färg och äpplena ska ha mjuknat, känn försiktigt efter med en kniv i skårorna om du är osäker.

***

Servera med vaniljglass för den perfekta, amerikanska touchen ;)

67 reaktioner på “Första advent är här – med amerikansk äppelpaj

    • Haha, ja, det har liksom blivit så ;) Fast egentligen är det nog med bakningen jag är influerad av; USA är ju mycket för att göra allt i överflöd, och det gillar jag när det kommer till choklad och sådant! Det kan inte bli för mycket ;) Tack så mycket!

  1. Oj nu blev min ”hemlängtan” ännu värre. Thanksgiving middag och amerikansk äpplepaj, mums vad gott! Pajreceptet måste jag testa, helst skulle jag vilja ha den nu direkt. Skulle sitta fint i stormen. Trevlig fortsättning på Adventsfirandet.

  2. Oj, nu såg jag att jag missat att svara på din förra kommentar… Jag och min kompis tittade på Djävulen bär Prada. Hon hade inte sett den :) I vanliga fall brukar jag stå för filmerna, men jag har ju alla mina här i Göteborg och hade inte med mig några till Arvika så det fick bli en gammal klassiker. Det roliga var att den filmen gick på TV två dagar senare :)

    Är det gifflar du menar? Har inte smakat dom med saffran, bara de vanliga med kanel och dom är ju suuuupergoda!! :)

  3. Sv: Tack för den uppmuntrande kommentaren! Får hoppa runt på ett ben här hemma idag, tur att man kan plugga hemifrån i alla fall xD

    Den där äppelpajen ser riktigt smarrig ut! Någon gång i livet ska jag banne mig fira Thanksgiving i USA :)

  4. Fina Alexandra, vilken jättefin kommentar du lämnade hos mig, jag blev så glad! Hoppas att din första advent var jättemysig, det låter som du har pyntat riktigt fint hemma hos dig. Jag tjuvtände också mina stakar någon dag för tidigt. Och bortsett från vissa småsaker så gör jag faktiskt också allt som min mormor säger och gör. (Hon är 93 år och världsbäst.) Den här pajen skulle nog både mormor och jag gilla. Hur kan man inte gilla en paj som innehåller två degar, liksom? Det är ju pajdegen som är det godaste. Kram!

  5. Vilken smarrig paj!!

    Jag såg förresten att du ville testa dumplings, jag gillar de vegetariska på Helens Sushi på Långholmsgatan på Söder, Gioza kallas de för i Japan och de är väldigt goda! (Hm, i typisk stockholmsanda utgick jag från att du bor i Sthlm… men det kanske du inte gör?)

  6. Guud vad vacker! Var precis i New York men glömde helt och hållet av att äta en riktig amerikansk äppelpaj. Får ta och testa din, vet inte om jag kan lyckas få den lika fin dock ;)

  7. Pingback: Amerikansk pecan pie – för att favoriten håller. Varje gång. | Kärlek på tallrik

Kommentera

