Julens härligheter och en svensk kålrotslåda

Tänk, julen 2011 är redan över och kommer inte tillbaka, ett stort tack till ALLA er som kom in med ett God jul att dela med er av, jag var med er alla i tanken även om jag inte kunde svara er förrän nu lite efteråt! Min jul firades i mina gamla hemtrakter, tillsammans med föräldrar, bror, faster och hennes familj och ett par kusiner – alldeles lagom och förträffligt trevligt!

Det sågs på Kalle Anka där vi, precis som majoriteten av alla svenskar, fyllde i varje replik innan den sades (och jublade när Lejonkungen visades)…

…så åts det julbord, som i mångt och mycket hölls koncist och traditionellt, med köttbullar och hackekorv, ostar och vörtbröd, rödkål och rödbetssallad och en mängd av olika sillsorter. Ja, och så min kålrotslåda då, som inte är lika traditionell på ett  av våra julbord, men någon måste ju bryta mönstret! Annars är det på finska julbord dessa brukar hittas, men jag kallar inte min finsk, eftersom jag inte vet hur nära jag kommer den varianten med min aningen förenklade… Den hade gärna kunnat få stanna några minuter till i ugnen också, men folk var för hungriga för att vänta, inklusive jag 😉  Ett varmt bord med Janssons, kroppkakor, potatisgratäng och kokt potatis fanns också att hugga in på.

En vegetarisk tallrik kunde se ut något så här – potatisgratäng, sallad, vörtbröd med brieost, vindruvor och kålrotslåda. Med julmust och rödbetsallad njöt även jag av ett härligt julbord, två gånger till och med!

Ja, och så öppnades det presenter förstås, innan vi fikade på saffranskladdkaka som jag bakat tidigare. Här har ni min hunds nya bästa vän – herr morot. Bara vegetarianers hundar genomlider sådant här 😉

***

Kålrotslåda

Ingredienser:
(4-6 portioner)

ca 1,5 kg kålrot
2 msk ljus sirap
1 ägg
1 nypa riven muskotnöt
1 dl grädde
ströbröd (jag använde panko, som är grövre)

salt och peppar

***

Skala kålroten och skär den i mindre bitar. Koka bitarna tills de är mjuka, kanske 20 minuter eller så.

Värm ugnen till 200 grader och smörj en ugnsform.

Häll av kålrotsbitarna och mosa dem grovt med ex. elvisp.

Blanda i sirap, ägg, muskot.

Vispa grädden och blanda sedan ner den i kålrotsmoset.

Salta ordentligt, peppra om du vill och täck sedan ytan med ströbröd.

Skjut in i ugnen tills den stelnat lite och fått fin färg, vilket tar en timme eller så. Eller bara tills den ser färdig ut utan färg, som min 😉

Servera på julbordet eller till tex veggiebiffar istället för potatismos eller rotmos.

21 thoughts on “Julens härligheter och en svensk kålrotslåda

  1. Låter som att du har haft en mysig julafton 🙂 din kålrotslåda låter god, jag gillar rotmos så den här lär jag också gilla. tack för recetet och för titten på min (nya) blogg 🙂

    du får ha en fortsatt bra dag 🙂 kram

  2. Kan inte annat än att härma dig med påståendet; ”Vilka härliga bilder!”.. Maten ser gudomlig ut, liksom julgranen och klapparna redigt juliga. Även du ser julefin och glad ut, så som det ska vara 🙂

    Och du är spännande du, som kommer med nya ting. Kanske blir en ny tradition i din familj? 😉

    HAHA, ja, carebear-dräkten var oslagbar! Han skrattade länge och gott, och han såg verkligen hur rolig som helst ut i den.. Synd bara att han inte ville visa resten av världen och ge er ett gott skratt!

    Ha det bra nu i mellandagarna!

  3. Mysiga bilder vännen, härligt att se! 🙂
    Mmm saffranskladdkakan suktar jag ännu efter 😉 Önskar dig god fortsättning fina du!

    PS. Du är väl med i tävlingen på min blogg just nu där du kan vinna presentkort hos Sockerflinga?

  4. Kroppkakor är fina grejer! Shit vad sugen jag blir. Saffranskladdkakan låter inte så dum den heller. Jo tack, min jul har varit bra och det verkar som om din varit det också!!!

  5. God fortsättning på julen, Alexandra, och en fortsatt skön ledighet önskar jag dig! Har förstått att du varit trött och haft mycket omkring dig, så jag hoppas du nu ska kunna ta det lite lugnt och hämta krafter tills pluggandet börjar igen.
    Härligt att du verkar ha haft en fin jul tillsammans med din familj. Allt gott!! Och du, inget dåligt samvete för min skull! Det är mitt eget val med utlottningen! Sköt om dig!

  6. så mysiga bilder! hehe ja, verkar som att alla vaknade till där i slutet av Kalle när Lejonkungen dök upp i rutan. Bra drag av svt tycker jag 🙂
    Hoppas du får fortsatta fina juldagar!

  7. Fina bilder! Julmyset når ändå genom skärmen 🙂
    Kålrotslåda blev jag sugen på att testa, jag är kär i alla rotfrukter.
    Gjorde en Janssons (vegovariant med kapris och oliver) till Juldagen och använde också Panko, det SÅG iallafall riktigt bra och frasigt ut, tyvärr fick jag inte möjligheten att smaka då jag gav bort den.

  8. Det ser ut att ha varit en bra jul för din del!
    Svärmor har bjudit på finsk kålrotslåda på julbordet några gånger. Det är gott!

    Kroppkakor har jag aldrig varit med om på julbordet, men det aknske beror på vilken landsände man är ifrån?

  9. Vilka härliga bilder! Kul att titta in här!

    Själv önskar jag att jag ska hinna läsa mer matbloggar 2012, det har blivit lite ont om det på sistone. Tittar mest in för att säga tack för alla många och fina kommentarer på picki under året. Det värmer mer än du kan tro, TACK! 🙂

Kommentera

