Vaniljcupcakes med lemoncurd och cream cheesefrosting

Andra advent har redan knackat på hos oss och jag välkomnade dagen med halvöppna ögon, jag spenderade nämligen en stor del av den i sängen framför TVn. Det är väl det en söndag är till för? Filosoferandes över livet kom jag att tänka på ett bakverk jag bjudit på som inte hunnit in i bloggen än, och det kändes lite skamligt att det inte ens blivit omnämnt! Jag tror att det från början hade att göra med att jag inte blev nöjd med bilderna jag tog i all hast innan servering, men nu när jag smält förtreten tänkte jag att det kunde få bli mitt bidrag till dagens skörd av blogginlägg i etern. Att säga att jag ger er ett recept är lite att ta i, jag har nämligen valt att vara lat och bara länka till recepten (eftersom de  kan bytas ut mot favoriterna hur lätt som helst) men inspiration kanske det kan ge? Eller i alla fall ett minne av en torsdag som många svenskar satt bänkade i TV-sofforna med penna i handen och vinst i sikte.

***

För ett par veckor sedan var det nämligen självaste Loket som höll i trådarna på vårt heliga Bingolotto igen, kommer ni ihåg det? Var ni till och med medlemmar i den gruppen av människor som hoppfullt parkerat sig framför TVn för att äntligen få en nostalgiglimt av det gamla goda som inte längre är vad det var?

När reklamen började sändas för denna så kallade höjdpunkt i svensk programtablå befann jag mig hemma hos mina kära föräldrar och såg min mamma sitta och småhoppa ytterst förtjust i soffan.

”Det här måste vi se!” uttryckte hon entusiastiskt, ”Alexandra, se till att vara hemma då så kan vi se det tillsammans!”.

Det var länge sedan hon var så uppspelt, och det var lika länge sedan jag var totalt oberörd av ett program som jag i mångt och mycket växt upp med (helt utan egen vilja, vill jag tillägga). Tvärsäker var jag nämligen. Inte en chans att jag skulle se på bingolottospektaklet inte! Inte när jag hade avlopp att rensa och andra fullt likvärdiga sysslor att roa mig med som säkert skulle ge mig bra mycket mer än samtliga Bingolottoprogramledare skulle kunna göra.

***

Tillbaka på campus och tillbaka i klassrummet någon dag senare satt vi alla ivrigt lyssnande som små tända ljus på föredraget om svensk politik (aningen romantiserad bild får jag väl tillägga) när vi gled in på ämnet Bingolotto. Helt plötsligt var jag bjuden på Bingolottokväll med två trevliga tjejer och jag som lovat på heder och samvete att inte se en sekund av  Richard Olssons krystade skämt fick snabbt äta upp de orden och ännu snabbare skaffa fram både lott och förväntan. Tillsammans med min inbjudan följde en lite muntlig klausul – ”du får gärna ta med dig något gott som du bakat” – och ges jag ett tillfälle att baka så är det inte så stor chans att jag släpper taget om det.

***

Dock var tiden knapp så det blev att förvandla kylskåpets innehåll till det bästa jag kunde åstadkomma utan att hinna iväg till affären, ibland är det tur att jag har en viss tendens att bunkra upp med onödvändigheter som skulle kunna hålla mig vid liv något år eller tre även om jorden faktiskt visade sig gå under i dagarna, och triumferande höll jag fram ett nät med citroner och en paket philadelphia. Philadelphia är bra till mycket, och i det här fallet fick det avgöra vad som skulle bjudas på senare på kvällen – närmare bestämt en vaniljsmakande muffins toppad med cream cheesefrosting och fylld med egengjord lemon curd.

Jag använde mig av ett recept till själva muffinsen och till lemon curden som jag hittade på den amerikanska sidan Joy of baking. De har massvis av recept och inspiration, så jag rekommenderar en titt om ni som jag tycker att amerikanska bakverk är lika härligt som jag gör! Receptet är på engelska med amerikanska mått, så om du inte vill omvandla eller mäta upp cups kan ni precis lika gärna använda ert favoritrecept på muffins och ett standardrecept för lemon curd. Ett svenskt muffinsrecept jag rekommenderar är Leilas, och en god lemon curd som inte kräver att man bara använder äggulor kan ni hitta här.

Fyllningen i mina cupcakes blev en slät lemon curd, det vill säga en lemon curd utan citronskal. Curden blir sötare, men får en trevligare konsistens i bakverk, kan jag tycka, dock går det lika bra att följa receptet till punkt och pricka.

När det kom till frostingen valde författaren till det amerikanska receptet jag följde att göra en variant på vispad grädde. Det är säkert också jättegott, men eftersom jag redan visste att det skulle bjudas på kladdkaka och grädde när jag kom fram ville jag inte också komma med just grädde, så jag valde att göra en cream cheesefrosting istället. Den bestod endast av en burk philadelphia (ca 200g)5 dl florsocker och lite pressad citron, plus en nypa vaniljpulver. Spritsen lämnade jag i lådan, istället bredde jag ut frostingen på cupcakesen med en smörkniv och dekorerade med glitterströssel.

***

Tillsammans med värdinnans otroligt goda kladdkaka täckt med vit choklad, julmust och mixerstavsvispad grädde var våra magar mer än nöjda med bingolottokvällen. Våra plånböcker var dock inte lika förlåtande; inte en enda liten meslig miljon vann vi, och bilen vi satsade på att dela vårdnaden om blev inte mer en högt flygande dröm.

Fast med kaka i magen och trevligt sällskap i soffan hade vi ju egentligen ingenting alls att klaga på ❤

51 thoughts on “Vaniljcupcakes med lemoncurd och cream cheesefrosting

  1. Ja det var hysteri, den där bingolottogrejen. Inte en enda lott fanns till försäljning här i krokarna dagarna innan! Hur vet jag det? Jag som inte heller spelar bingolotto, ja det vet jag inte haha! Jag vill också ha en kompis som du, som kommer med nybakade läckerheter hela tiden! Visst är det kul när man kan glädja andra:)

    • Nej ,det var många som undrade hur jag fick tag i min lott samma dag, och jag som bara vandrade in på närmaste bensinstation och inte anade någon som helst brist! Åh men du behöver ju inte någon som kommer med godsaker, det där är ju du så bra på själv 😀

  2. amen hurdkgbjgslgdnsdlgnsl så gott ;A;

    svar: haha awyeaaaah! jag bär också klackar typ jämt, måste verkligen passa på nu innan det blir isigt och snöigt ute..! Men dom jag känner märker knapptnågon skillnad på min längd om jag har klackar eller ej ): hahahaha föralltoid en dwarf typ </////3

    Hahaha ja, lite besviken blev jag, har ju faktiskt uppfostrat mina små katter bättre! xD

    http://mymic.blogg.se

  3. Mmmmums Alexandra, så gott det ser ut! Och friskt låter det med 🙂

    Attans att ni inte kunde vinna 1-2 milj, lite dåligt planerat av arrangörerna tycker jag allt! 😉 Du får klaga hos någon tv-nämnd tycker jag allt, så här får det å det bestämdaste inte gå till! Så det så!

  4. Åh det lät verkligen som ni hade en jättemysig kväll ihop 🙂 !! Synd ni inte vann den där bilen men nästa gång kanske! Så fina och goda cupcakes du hade med dej, jag blir riktigt sugen på att baka dem 🙂
    Och jo, det är bilder tagna av iPhone 4S och hihi den tar faktiskt typ bättre bilder än min vanliga kamera som är typ 3 år nu 🙂

  5. re: men det är bara att smyga in det! Allra helst när d kommenterar med haha!:D Jag har bara smakat de smaker som finns i Sverige tyvärr 😦 men nordic water peace är jättemumsig! 😀

  6. Jag gillade verkligen inte heller Bingolotto när jag var yngre (inte nu heller iofs), och det berodde mest på att man var tvungen att sälja en jäkla massa lotter när man var med i en förening. Suck, inte många fick man sålt, speciellt inte när alla barnen på gatan var med i samma förening.

    Men mutad med en cupcake, ja då hade det nog funkat ändå 🙂

  7. Den ”nyheten” nådde inte mig (tack och lov) men i goda bakverks sällskap skulle jag nog med klara av Loket. Ingen favvo här heller som du hör. 🙂

  8. Blir alltid så sugen på det du bakar. Förstår inte hur jag ska hinna med allt jag skulle vilja testa 🙂 Vad är de gula prickarna?

  9. Vad nostalgiskt med Loket! Jag är så gammal att jag faktiskt närvarat vid en inspelning med Loket. Det var vår julklapp till farmor som fyllde 80. Vi var där. Man fick en Bingolottomugg minsann. Och så trampade Loket mig på tårna när vi var uppkommenderade att dansa pardans när sändningen var slut och eftertexterna skulle rulla…

Kommentera

