Snabb chokladfudge att inviga december med

Första december är här, första delen av julkalendern är sedd och första luckan är öppnad – nu börjar julmyset på allvar! Det finns en hel uppsjö av bakverk, godis, mat och dryck att välja mellan när det vankas julmums, och jag önskar ibland att jag hade gränslöst med munnar att mätta och lika gränslöst på kontot – då skulle jag kunna testa många fler av alla härligheter jag lockas av, och inte behöva ha sådan här beslutsångest över valen jag gör! Fast jag kan tänka mig att jag skulle sitta där och ha svårt för att bestämma mig även om jag hade tid och budget till en riktig gottejul; hur man än vänder sig finns där ändå någonting spännande att lockas av 😉

***

Jag började med att smyga in julen lite smått genom att koka en fudge för någon vecka sedan. Tyvärr var jag lite missnöjd med konsistensen på den, och kände mig aningen dum då receptet i original faktiskt heter foolproof chocolate fudge – den borde ju vara omöjlig att misslyckas med, kan man tycka – så jag valde att inte omnämna den här på bloggen. Dock fick den ligga och mysa i kylen i ett par dagar och ett, tu, tre, så hade den stelnat till sig lite till så att den inte längre var för rinnig för att skäras upp. Och nu sitter jag här med en burk riktigt lyckad fudge, och då kan jag ju inte hålla på receptet längre, det vore inte sportsligt, inte nu i jultider!

Det som är skönt med det här receptet är att det inte behövs något kulprov eller något sådant mickel och mackel. Allt det består av är att kombinera ingredienserna, värma dem och hälla upp i en form. In i kylen, förhoppningsvis inte i ett par dagar som jag var tvungen till, och så är det bara att skära upp och servera! Smidigt och framförallt beroendeframkallande! Jag lade i några av de mörka chokladbitarna allra sist innan jag hällde upp smeten, för att på så sätt låta dem vara ”osmälta”, jag tyckte det var ett trevligt sätt att bryta av smaken. Det är dock helt valfritt och ingår inte i originalreceptet.

***

 

Snabb chokladfudge

Ingredienser:

ca 150 gram choklad, ev hälften mörk och hälften ljus
1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400 ml)
en nypa salt
1 tsk vaniljextrakt (jag har inte provat med vaniljpulver eller vaniljsocker)
2 dl hackade nötter (i mitt fall valnötter)

***

Dela chokladen i mindre bitar och smält den i en kastrull tillsammans med den kondenserade mjölken på låg värme. Dra ifrån värmen och  rör ner vaniljextrakt och nötter (ev. ett par mörka chokladbitar också).

Sprid ut på ett bakplåtspapper i en form, ca 20×20 cm. Ställ kallt i två timmar eller tills den stelnat.

Tag ur bakplåtspappret ur formen, dra av och skär upp fudgen i bitar. Häll upp i skål eller liknande och mumsa i dig!

 

 

38 thoughts on “Snabb chokladfudge att inviga december med

  1. Köpte en burk kondenserad mjölk för att prova göra fudge på! Känns ju bra om den är foolproof, lyckades ju bränna första satsen fudge jag skulle göra till Thanksgivingen… Fudge är bara så himla gott!

  2. läckert! Det här kanske jag vågar mig på! Julgodis är annars mickel macken för mig, jag är totaklt värdelös och sen äter jag upp allt på en gång så det aldrig blir något kvar till jul haha.

  3. Sv: Haha, ja de är mysiga, men håller med om att vissa är lika. Det tog 20 minuter innan jag och mamma bytte avsnitt för vi kom på att vi hade sett det avsnittet xD

    Detta måste jag prova på, verkar enkelt och ser gott ut! 🙂

  4. Jag kokade också chokladfudge (igår), har gjort just det receptet typ 100 ggr (året runt) men just igår sket det sig fullständigt och blev alldeles grynigt. Och det som stör mig mest är att jag inte för allt i världen kan räkna ut vad jag gjorde för fel. Men det här med foolproof låter ju bra=)!

  5. Haha, ja vad jag har förstått använder Jamie rätt ofta genvägar när han bakar, typ färdiga bottnar, färdig smördeg o.s.v. Är helt OK tycker jag 🙂 Min smördeg är nog inte en riktig-riktig smördeg, utan passar nog främst till de här julstjärnorna.

    Ja, kaffet väcker mig till liv varje morgon 😉 Utan att vara oaptitligt, hähä

  6. Vad juligt och fin du har hemma hos dig!
    Och chokladfudge låter inte dumt det, jag håller på som bäst med skumtomtefudge precis… ska bli spännande att se hur dessa smakar.

    Ha en bra helg!

  7. Mmmm.. blir bara så sugen. Jag som ska bjuda brorsorna på lunch och fika i helgen. Blir inga problem med vad jag ska bjuda på i alla fall 🙂

  8. Fudge är helt klart inne bland matbloggarre nu i juletid.Ditt var lite extra lockande eftersom det verkar vara så enkelt. Ska nog prova det. Hoppas du har en bra lördag.

  9. Jag och mina kusiner brukar alltid träffas innan jul och göra julgodis. Brukar bli en mysig kväll med skränande julmusik och mycket socker.

    Kram Malin

Kommentera

