När tredje ljuset brinner är saffranskladdkaka och saffranssnurror med mandelmassa och vit choklad här

Nu är tredje advent här och söndagen kunde inte inledas bättre än att läsa era fina kommentarer i gårdagens inlägg! Vad härliga ni är, jag blir alldeles varm av all omtanke och alla grattisönskningar lite i förväg! Nästan ännu roligare är att ni verkar lite sugna på recepten 😉 Eftersom båda varianterna cirkulerat lite på bloggarna nu i adventstider var jag inte helt säker på om ni tröttnat på dem båda, i en skepnad eller en annan. Jag själv, som är en stor saffransälskare, tyckte att båda varianterna var mycket trevliga, och hoppas att ni som provar håller med! Receptet på saffranskladdkakan har jag baserat på ett recept publicerat på  bloggfamiljen 2010 och den variant på saffranssnurror jag bakade har jag baserat på en hel del olika recept, från en hel drös av fina bakbloggar. Min deg till snurrorna jäste inte riktigt som jag ville till en början, om det är mitt eller receptets fel kan jag inte svara på. Resultatet blev dock bra, måste jag säga 🙂

***

Så över till recept 1 – saffranskladdkaka:

***

Saffranskladdkaka med vit choklad

Ingredienser:
(1 rund form ca 26 cm)

125 gram smör
100 gram vit choklad
1 påse saffran (0,5 g) plus en sockerbit
2 dl vetemjöl
2 1/2 dl socker
3 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
1 dl mandelmassa, riven
3 ägg

***

Börja med att sätta ugnen på 200 grader och tag fram en rund springform. Smöra och bröa den, jag bröade min med pankosmulor, men om det gjorde någon skillnad kan jag inte svara på.

Smält smöret i en kastrull, dra ifrån värmen och blanda ner den vita chokladen i bitar. Låt smälta.

Mortla saffranet med en sockerbit (valfritt) och häll sedan saffranet i den smälta chokladsmeten.

Blanda vetemjöl, socker, vaniljsocker och salt i en skål. Häll i den rivna mandelmassan.

Blanda i chokladsmeten i mjölblandningen och rör ner äggen, ett i taget.

Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen tills kakan har stelnat men fortfarande är kladdig i mitten, ca 25-30 minuter (originalreceptet säger 30-35 minuter men min tog inte så lång tid – dock är ugnen hemma inte riktigt att lita på)

Låt svalna och servera, gärna med vispad grädde. Lite siktat florsocker över gör att den ser lite finare ut. Jag kan tänka mig att lingon är gott till också, eller tranbär, för syrlighetens skull?

***

Recept 2 – saffranssnurror:

***

Saffranssnurror med mandelmassa och vit choklad

Ingredienser
(ca 30 snurror)

1 paket jäst (50 g, jag upptäckte att lidls bara är 42!)
3 dl mjölk (jag använde grön)
1 påse saffran (0,5 g) och en sockerbit
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
150 gram rumsvarmt smör
1 ägg
upp till 12 dl vetemjöl (jag använde nio, känn efter)

Fyllningen (ca)

250 gram mandelmassa (riven)
100 gram rumsvarmt smör
ca 3 msk socker (jag använde rårörsocker)
100 gram vit choklad (hackad eller riven)

Ett ägg till pensling
pärlsocker till garnering
ev. 2 msk rårössocker till garnering

***
 

Smula ner jästen i en bunke.

Värm mjölken till 37 grader i en kastrull, mortla saffranet med sockerbiten (valfritt) och blanda i saffranet i mjölken.

Häll över mjölken i bunken med jäst och rör ihop tills jästen lösts upp.

Tillsätt socker och salt, smöret i småbitar och ägget.

Blanda i mjölet, börja med ungefär hälften och jobba uppåt tills degen släpper bunken, hur mycket mjöl som behövs är väldigt olika.

Låt jäsa under bakduk i ungefär 40 minuter.

***

När degen är färdigjäst, ta upp på mjölat bakbord och dela i två delar. Arbeta degen och kavla ut varje del till en rektangel eller fyrkant.

Blanda ihop riven mandelmassa och smöret i småbitar till fyllningen.

Bred fyllningen ovanpå (jag lämnade den med flit ganska så klumpig), strö över socker och den vita chokladen (jag rev min över, men hackad går också bra).

Rulla ihop och skär i bitar, lägg på plåt med bakplåtspapper eller i formar och platta till.

Låt jäsa i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader (225 varmluft).

Pensla bullarna ordentligt med ägg och strö över pärlsocker och rårörsocker om du vill.

Grädda i 8-10 minuter tills de fått fin färg.

Servera med glögg, te eller mjölk 😉

 
21 thoughts on “När tredje ljuset brinner är saffranskladdkaka och saffranssnurror med mandelmassa och vit choklad här

  1. Älskar din rubrik 🙂 men jag ska erkänna att jag inte läst inlägget, för jag har omtenta imorgon och hinner inte, men jag ville ändå svara på din kommentar. Jo alltså det finns tre olika varianter. Areata, då tappar man fläckar här och där. Totalis, då tappar man allt huvudhår, men inget annat. Universalis, som den du halvkänner, då tappar man allt, man kan även tappa typ håret på resten av kroppen, könshår och armhår och allt sådant. Vilket jag sa också, jag som ändå rakar benen liksom, kunde jag inte få tappa håret där istället? ;P

    Men tack så mycket för din omtanke. Du som har varit sjuk i ätstörningar vet säkert hur det är när man klarar av det för att man MÅSTE klara av det. Man kan inte sitta inne och göra ingenting och vara ledsen hela livet, till slut måste man komma ut liksom. Även om man gråter på insidan och avskyr varje sekund. Men nu känner jag mig frisk, jag gick till och med ut utan peruk idag 🙂

    • Vad fin du är ❤ Ah, okej, då har jag lite större koll 🙂 Haha, ja det hade ju varit skönare, att inte ha hår på benen vore ju ett plus i kanten 😉 Jag kan relatera ja, och det är starkt av dig att inte "bara överleva" utan faktiskt leva också ❤ Tack snälla för svaret!

  2. Vilken härlig dag, med massor av gott fika
    Har precis tagit ut en saffranskladdkaka ur ugnen. Gör den för andra gången tyckte den var så söt första gången att jag nu tog bort en del socker. Såg att du inte hade socker i din. Ha en mysig kväll

  3. Gillar saffran i lagom mängder och kan tänka mig att alla dessa recept smakar riktigt gott också 🙂 Speciellt med vit choklad till som brytning!

    Ha en fortsatt trevlig tredje advent!

  4. åh, jag tycker att saffran ser så himla fint och gott ut så jag tycker det är synd att jag inte tycker om det faktiskt 😦 men jag verkar inte kunna lära mig att gilla det heller… nåja, det ser fint ut åtminstone! och jag förstår att de som gillar saffran skulle gilla denna jättemycket!

    hoho, skicka gärna hit lite av den där julstämningen är du snäll, jag tror jag behöver snö för att komma i rätt stämning!

  5. Hej jag heter Joanna och är 23 år och när jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtar om livet med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelde för hur det är att leva med Aspergers syndrom och att alla är lika värda trots bakgrund:)
    Så besök gärna min blogg:) kram
    och du kanske till och med vill göra ett bloglovin byte med mig?:)

  6. Mmmm å så gott! Ja saffran kan man ju slösa lite med mer i år när priserna är ok igen. Förra året var det ju så dyrt att man fick välja vad man skulle ha saffran i *s*

  7. Oj vad gott både saffranskladdkaka och snurrorna låter. Saffranskladdkakan måste jag testa!
    Kul att du lämnade en hälsning hos mig så att jag hittade hit och fick receptet =)

    Ha en fin kväll och en jättefin födelsedag imorgon
    Kram
    Jannike

  8. Pingback: Julens härligheter och en svensk kålrotslåda « Kärlek på tallrik

Kommentera

