Uppdrag sparrispaj!

Kan ni tänka er att det redan är slut på denna korta månad? Två hela månvarv har passerat sedan det firades nyårsafton och förra årets synder är långt borta! Tur då att vi fick oss en extra dag i år att få lite gjort på, hur skulle vi annars hinna med?

Jag, till exempel, skulle inte ha hunnit med att baka denna sparrispaj  om det inte funnits en 29 dag i årets februari månad. Och det vore synd, då den bakades av en alldeles speciell orsak. Det är nämligen så att den fina och flitigt uppdaterade bloggen Fika med Elenore nyligen har kommit på en av tidernas bästa idéer! Hon utmanar nämligen alla som känner sig träffade att använda de trevliga kokböcker som ofta samlar damm hemma i hyllorna lite mer. Varje månad presenterar hon ett tema, och alla matglada kan leta upp ett recept i en kokbok som passar in, laga rätten och länka inlägget till hennes blogg. Vips får vi där hemma massor av härliga tips på både maträtter och matböcker. Låter inte det fantastiskt bra?

Utmaningen den här månaden var att baka en paj, matpaj eller dessertpaj fick vi välja själva och vilken bok receptet kom ifrån likaså. Mitt val föll på en matpaj då det är något av det godaste jag vet – närmare bestämt en sparrispaj med parmesan. Receptet kommer ut den väl valda kokboken Pajer ur serien Allt om det goda. Om jag inte minns alldeles tokigt så fick man den här delen i serien genom en kvällstidning för ett par år sedan och efter det erbjöds man köpa resterande delar varje vecka ett tag framöver. Snål som jag är plockade jag på mig den här delen och ratade de andra, men det är en mycket trevlig bok så jag hade inte tackat nej till fler delar i serien nu i efterhand! Förutom ett avsnitt med vegetariska pajer (som jag hämtade sparrispajen ifrån) finns det fisk- och skaldjurspajer, kött- och kycklingpajer och dessertpajer att sukta över.Har ni den liggande hemma tycker jag ni kan bläddra igenom den någon dag 🙂

***

Så här i efterhand har jag ett par pekpinnar innan ni får receptet av mig. I mitt tycke var det ett ägg för mycket i receptet – pajen blir lite mer åt omeletthållet än vad jag personligen gillar och parmesanosten försvann lite smakmässigt. Dessutom råkade jag grädda min i 225 grader istället för 200; därav den ”intensiva” färgen. Håll er till 200 grader och plocka bort ett ägg så blir pajen ännu lite bättre!

Förutom att byta ut lite av vetemjölet mot grahamsmjöl och hälften av sparrisen mot broccoli (ena halvan fick bli sparrispaj och ena halvan broccolipaj) så följde jag pliktskyldigt receptet, som jag också skrev nedan [med mina egna kommentarer i klamrar]. Det var helt enkelt inte min sak att börja mixtra med innehållet den här gången, utmaningen var ju faktiskt att följa ett recept, inte att omarbeta det. Jag tror jag måste öva på det lite till 😉

***

Sparrispaj med parmesan

Ingredienser:
(6 portioner)

 4 dl vetemjöl [jag använde 2 dl vetemjöl och 2 dl grahamsmjöl]
150 gram smör
2 msk vatten

Fyllning:

500 gram färsk sparris [då jag bara hade 250 gram kompletterade jag med 250 gram broccoli]
4 ägg
2 1/2 dl mellangrädde [eller matlagningsgrädde]
75 gram nyriven parmesanost
1/2 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar

***

Gör så här:

1.

Hacka ihop mjöl och smör, gärna i matberedare [eller knåda med händerna som jag gjorde].

Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en fast deg.

Tryck ut den i en pajform, ca 28 cm i diameter.

Nagga bottnen och ställ in i kylen i 30 minuter.

2.

Sätt ugnen på 200 grader.

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca tio minuter.

3.

Fyllning:

Ansa sparrisen och skär bort den nedersta biten.

Koka sparrisen i lättsaltat vatten ca två minuter [koka med broccolin om du använder sådan].

Skölj den i kallt vatten och låt den rinna av.

4.

Vispa samman ägg, grädde, ost, salt och peppar.

Fördela sparrisen i pajskalet.

Häll på äggblandningen och grädda pajen mitt i ugnen ca 30 minuter.

5.

Servera pajen ljummen med färsk spenat och räkor [eller, som jag, med en blandad sallad och balsamicosirap]

17 thoughts on “Uppdrag sparrispaj!

  1. Pingback: Bidragen i kokboksutmaningen tema Pajer » Fika med Eleonore

  2. Sparrispaj är verkligen sjukt gott! Broccolipaj likaså och det var ett helt genialiskt drag att göra 50/50. Ett tag var jag en riktig fena på att prova nya recept i nya kokböcker men det var länge sen som jag provade nya recept i GAMLA kokoböcker. Vilken rolig utmaning av Elenore!

Kommentera

