Smaktest: Marabou Mandelsplit

Än en gång ber jag om ursäkt för min frånvaro. Jag jobbar på att kunna komma tillbaka till regelbunden postning men livet kommer emellan oftare än vad jag räknar med. Mat lagas, kakor bakas och produkter testas, men ett inlägg hinner sällan skrivas, och jag saknar det något oerhört ska ni veta! Min blogg är viktig för mig, så jag ska försöka bumpa upp den lite på prioriteringsstegen. Vi får se hur det går…

***

Nu har det gått 22 dagar på vårt nya 2012 och i affärerna trängs nyheterna på hyllorna – ja, ett par stycken i alla fall, om man tittar bland gottehyllorna som jag har en tendens att göra vid den här tiden på året! Jag föll som en fura för Marabous senaste lilla skönhet (den lockade mig in i fördärvet med sitt stiliga gröna band med matchande groda i hörnet) vars existens en fin vän till mig glatt meddelade mig om  när hon var ute på äventyr och jag själv satt hemma och beställde böcker för över 2 000 kronor till den nya kursen (dags för ett djupt andetag efter mastodontmeningen). Senare på kvällen fick jag tag på den själv! 20 kronor  fattigare blev jag av 100 gramskakan, men vad gör det när det är en alldeles, splitter ny nyhet?

Och på tal om splitter – Mandelsplit är namnet på detta bidrag till Marabouserien.

Mandelsplit.

Vad tycker vi om det?

Är det bara jag som är oerhört irriterande i min lilla språkvärld eller borde inte split i vårt svensktalande land stavas med två – TVÅ – t:en?

Jo men fundera på det. Namnet börjar på mandel, eller hur? Definitivt ett svenskt ord. Det är inte almond vi talar om, det är mandel. Efter mandel kommer bokstäverna S, P, L, I och T. Något som jag lyckas få till ”spliiiiiiit”. Inte splitt. Spliiiiiit.

Bara för att förtydliga mig själv: jag tycker mycket om banana split. Och jag förstår stavningen där. Jag kommer ihåg päronsplitt från min uppväxt, och jag förstår stavningen där. Det ena är ett engelskt namn på en glass, det andra ett svenskt. Att blanda dem är INTE okej, Marabou. Skäms.

Från klagostund, till smaktest.

Förutom namnet så är jag inte alls emot utseendet på chokladkakan. Den följer strömmen av de andra maraboubitarna, samma sorts tecknade invigning till chokladinnehållet, och ett färgschema som fungerar. Visserligen blir jag lite undrande – handlar det här om en choklad med mandel i, eller är det något roligare vi får lägga vantarna på?

Innehållsförteckningen hjälpte mig snabbt – det handlar om choklad med mandel i.

Nu känner jag mig lite som en hycklare, för jag tycker ofta Marabou har en tendens att slänga ut smaker som är för komplicerade och inte fungerar tillsammans, men handen på hjärtat – har vi inte smakat det här förut? Eller?

Baksidan berättar dessutom för oss att den innehåller i genomsnitt 140 kalorier per portion, och en portion är i detta en fjärdedels chokladkaka – alltså 25 gram. Om det är en rättvis portion eller inte är upp till er att bedöma, är ni sådana som klarar av att äta en halv, halv chokladkaka eller känner ni att när ni väl köper en vill ni äta hela? Det gäller att vara medveten om att de 140 kalorierna automatiskt fyrdubblas till 560 kalorier om man äter hela – och det är helt plötsligt ganska mycket! Om man räknar kalorier alltså, det finns ju många sätt att njuta på 😉

Väl öppnad är chokladen helt slät på ovansidan (förutom de klassiska Marabourutorna), inte en tillstymmelse till mandelbit finns att se där. Den luktar choklad, ser ut som choklad och känns som choklad.

Upp och ner syns även mandelbitarna/flagorna/krosset till. Ja, det handlar nog lite mer om mandelkross, men det är okej, det är inget som jag har någon synpunkt på. Vad jag har en synpunkt på däremot är att  för att vara en choklad med mandel i finns där väldigt lite mandelsmak. Kanske är det medvetet så för att behålla den släta ytan på ovansidan, men varje bit choklad är väldigt sparsamt mandelspäckad. Och vad smaken beträffar, så smakar den… Choklad. Med lite mandel i. Nästan exakt som frukt och mandel – utan russin. jag tycker om frukt och mandel – tant som jag hunnit bli under mina 24 år – men kanske har jag missat något? För frukt och mandel finns ju redan? Eller?

Jag bjöd bort det mesta av min chokladkaka, och samma omdöme fick jag från merparten av de som testade (de som jag lyckades få ett omdöme ifrån – min lillebror bara åt och så var det med det). God, men den finns redan. Och mer mandel tack!

3/5 Marabou. Ett t till, och jag sträcker mig till 3,5.

27 thoughts on “Smaktest: Marabou Mandelsplit

  1. Frukt och mandel är ju redan den godaste chokladkakan, så det känns onödigt att de hittar på en utan russin liksom… Hade lite cravings på frukt och mandelchoklad i helgen så jag gjorde egen, haha!

  2. Varför be om ursäkt, Alexandra? Du har väl inte ingått något avtal med oss om att leverera ett inlägg dagligen? Det är väl självklart att det finns mycket annat i livet att ägna sig åt än bloggande för dig. Plugg t ex. Blogga ska du göra av lust och glädje, inte av plikt! Även om det är roligt att läsa dina inlägg. F ö håller jag hlet med dig i splitt-resonemanget!!!

  3. Roligt att höra från dig igen 🙂 Ja, nyheter är roligt att hitta i affären. Jag har hört att marabou skall ha en med lakritssmak också. Det låter som något för mig 🙂 Ha det bra, kram.

  4. Så bra, så bra. Tänkte en bra stund att den där ska jag köpa och testa men nu kan jag nog hoppa det med tanke på din (och de andras ) bedömning. En chockladkaka mindre 🙂

  5. Jag ger din recension 5/5 utan att blinka, för det var utan tvekan det mest underhållande inlägget jag läst idag!
    En matkritiker ska definitivt ta stavningsmisstag i åtanke, det är bara rättvist!

  6. Ibland blir det så, livet kommer emellan bloggen. Men som någon sa innan, det ska skrivas med glädje och inte av ”måste” då blir det som bäst! 🙂
    Lite trist choklad-”nyhet” tycker jag, även om jag absolut kan tänka mig att moffa i mig en hel kaka.

    MEN jag har också hört att det ska komma en limited edition Marabou Saltlakrits – hallelujah!

  7. när det står såhär : 2-1/4 teaspoons Baking Powder vet du om det ska vara mellan 1/4 och 2 tbs eller 2 och 1/4 tbs. det känns väldigt konstigt att dom skulle skriva och med ett bindestreck, men å andra sidan verkar det konstigt att ha mellan 0,25 och 2…

  8. Känner igen mig, har just nu inte postat ett inlägg sen förra lördagen på min blogg. Ska försöka göra något åt det jag med. fast varje dag känns lite mastigt för min del. Vad irriterande med stavningen. sånt där kan jag också störa mig på. Låter god men jag försöker verkligen att inte äta choklad med mindre än 70% kakao i. Mest för att jag vill äta andra onyttiga saker :). Nu vet jag att jag inte behöver pröva den i alla fall. Stor kram
    Elina
    http://elina.magnulund.se

  9. Pingback: Dekorerad chokladtårta och några nyhetstips! « Kärlek på tallrik

  10. För mig är det här alldeles underbart, jag älskar choklad med nätter….men jag gillar inte torkad frukt, och definitivt inte frukt i choklad, därför blir denna kaka ett välkommet tillskott i Marabou-familjen.

  11. SÅ JÄVLA GOD!!!!! Visst den påminner om frukt och mandel, som är en av mina favoriter me men det är inte alla som gillar russin i choklad. Jag tycker Marabou har lyckats!!!

Kommentera

