Nötchoklad för LCHF:are (och alla andra gottegrisar!)

Dagen idag har äntligen spenderats på det som jag längtat efter ett bra tag nu; att fixa till lite julgott att njuta av när vinden viner ute. Ja, halkan igår har ju bytts ut helt mot en nästan vårlik värme, i alla fall här, neråt östkusten. Men mysa inomhus kan man göra ändå, för det är inte tal om långa skogspromenader när det blåser så starkt att hunden närmar sig status heliumballong bara han går utanför dörren. Inte mig emot, det är ju sådana här dagar som lämpar sig bäst till godisskapande och bakning, vad annars ska man ta sig för?

***

Mjukstartande tog jag mig för en snabbfixad liten härlighet med bara 3-4 ingredienser, väl lämpad för oss alla i familjen -något som inte alltid är enkelt när en är LCHFare och en annan vegetarian.  Nötchokladbitar blev det, gjorda på mörk choklad för att utesluta så mycket socker som möjligt. Far min tillåter choklad över 70%, vilket många LCHFare gör, men det går absolut att välja andra varianter av choklad om man inte håller nere sina kolhydrater och tycker att den mörka är lite väl bitter. Dock anser till och med jag, som inte är ett stort fan av mörk choklad, att det passar bra ihop med nötterna i dessa bitar, mixen är riktigt trevlig och inte alltför skarp, kanske har det att göra med saltet från nötterna eller något sådant. nötsorterna är valbara, en eller flera olika kan användas, i mitt fall blev det jordnötter och pistagenötter, en blandning jag verkligen rekommenderar. Uteslut inte nötterna helt bara, då blir det bara choklad kvar 😉

***

Nötchoklad LCHF

25 gram smör
100 gram mörk choklad (över 70%)
ca 40 gram jordnötter
ca 20 gram pistagenötter (ur skalet)

***

Smält smöret i en kastrull på låg värme.

Dra ifrån plattan och lägg i den mörka chokladen delad i bitar. Vänta någon minut och rör sedan tills båda ingredienserna blandats ordentligt.

Häll jordnötter och pistagenötter i chokladblandningen.

Ta fram ett bakplåtspapper och gärna en liten form eller en tallrik.

Häll chokladröran på bakplåtspappret och ställ det hela kallt i minst 2 timmar.

Dela i bitar och ät med måtta eller med inställningen – detta är mörk choklad och nötter, alltså JÄTTENYTTIGT!

***

22 thoughts on “Nötchoklad för LCHF:are (och alla andra gottegrisar!)

  1. Kul när man hittar något som alla kan samsas kring (men då kanske det blir slagsmål om vem som ska ha sista biten?)!
    Det ser hursomhelst sjukt gott ut, det blir så gott med salta nötter och choklad.

    Jag gjorde något liknande för ganska länge sedan, men då var det kondenserad mjölk i också så då blir det ju inte så mycket LC…

    Ha en bra helg!

    • Varför kan inte nötter heta nötter och mandel heta mandel?? Jag blir SÅ förvirrad! 😉 Jag har alltid sagt pistagenötter, är det bara jag eller är det vedertaget? Nej då, jag följer inte LCHF alls, inte det minsta, jag älskar mina kolhydrater! Pappa gör det, och har gjort det i något år eller så, men jag hoppas på att den fasen är över snart 😉

      • Jag blir också förvirrad! Men Leila Lindholm sa nyligen att pistagenötter är mandlar och man får ju lita på bakoraklet! 😉
        Ja, man kan inte följa alla dieter… räcker att man är vegetarian 😉

  2. vad gott.
    tyvärr vet jag inte vad felet är varför du inte får mina inlägg har mailat både blogger och bloglovin för att få hjälp, hoppas det blir ordnat snart.
    ha en bra helg

Kommentera

