Ugnsbakad brie med torkade fikon

Torsdag igen, och min tid som julledig börjar dra sig mot sitt slut. På måndag får jag nästa hemtenta, och veckan kommer därför ägnas åt att få till den så bra som möjligt innan fredagen dyker upp med inlämningstiden i högsta hugg. I nuläget ser jag INTE fram emot den, men den måste göras den också, så det är bara att bita ihop! Dock har vi ju en långhelg att ta vara på innan vecka 2 sätter igång, som jag borde ägna åt studier men som jag kommer ägna åt ungefär allt annat förutom just det 😉 Har verkligheten hunnit ifatt er än? Eller ligger ni lite lågt så här i början av året?

***

Jag kom på att jag faktiskt aldrig gav er recepten på de två rätter som jag serverade ihop med Chokladmoussecheesecaken på nyårsafton, så det är dags att göra det nu innan alldeles för många dagar passerat förbi och nyår plötsligt inte känns så aktuellt längre! Jag var hemma i mitt föräldrahem eftersom det nu är sista gången vi kommer vara där över nyår (en flytt står på schemat i februari) och mina föräldrar festade på både krabba och oxfilé. Köttvägraren i mig gjorde att jag fick hitta på en egen meny, men det hade jag absolut ingenting emot! Därför blev min förrätt istället ugnsbakad brie med fikon och nötter, som jag blev så sugen på efter att ha läst Lindas recept på just ugnsbakad brie. Mitt recept skiljer sig lite grann från hennes, men grundtanken är densamma, en ugnsvarm skapelse toppad med söta fikon och salta nötter som det väller ut varm, härlig ost ur när man skär in i den. Min kära mor åt mer av den än krabban som låg framför henne, så det tar jag som ett gott betyg!

Huvudrätten tar vi nästa gång!
(snacka om cliffhanger!) 

***

Ugnsbakad brie med torkade fikon

Ingredienser:
(3-4 portioner som förrätt)

1 rund Brieost – ca 250 gram (jag använde Kolibrie, både originalet (33%) och lightversionen (11%) fungerar)
100- 150 gram torkade fikon
ca 1 dl nötter (tex cashew (som jag använde) och/eller mandel)
3 msk honung 
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

***

Värm upp ugnen till 175 grader och lägg ett bakplåtspapper på en plåt.

Lägg brieosten mitt på plåten.

Hacka de torkade fikonen och lägg i en skål.

Häll i nötterna (Sorten är valfri) i samma skål.

Värm honungen lite grann om du inte använder flytande (det blir svårt att blanda om annars) och häll den över fikon och nötter.

Krydda med kanel och vaniljsocker och blanda.

Skeda skålens innehåll över Brieosten, det gör ingenting om inte allt stannar på osten utan lägger sig vid sidan om.

Ställ in i ugnen cirka 10 minuter, tills den är genomvarm och mjuk.

Servera något avsvalnad men fortfarande varm.

***

 

21 thoughts on “Ugnsbakad brie med torkade fikon

  1. Å, varm brie med sött och salt – det är SÅ gott!

    Jag har börjat året med att vara ledig och nu är det bara helgen kvar så är vardagen tillbaka i full huggning. Det blir bra. 🙂

  2. Jag njuter av den här helgen för fulla muggar! Vi har haft gäster hela jul och nyår. Inget ont om det, men den här helgen är det ganska skönt att bara få vara själva och ta det lugnt, jag har sett fram jättemycket emot att bara få drälla runt här hemma. Olof fixar i walk in closeten (den har stått stilla ganska länge…) och jag planerar kvällens svulstiga middag och morgondagens långkok. Perfekt med chiligryta på en söndag! Stor kram till dig, fina du!

  3. Hittade in på din blogg genom en annan blogg. Härliga recept och underbart med en annan bloggare som slår ner på särskrivningar! Word feud in my heart! Jag kommer definitivt att besöka dig igen! Ha en toppendag!

  4. Det här kanske till och med jag skulle gilla (I’m not the cheesy type), brie hör väl till den enda mögelosten jag gillar och nötter och honung älskar jag så det borde bli en Moma-HIT!!

Kommentera

