Nu firar vi igen! Ljusa daimbrownies på bloggens 1-årsdag!

Februari har visat sig vara en riktig högtidsmånad här på Kärlek på tallrik! Inte nog med att jag firade 250 inlägg för inte så länge sedan; nu kan jag också stoltsera med att ha en blogg som är hela 1 år gammal! Den 16 februari förra året invigde jag min karriär inom matbloggsvärlden med det här inlägget som visserligen inte innehåller något recept, men som lägger fram anledningen till den här bloggens existens på ett lite sådär halvsnyggt sätt.

Dock fanns bloggen inte på samma adress under den första tiden, det måste jag flika in. Det beror på att jag först startade Kärlek på tallrik på en domän som efter ett par månader kort och gott meddelade att  den skulle läggas ner och att jag fick ta mitt pick och pack för att flytta någon annanstans. Raskt bytte jag adress från daedalsmat.sajto.se till den nuvarande och kopierade över de inlägg som jag redan hade hunnit posta. Detta är anledningen till att många av de äldre recepten inte längre har bilder; de går inte att se eftersom de försvann i och med domänbytet. En dag när jag drunknar i tid så ska jag se till att uppdatera de recepten som flyttades över med bilder som faktiskt fungerar. Fram tills dess kan ni bläddra igenom alla recept från och med slutet av september 2011, de har alla postats på den här adressen och därför kan ni också se bilder av varierande kvalitet på dem!

Eftersom domänbytet inte var ett jag valde själv och eftersom bloggen behöll samma innehåll och stil som den tidigare så väljer jag att ignorera att det någonsin hände och fokusera på min originalfödelsedag.

Som alltså är idag! Hipp hipp hurra!

Jag hade funderingar på att vara lite givmild och starta igång en tävling för att fira lite extra – dock tänkte jag höra mer er därute om ni tycker det skulle vara spännande? Än så länge har det inte blivit några sådana, men det hindrar ju inte att vi börjar nu!

***

Brownies blev det också – dagen till ära! Det här receptet behöver en matvåg för att få till de rätta mängderna; men har du en sådan så är det ett snabblagat recept som inte kräver alldeles för mycket jobb! Jag valde att hacka ner 200 gram marabou daimchoklad i smeten, men vilken choklad som helst går bra, och/eller hackade nötter om du tycker om det.

***

Ljusa daimbrownies

Ingredienser:
(en långpanna – ca 22×33 cm)

30 gram mörk choklad
175 gram smör
100 gram råsocker
240 gram strösocker
130 gram vetemjöl
3 ägg (gärna ekologiska)

ev. 200 gram hackad choklad – ex. marabou daim 

Florsocker att dekorera med

***

Värm ugnen till 175 grader och lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna.

Smält smöret i en kastrull eller i mikron och häll över i en stor skål. Blanda i den mörka chokladen och låt den smälta några minuter. Rör till en slät smet.

Mät upp sockret (båda sorterna) och vänd i smeten.

Fortsätt med mjölet och vänd i det också.

Knäck i äggen ett i taget och rör tills smeten är jämn.

Blanda ev i den hackade chokladen eller uteslut den.

Häll ut smeten i långpannan och jämna till den lite.

Skjut in i ugnen och grädda i ca 30 minuter – tills den stannat. Vakta så de inte blir för välgräddad, den är godare lite kladdig än torr!

Tag ut och låt svalna, pudra sedan över florsocker och skär upp i lagom bitar.

Gör inte som jag och ät upp alla kanterna för att kakbitarna ändå inte blir fina med dem. Din mage kommer tacka mig för det tipset 😉

24 thoughts on “Nu firar vi igen! Ljusa daimbrownies på bloggens 1-årsdag!

  1. Stort GRATTIS, Alexandra!!!! Visst är det kul med ettårskalas! Det var ju inte så rasande länge sedan jag också blev ett år. Stort lycka till i fortsättningen!!
    Visst är det kul med tävling, men tänk på att inte ta i så du spricker. Själv blev jag nästan mest bankrutt på portokostnaden för de tunga böckerna – den hade jag inte tänkt på!

  2. Jättegrattis på ettårsdagen!! till dig och din fina blogg. Ditt Brownierecept med daim i ser ju så goda ut. Är väldigt svag för allt som har med Daim att göra.

Kommentera

