Smaktest: Marabou Starbar

Nu äntligen har jag också både hittat, läst på om och smakat den andra stora nyheten för vårt 2012 – Marabous Starbar. Redan när jag såg den för första gången började jag längta något ohyggligt (ja, MER än vanligt!) efter att få ta mig en noggrannare titt – jag är nämligen svag för jordnöt och jordnötsprodukter i choklad och tycker det är lite dåligt med det här i Sverige. Dessutom är ju förpackningen härlig, tycker ni inte det? Jag blir glad av den! Det där NEWskriket i ena hörnet kunde kanske skippats, men förutom det så gillar jag det här – det är helt uppenbart en choklad som inte ursäktar sig! BIG, BOLD, and BEAUTIFUL  – mycket färg, mycket kitschiga mönster och mycket… mycket av allt, helt klart. Go BIG or go HOME. Den kommer platsa utmärkt i våra chokladhyllor runt om i landet!

Beskrivningen av chokladen inuti är däremot lite luddig – ”Peanutty caramel crumble” står det i miniminitext under STARBARetiketten. Crumble. Crumble som i smulig? Är det alltså smulchoklad vi har att göra med? Men det står ju Caramel också. Som i kola. Det är ju inte så smuligt precis? Och vadå ”peanutty”? Jordnötig? Inte MED jordnötter utan ”jordnötig”. Ja, spännande låter det i alla fall!

Men är det här då en originalidé från Marabou?

Nej, så är det faktiskt inte. Starbar finns redan, och har funnits ett bra tag. Inte i vårt land, men i Europas USA – det vill säga Storbritannien. Jag har själv inte ätit den där, men vårt kära, informativa, alltid lika pålitliga Wikipedia berättar snällt det jag inte vet själv. Star Bar heter den där (innovativ ändring av namnet Marabou gjorde, tycker ni inte?) och det är Cadbury som står för försäljningen. Kan vi skönja ett samarbete här? För Cadbury stod även för den trevliga nyheten här i Sverige inför hösten och vintern 2011 -Chokladbiten Loop . Även om jag tycker det är fantastiskt kul att vi får lite spännande nyheter ifrån andra länder hit till oss i vårt lilla land känns det väl lite tjaskigt av Marabou att inte berätta för oss om att de faktiskt inte står för själva utförandet utan bara distribuerar ett annat företags choklad?

Är ni kaloriräknare? I så fall – look away 😉

Nejdå, kunskap är ju alltid bra att förfoga över. Enligt baksidan på förpackningen så innehåller hela biten 250 kalorier, varav över hälften utgörs av kolhydrater (dvs socker), ca 30% är fett och så hela 10% protein. De andra procenten får vi gissa oss till, de ansågs visst inte vara så viktiga… Inte lysande siffror, men det handlar ju om choklad, ljus sådan till och med, och nyttigt vet vi nog redan att det inte är. Choklad brukar ligga på ungefär 500 kalorier per 100 gram, så det är inga förvånade miner jag gör när jag läser just dessa siffror.

Innehållsförteckningen kanske kan ge oss en bättre bild av vad exakt biten innehåller?

Choklad ska det alltså finnas i paketet – så långt är jag med. Uppenbarligen kola också, och ”rostade jordnötsbitar”. Okej. Så då är det lite som Snickers? Eller? Det är inte den bilden jag har fått av Starbar, att det är en Snickersvariant. Jag tänkte mig mer något liknande Butterfinger – en amerikansk chokladbit som är en riktig smulsensation när man öppnar den; tänk en kexchoklad efter att ha legat i botten på väskan en hel dag. Det här låter ju inte vidare smuligt inte, snarare tvärtom. Lite segt. Kanske knaprigt?

Dock kan jag dela med mig av att den nog inte är lämplig för en endaste allergiker i världen, så mycket allergener som den innehåller! Möjligtvis klarar sig äggallergikerna, men förutom det är både gluten, de flesta sorters nötter, vete och mjölk representerade. Tur för mig att jag är allergifri *pust* Ja, och E-nummer hittar man också ett par, liksom aromer. Mmm… Inte renlevnadskost precis, men igen, det är choklad, vad förväntar jag mig egentligen?

Nämen…! Nu börjar jag bli allvarligt förvirrad här! Först läste jag beskrivningen och tänkte smulig Butterfinger. Sedan läste jag kola och jordnötter och tänkte Snickers. Och nu när jag plockat ut chokladen ut förpackningen ser jag klart och tydligt en lite större version av en Twix – kan ni se det? En av de två ”pinnar” som en Twix innehåller? Då är den kanske mer åt DET hållet, fast med jordnötter? Den luktar gott i alla fall, lite sött och väldigt chokladigt. Lite nötigt också. Ja, som man kan förvänta sig.

Spänningen är oliiiiidlig!

Vi får hugga in, helt enkelt.

Vet ni? Det här var inte alls vad jag trodde det skulle vara! Inte är det en smulig variant på chokladbit som ses vid en närmare inspektion! Inte heller är den Snickersaktigt seg eller Twixigt kexig.  Istället möts vi av en len, söt massa med den utlovade ”jordnötiga” smaken som ser otroligt slät ut i jämförelse med bilden på förpackningen, men som man märker av lite bitar i när man äter av den. Ett lager kola ligger runt massan, och så choklad runt det. Någon direkt motsvarighet finns helt enkelt inte på den svenska marknaden. Låter det lovande?

Det är det! Det HÄR är gott alltså! Massan i sig är rejält söt, kanske lite väl så, den tar över ganska mycket och smakar nästan lite oidentifierbart av jordnöt. Jag hade nog dessutom gärna sett att den hade fler av de där utlovade bitarna i sig, men bortsett från det så njöt jag ordentligt av min Starbar – ja, eller halva, den andra halvan nappades direkt av sällskapet jag fikade med. En halv tyckte jag dock var fullt tillräckligt, kanske hade en hel varit lite söt i överkant. Ja, det låter som att jag är negativ, men jag tyckte verkligen om det här! Den är lite annorlunda, och kittlar smaklökarna lite 😉

Betyg: 4/5 för Marabous Starbar. Ett trevligt tillskott!

***

Ja, och det är helt sant; ni ser inte fel. Chokladbiten är inte ensam på sista fotot! Ett nytt te slank ner i kassen och provades samtidigt  – Vårkänsla från Kahls. Det är dags för lite vårkänslor nu, tycker ni inte det? I det här fallet i form av svart te med papaya, kokosflingor och hallonbitar (ja, kanske inte ingredienser som påminner oss bleka svenskar om våren direkt men det bortser vi ifrån).

Mycket trevligt te som delar samma betyg som ovan – 4/5

52 thoughts on “Smaktest: Marabou Starbar

  1. Oj, jag älskar din djupanalys av en liten god chokladbit. Jag måste nog avstå med tanke på min vikt just nu, men jag ska ha den i åtanke… Teet låter också frestande, men mer kalorifattigt! Tack för tipset!

    Jag måste också ge dig högt betyg språkligt! Skönt att läsa en blogg med god svenska, härliga formuleringar och i avsaknad av särskrivningar. En fröjd för språklärarens öga!

  2. Inte dåligt chokladsugen jag blev nu, några timmar efter lunch och blodsockret börjar sjunka. Jag köper sällan godis, men det verkar vara en bit i min smak.
    Som alltid, dina produkttester är fantastiska!

  3. Tack för ännu en underbar recension! Jordnötter och karamell är på modet, alltså. Synd att det inte ticklar min fancy. Äsch, jag har ju mina glädjeämnen i livet ändååå 🙂

  4. Ser ju verkligen precis ut som gamla klassikern Raider (Twix). även om det inte är samma sorts choklad.
    Dina recensioner går verkligen utanpå allt annat, tänk att en text om choklad kan trollbinda oss så!

  5. Jag provade den för någon vecka sedan och jag blev liksom du väldigt förvånad över innehållet, det var ju inte alls som jag trott av beskrivningen att döma! Men oj så god den var! Iaf av det lilla jag smakade, fick en bit och så la jag ifrån mig den. Någon timme senare när jag skulle ta en bit till hade sambon varit framme och ätit hela haha 😛

  6. haha åh, det där låter och ser exakt ut som en rund/avlång version av reese’s 🙂
    men åh, verkar gott ;A;

    svar: haahha! Jag lovar!!!! och nu ska jag hålla det! 😀 förlåt för ett så sent svar bara, har inte kunnat vara inne på bloggen så mycket >_< Men nu är jag tillbaka 110% och kommer uppdatera flitigt 🙂 kramar ❤ merp!

  7. Ja det verkar ju som att Cadbury´s och Marabou samarbetar iom att Marabou även gjort Loops som ju är det samma som Curlu Wurly som Cadbury´s gör. Själv blev jag helt frälst i Cadbury´s produkter när jag var i Nya Zeeland. Åt nog Curly Wurly nästan varje dag där 🙂 Har inte smakat Loops än för jag är rädd att bli besviken att den inte ska vara lika god som sin föregångare. Cadbury´s choklad är ju inte lika söt som Marabous som kan vara lite väl mycket ibland.

  8. Har också börjat gilla jordnötter mer och mer på olika sätt, upptäckt att man kan göra mkt med dem 🙂

    SV: luktar man choklad är dock risken att man äter upp sig själv 😉

  9. Ååh jag längtar tills jag får lägga vantarna på mig egna starbar! Skriver upp det på inköpslistan med det samma, den låter ju underbar! Jag ÄLSKAR också jordnötter med choklad och kola. Har faktiskt vägrat smaka på jordnötssmör genom hela mitt liv eftersom jag vet att jag skulle bli beroende och inte kunna sluta. Men i höst så hände det, jag blev tvingad till att prova och jag vill aldrig mer äta något annat än det magiska jördnötssmöret! Nu går det inte en dag utan att jag äter en snickers. Haha typiskt, jag visste ju det!

    • Haha, åh, vad söt du är 🙂 Ja, jordnötssmör är himmelskt, men för mig tog det en stund att lära mig att tycka om det! Nu är det en viktig ingrediens i köket! Och du – prova INTE mandelsmör! Det är ännu godare men också dyrare… Det är ett fördärv 😉

      • Alltså nu sitter jag här på min kammare och äter min första starbar, och jag måste säga att jag är lite besviken. Varför är den såå söt? De hade ju kunnat skippa kolan helt och hållet! Jag orkar knappt äta upp den 😉 hehe.. Jag är ju en sån som ÄLSKAR allt sött och vill helst ha sötma till allt men den här var ju galet söt. De hade kunnat väga upp sötman med lite salt iaf. Jag antar att jag får hålla mig till snickers och jag lovar att inte prova mandelsmör, inte så länge jag är en fattig student då 😉

  10. För info så ingår varumärkena Marabou och Cadbury i samma företag, Kraft Foods. Så där har du förklaringen till att du hittar samma produkter under olika varumärken.

  11. Hittade den själv här om dagen. Sjukt nöjd, påminner om snickers med jordnötssmör som de har i staterna.

  12. Jag älskar också den här nyheten, men är lite skeptisk till jordnötssmöret de använder, det blir lite för sliskigt. Därför gjorde jag egna! Jag kokte kola som jag lät svalna på bakplåtspapper för att sedan skära ut ark och rulla ihop med Kung Markattas sockerfria jordnötssmör i mitten, sedan rullade jag rullarna i söndersmulade cornflakes och doppade dem i choklad. Sjukt nice. Om det är värt besväret med tanke på att jag kan få tre för 18 kr på Coop… nja.

    • Nej men YUM vilken bra idé att göra egna! Jag kan hålla med om att konsistensen på jordnötssmöret är lite konstig, tror nog att det är värt besväret då just kung markattas jordnötssmör är så mycket godare! Verkligen en kul idé – kanske får prova det jag med 😀

Kommentera

