The return of the systemkamera

Det verkar som att för-firanden ligger i luften nu! Först var det fina Charlotta på matrepubliken som slog på stort med för-nyår såhär en halv månad innan den stora dagen faktiskt infaller, och idag  var det min tur att ta över facklan. På måndag firar jag att det är 24 år sedan jag såg världen för första gången, dock är det lättare att fira födelsedagar på helger när julen börjar nalkas (och ganska ofta annars också), så för att hinna med allt och ändå kunna njuta av det valde jag att fira lite småsmått med familjen idag, två dagar innan, komplett med skönsång på sängen vid åttatiden! Och tror ni inte att jag faktiskt fick det som låg allra överst på listan, trots att jag trodde det var alldeles för mycket begärt? Nu är jag en systemkamera rikare, efter att min pappa förstörde sin för några månader sedan och jag bara haft en gammal trist digitalkamera med sprucken skärm att dokumentera mat och bak med. Vilken härlig överraskning!

***

Några timmar senare kom faster och kusin över för att födelsedagsfika, och födelsedagsbarnet i mig bjöd på:

glöggte från underbara butiken confetti i Nyköping (eller tråkkaffe från Ica),

saffranskladdkaka och

saffranssnurror med mandelmassa och vit choklad.

De påminner kanske lite om varandra i smakerna, men är två helt olika bakverk, så jag tänkte att det skulle gå bra att bjuda på dem båda i alla fall. Uppskattade blev de i alla fall och recept delades ut, så jag känner mig nöjd och glad med valet av fikamaterial!

***

Senare under dagen tog jag turen från föräldrahemmet i Oskarshamn till min egen lilla lägenhet i Växjö, tillsammans med både mamma och pappa. Vi letade upp lillebror som också är bosatt i Växjö och tog oss till pizzeria och trattoria Venezia för födelsedagsmiddag (där pappa var lite suddig i kanterna och mannen i bakgrunden såg minst sagt mordisk ut)! Om ni har vägarna förbi Växjö och är sugen på lite riktigt god pizza så är det här bland de få ställen som levererar, om ni frågar mig. De har också matservering med några olika pastarätter i 100-kronorsklassen och någon kötträtt för lite mer, om pizza inte lockar.

Efter att ha velat mellan en vegetarisk pasta med rotsaker, champinjoner och ädelost blev det ändå pizza, eftersom det var vad jag var allra mest sugen på. Taleggio hette mitt val, och kläddes med bland annat soltorkad tomat, vitlöksmarinerade oliver och ärtskott. Helt ljuvlig var den och helt proppmätt var jag när bara kanterna fanns kvar! Min kära mor valde en pizza med räkor, ananas, champinjoner och kebabsås, min brors hade bacon och stekt ägg på (fast ägget var en chansning han inte var helt tillfreds med) och far min valde en pasta med fläskfilé utan pasta, för att inte krångla till något alls.

***

Ett trevligt för-firande inför den riktiga dagen som jag egentligen inte planerar så mycket inför mer än lektioner mellan 8 och 15. Något mer blir det säkert för de fina vännerna, men mer om det kommer senare ❤

***

Är ni intresserade av recepten på saffranskladdkakan och saffranssnurrorna? Jag postar dem gärna om ni vill!

Hoppas ni alla har haft en lika trevlig lördag ❤

36 thoughts on “The return of the systemkamera

  1. Åh systemkamera, nu kommer vi att få se ännu finare bilder på bloggen (hur det nu kan vara möjligt?!) 🙂
    Jag gratulerar inte ännu (inväntar the D day)! 😉
    Ja tack, recept säger jag väl aldrig nej till?! 😀

  2. Grattis i förskott! Vad härligt med en ny kamera, det är ju så frustrerande när man blir begränsad av tekniken. Förresten, utflyttad Oskarshamnsbo minsann, det är jag också=)

    /Nina (f.d. laktosfritt)

  3. Jättemycket grattis i förskott! Och vilken fin bild på dig! Har aldrig varit så lycklig och så nöjd med mitt köp som med min systemkamera. Önskar bara att jag hade ännu meer tid att fotografera. Hoppas du också kommer att trivas med din.

  4. Grattis. lite i förskott 🙂 Vad häftigt med en systemkamera. Det blir ju så mycket roligare att fota då. Jag tycker saffranskladdkakan låter hur smarrig som allra helst så den får du gärna lägga upp recept på. Ja snurrorna låter också goda med dom kan jag nästan lista ut hur man skulle kunna göra. Gott gott.

  5. Jag vill ha recepten!! Speciellt på saffranskladdkakan, den var ny för mig. 🙂

    Och du, vad kul att du fick en systemkamera! Ojoj, vad vi ska ta bilder framöver! (Ja, jag skriver ”vi” för jag planerar helt klart att stjäla den ur dina händer lite då och då.) ❤

  6. ^h vilken härlig bild på dig. Det är så himla kul att se hur människor man lärt känna så här via bloggarna verkligen ser ut:-) Kladdkakan låter ju fantastiskt god! Grattis i förskott på födelsdagen och grattis till kameran som hittat hem till dig:)

Kommentera

