Amerikanska ”cookie dough”tryfflar

 

Nej, vet ni vad, nu har jag bloggvilat alldeles för länge! Den här helgen har jag inte gjort ett handtag mer än vad jag precis behövt, hunden min har åkt hem till föräldrarna på jullov och jag har utnyttjat tiden till det bästa som finns i mörk vintertid – att sova. Jag överdriver inte om jag säger att halva mitt dygn handlat om sömn de sista dagarna, och resten till att dricka julmust och förbereda mig inför sommarjobbsansökningarna som snart kommer ligga i buntar här hemma. Bäst att börja i tid… 🙂

Julpysslat lite grann har jag också hunnit med, om julpyssel kan innebära att smälta choklad och blanda smet. Jag har nämligen gjort lite mer julgodis, då fudgen till slut försvann från skålen (märkligt det där!), och valet denna gång föll på no-bake cookie dough truffels.

***

I USA är det där med cookie dough, eller ogräddad kakdeg som det kan översättas till, en stor och bred marknad, och ni har säkert sett många exempel på det. För att göra kakor av smeten är ju överskattat! Nej, istället äter man den som godis, i glass (tänk Ben and Jerry’s) eller i andra söta efterrätter av olika slag. Dock kan man i USA inte använda ett vanligt recept på cookies, eftersom amerikanska ägg inte är garanterat salmonellafria och därför måste tillagas för att kunna ätas, utan ett anpassat recept görs till när degen ska ätas obakt, som inte innehåller några ägg och därför inga trista sjukdomar som kan göra julen lite mindre trevlig.

***

Jag använde mig av ett recept jag hittade på sidan got chocolate – en receptsamling helt baserad på choklad i olika former och därför ett riktigt paradis! Där finns också bilder på varje steg, så jag nöjer mig med att visa er resultatet, som det blev i mitt fall. När det är dags att doppa cookie doughbollarna i choklad kan man använda vilken sorts choklad som helst, dock rekommenterar jag mörk sådan, eftersom själva kakdegen är ganska så söt. Jag gjorde även några med ljus choklad, men föredrar helt klart de på bilden som fick ett mörkt täcke.



Och du, det blir ganska många, så att ge bort några är en bra idé 😉

***

Amerikanska ”cookie dough”tryfflar

Ingredienser:

110 gram rumsvarmt smör
1 3/4 dl råsocker eller farinsocker
1/2 tsk vaniljpulver eller 1 1/2 tsk vaniljsocker
4 3/4 dl vetemjöl
1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400 ml)
1 dl hackad mörk choklad
2 dl hackade, valfria nötter (jag använde valnötter)
ca 3-400 gram valfri choklad att doppa tryfflarna i

Vispa ihop smör och socker med en elvisp tills krämigt. Tillsätt vaniljpulver eller vaniljsocker. Blanda i mjölet och den kondenserade mjölken lite i taget (ungefär 1/3 av varje per gång) tills allt är iblandat. Fortsätt med att blanda i den hackade chokladen och de hackade nötterna. Rulla små bollar av all smet (de kan bli väldigt kladdiga och inte så fina, dock gör det ingenting, de går att fixa till senare) och låt dem vila i kylen i minst två timmar (jag lämnade dem över natten). Smält chokladen, (inte allt på en gång, du kanske inte behöver allt) rulla om de bollar som inte är jämna och fina (om du vill) och doppa dem i chokladen. Lägg tillbaka i kylen i minst en timme tills chokladen stelnat.

34 thoughts on “Amerikanska ”cookie dough”tryfflar

  1. Hur gott såg inte det ur då!!
    och det där med att sova är en klart underskattad sysselsättning tycker jag. Idag skulle jag lugnt kunnat sova halva dagen (men så blev det inte ;( ) Kan ha något med gårdagens julbord att göra..

  2. spännande recept! låter som en perfekt julklapp (och recept) till min lillasyster som gärna äter B&J:s kaksdegsglass :p

    du får ha en fortsatt bra vecka. kram

  3. Mmmmm yummie va goda de ser ut!! 😀 = öppen mun = kasta in en NU! 😉

    Sv: Kul att du fick paketet! Som sagt hantera Hing varsamt 🙂 Läs även engelska sidor om det, heter asafetida på engelska. Konstig lukt men det ska ju ner i het olja så då frigörs både doft och bra verkande ämnen! Kanske får förklara i ett mail!

  4. Pingback: Överbliven choklad gör kakan glad (och frukten med)! « Kärlek på tallrik

  5. Mmm smarrigt. Barn älskar ju att slicka skålarna när man bakar så då borde detta vara perfekt. Imorgon eller på onsdag ska jag testa din fudge. Har köpt kondenserad mjölk som står här och väntar. Tänkte ge några i en fin ask till svärmor. Stor karm

  6. Åh! Jag älskar sånna hära! Stört gott är det! Jag kan aldrig sluta äta ”kakdeg” när jag bakar cookies, kanske därför det inte händer så ofta, hehe.. men mums! Typiskt, nu måste jag gå till köket och hämta något sött att nibbla på…

Kommentera

