Överbliven choklad gör kakan glad (och frukten med)!

Idag, bara ett par små dagar innan dagen med stort J är jag ÄNTLIGEN pigg och vaken, efter över en månad av konstant och långvarig trötthet. Det känns fantastiskt att kunna sitta igenom en dag av lektioner utan att behöva koncentrera mig på att dyrka upp ögonlocken, och ÄNDÅ orka med att både koka risgrynsgröt och fixa julgodis när jag kommer hem! Plus lite studier nu när det sista seminariet vankas, kan ni tänka er! Jag vet inte om det är den dagliga apelsinen jag infört, om det är att marken var aningen så lite pudrad av nyfallen snö eller om det helt enkelt har att göra med lördagens och söndagens säkert 30 timmars sammanlagda sömn, allt jag vet är att det har fungerat och jag hoppas att det håller i sig!

***

Vad jag har att dela med mig av idag är inget egentligt recept, det är mer ett litet tips om ni har tex doppat era ”cookie dough”tryfflar i smält choklad och missbedömt mängden choklad att doppa i, vilket är väldigt lätt gjort. Istället för att slänga ut det eller slicka i er allt (det går att låta bli!) är det lite sött att doppa ena halvan av någon slags torkad frukt i chokladen och dekorera lite halvtjusigt med strössel eller liknande. Detta går också att göra med pepparkakor eller som i mitt fall ett par oreos som legat ensamma i skåpet ett tag utan något speciellt användningsområde i sikte. Vill ni vara överduktiga (som inte jag orkade vara så här på kvällskanten) kan den ena sidan doppas i mörk choklad, torka och så kan den andra sidan doppas i vit choklad. Jag har gett bort sådana oreos någon gång och de blev väldigt uppskattade, i all sin enkelhet! Ja, fast då kan det ju bli vit choklad över, så då får ni stöka runt efter lite fler kakor att doppa!

Oerhört enkelt är det, men känns ändå lite personligt och hemmagjort, speciellt om kakorna eller den torkade frukten ges bort  i en söt burk eller påse!

***

Så här lite på slutet vill jag också slänga in en ursäkt till er fina bloggare för att jag inte är riktigt lika duktig på att läsa era inlägg som jag brukar vara, tiden springer från mig, nu när jag är gammal och 24 😉 Jag läser och kommenterar så mycket jag bara kan, dock kan det bli någon dag eller två för sent ibland.  Och, jo, jag vet att det inte är något att be om ursäkt för, men jag känner mig ändå lite skuldmedveten, ni är ju vana vid att se mig på era sidor så ni kanske tror att jag tappat bort er i vimlet! Fear not! Jag gillar er än!

24 thoughts on “Överbliven choklad gör kakan glad (och frukten med)!

  1. hihi jag känner inte heller att jag hinner med alla härliga bloggarna där ute. Vilket gottit snask, hälften nyttigt, hälften ”onyttigt”! Lycka till med sista plugget och hoppas du får ett härlig jul!

  2. Tack för dina gratulationer!! Imorgon dyker ett riktigt chokladigt recept upp på bloggen 🙂 Och ibland kan man ju också råka ha överbliven choklad kvar i skafferiet, jag brukar då lyxa till min fruktsallad (speciellt när man har mycket frukt som börjar bli för mogen) med smält choklad över. Marabou Mint Premium 70% är min favorit till det hittills 🙂

  3. Klart att du är pigg som en mört nu… du har ju sovit som en björn i ide i flera dygn ju! ;D

    Måste onekligen erkänna att jag saknat dig och dina fina kommentarer men förstår mycket väl att välbehövlig vila kan behövas 🙂 Fear not my friend!

    Så gottigt du dippat/doppat!

  4. Fnurlig du är! Så gott och nyttigt med aprikoser också! God Jul Alexandra och hoppas du unnar dig att sova en massa i jul! Men du får gärna lägga in något läckert här på bloggen också förstås!

Kommentera

