Rotfruktsquinoa med avokadoolja och vitlökssmakande bönröra

Alla hjärtans dag är här och det märks tydligt på alla söta inlägg i bloggvärlden (söta på många olika sätt!). Jag har själv stressat i en vecka nu; vi har skrivit uppsats för 4 poäng här på universitetet och dessutom händer allt som bara kan hända runt omkring mig. Det mesta både roligt och trevligt, men mycket blir det, och tiden rinner genom fingrarna. Det enda som ens har liknat alla hjärtans dagsfirande för mig var lite hälsningar på facebook – inte ett enda beundrarbrev fick jag i brevlådan, tänk er min besvikelse! Det verkar som att ingen vet var jag bor 😉

Så istället för att baka något riktigt sött och gott firade jag med potatissoppa som lämnade min mage i uppror. Äntligen har den lugnat ner sig tillräckligt för att jag ska kunna konstatera att jag helt plötsligt inte är så stressad längre och viljan att skriva ett inlägg tog över något alldeles otroligt! Kanske behövde jag ett par timmar i raklångt läge på soffan för att förstå att jag hinner med allt jag vill utan att behöva stressa upp mig själv i onödan?

I vilket fall så lagade jag mig en härlig vegansk rätt häromdagen. Med lite inspiration från det senaste numret av Icas ”billiga veckan” som man lätt kan sno åt sig i närmaste ICAbutik rostades det rotfrukter som aldrig förr här hemma, för att sedan blandas med quinoa.

Och kommer ni ihåg att jag förra året någon gång vann två spännande sorters avokadooljor från Kardemummagumman? Äntligen har jag vågat korka upp (eller ja, den hade skruvkork, men ni förstår principen) en av dem och testade att smaksätta quinoan med den – vilket gick alldeles förträffligt bra! Självklart går det lika fint med olivolja, men har ni avokadosorten hemma manar jag er till att prova! Spännande, avokadoigt (^^) och härligt nyttigt!

Bönröran till är oerhört lättgjord och trevlig som komplement om man tröttnat på kalla såser baserade på tex turkisk yoghurt eller crème fraiche. Vilken sorts bönor som helst går nästan faktiskt, men vissa kanske ser lite aptitligare ut än andra (sneglar åt de svarta bönorna och ryser till lite). Sojabönor använde jag, men jag hade nog velat använda mig av vita bönor, jag tycker så mycket om deras milda smak. Vill man göra röran lite mer spännande är det gott att mixa i soltorkad tomat också. Det blir ganska mycket bönröra, så det som inte går åt till quinoan kan användas till exempel på smörgås eller knäcke istället för hummus  – den håller i ett par dagar i kylen om den är övertäckt.

***

Rotfruktsquinoa 

(2-3 portioner)

1 stor morot
2 sötpotatisar
1 rödlök
1 dl quinoa
250 gram broccoli (jag använde färsk)
ev. saften från en halv citron

olja att steka i och ringla över (avokado-, oliv- eller rapsolja)
salt och peppar

***

vitlökssmakande bönröra

ca 6 vitlöksklyftor
1 burk bönor – ca 400 gram (ex. sojabönor eller vita bönor)
ngn msk citron
salt och peppar efter smak 

***

Sätt ugnen på 225 grader och lägg bakplåtspapper på en plåt.

Skölj och skala morot och sötpotatis (andra varianter på rotfrukter fungerar också bra).

Skär i lagom stora bitar och lägg på plåten.

Skala vitlöksklyftorna och lägg dem lite vid sidan av rotfrukterna på plåten- de kommer användas till bönröran och inte ihop med det andra ugnsrostade.

Ringla över olja och salta, gärna med flingsalt.

Skjut in i ugnen tills vitlöken börjar få lite färg och är mjuk – det tar ca 15 minuter, men ta en titt då och då, brända är de inte så goda.

Tag ut plåten och lägg vitlöksklyftorna i en stor skål.

Skala rödlöken och skär i lagom bitar. Lägg på plåten blandat med de halvfärdiga rotfrukterna och skjut in den igen tills morot och sötpotatis är mjuka, ca 10 minuter till.

Koka samtidigt quinoan efter anvisningarna på paketet (glöm ej att skölja den innan!). Koka också broccolin – delad i mindre buketter – separat.

Blanda de färdiga rotfrukterna med den kokta quinoan och den kokta broccolin i en skål eller form. Salta, peppra, pressa eventuellt lite citron över och ringla avslutningsvis över lite olja.

Skölj bönorna och mixa dem tillsammans med den ugnsrostade vitlöken tills allt blandats ordentligt. Smaksätt med salt och peppar – gärna lite citron också.

Servera bönröran tillsammans med rotfruktsquinoan och njut ❤

 

20 thoughts on “Rotfruktsquinoa med avokadoolja och vitlökssmakande bönröra

  1. Min man bara älskar bönor av alla dess slag, jag gillar dom med men inte alls lika mycket som han gör. Och avocadoolja… Så gott, vilket lyft.
    Kanske ska länka din blogg till min man. han skulle gilla dina rätter skarpt =)

  2. Ser som vanligt väldigt gott ut! Avocadoolja är toppen! Inga beundrarbrev?? Det kan jag bara inte förstå! Måste vara ett misstag. Brevbäraren la nog beslag på dem, så att du inte skulle bli för högfärdig!

  3. Vad gott och fräscht det ser ut. Rena hälso-resan att titta in här idag.
    Bönröran verkar nice, gjorde en liknande precis fast med kronärtskocka i också. God! Och så bra att ha som pålägg när man tröttnar på ost eller keso eller vad det kan vara man har.

  4. Hej där! 🙂
    Så gott! Varför kan jag inte få familjen att gilla quinoa? Så här blandat med grönsaker är det ju fantastiskt gott.
    Avokadoolja har jag faktiskt aldrig testat, men det bara måste vara gott. Och nyttiga fetter i tror jag.

    • Haha, nej, jag lyckas inte heller med det, jag tror det har att göra med att det låter konstigt 😉 Jag hade heller inte testat avokadoolja, men tyckte mycket om det! En flaska kostar runt 70 kronor eller så, så det är lite lyxigt, men inte FÖR mycket så 🙂

Kommentera

