Choklad- och mandelrutor avrundar fredagen från hell…

Idag har inte varit en favoritfredag ska jag säga er, istället har världen jobbat hårt på att få mig lite ur balans denna 23 dag i mars månad. Kanske har det att göra med tentan i socialrätt dagens första fem timmar ägnades åt (och som jag är överväldigande missnöjd med) eller ormen jag var helt övertygad om bet tag i min stackars hund under promenaden efteråt så jag fick ringa djursjukhuset och redogöra för minsta detalj av hans hälsa och beteende. Lyckligtvis visade det sig handla mer om en excentrisk matte och mindre om en biten hund, men oron sitter fortfarande kvar i kroppen jag släpper honom inte ur sikte mer den här kvällen, ifall en misstänkt svullnad skulle bli synlig mot alla odds.

Därför ser jag fram emot sängen och en välförtjänt sovmorgon nu när natten börjar krypa sig på, men innan dess tänkte jag bjuda på det recept ur inlägget mars so far – matinspiration och baktankar som flest av er uttryckte intresse för; de lite annorlunda choklad- och mandelrutorna!

Jag bakade dessa dagen innan några vänner kom på fikabesök efter att ha spanat efter ett gott brownierecept och istället tyckte att det här lät så spännande att jag bums började rota fram ingredienserna ur skafferiet! Originalreceptet kommer från den amerikanska sidan taste of home där de heter något så lockande som Chunky pecan bars. Min svenska version innehåller det lite billigare alternativet mandelspån istället för pekannötter, men det går absolut att byta ut dem mot samma mängd hackade pekannötter om det tilltalar mer! Originalreceptet vill också innehålla mörk majssirap vilket är svårt att hitta i Sverige och inte det nyttigaste alternativet heller. Jag valde att ersätta det med vanlig ljus sirap, vilket smakade bra. Jag rekommenderar användningen av brunt rörsocker till bottnen, men har ni farinsocker hemma är det ett helt okej substitut.

Nu till receptet!

***

Choklad- och mandelrutor

Ingredienser:
(en fyrkantig form, ca 22×33 cm)

Bottnen:

3 1/2 dl vetemjöl
1 1/4 dl brunt rörsocker eller farinsocker
170 gram smör kallt eller rumsvarmt

Fyllningen:

3 ägg
1 3/4 dl strösocker
1 3/4 dl ljus sirap
30 gram smör (smält)
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
200 gram mörk choklad (jag använde marabous mörka)
ca 150 gram flagad mandel (eller hackade pekannötter)

***

Bottnen:

Värm ugnen till 175 grader och ta fram en fyrkantig ugnsform – ca 22×33 cm. Smörj den eller lägg i ett bakplåtspapper (jag brukar fästa bakplåtspappret med lite smör i botten på formen så det blir lättare att trycka ut bottnen utan att det flyttar på sig).

Blanda mjöl och brunt rörsocker eller farinsocker i en bunke. Nyp i smöret i bitar till en smulig massa. Pressa ut den i botten på formen och lite upp på kanterna i ett jämnt lager.

Grädda i 10-15 minuter tills den fått lite färg. Den ska inte vara helt färdig..

Fyllningen:

Vispa samtidigt ihop ägg, socker, sirap, smält smör och vaniljpulver (eller vaniljsocker) till en jämn smet.

Blanda i chokladen, krossad i bitar, och mandelflagorna (eller hackade pekannötter).

Häll blandningen över den gräddade bottnen.

Grädda i ca 20 minuter eller tills kakan stannat.

Låt svalna helt och skär upp den i bitar.

Förvara i kylen och ät vid behov 😉

***

40 thoughts on “Choklad- och mandelrutor avrundar fredagen från hell…

    • Det är inte alls någon dum fråga! Rörsocker är samma sak som råsocker, alltså ett ”brunt” socker som smakar lite mer – det utvinns på ett lite annat sätt än vanligt socker. Det går bra att använda vanligt strösocker också, men det blir en liten smakskillnad. Hoppas det blev klarare 🙂

  1. De ser ju helt fantastiskt kladdiga ut. Så så länge kan din dag inte ha varit dålig, teh? Och jag är glad att din hund mår bra, ibland behöver man en liten skräckselsnäpp för att inse hur mycket man tycker om något 🙂

  2. Åh, stackars lilla Erco!! 😦 Tänkte på det häromdagen när jag var ute och sprang, att ormarna säkert börjar komma fram nu. Usch.

  3. Vissa dagar alltså… Börjar dåligt, blir ännu sämre. Men idag är ny dag och lördag är det ju! Håller tummarna att du klarar tentan.

    Maffiga brownies, piggar väl upp vilken tråkdag som helst! 😉

  4. Hua livsfarligt att gå in på din blogg. Goda kakor och marängpajer. Så gott! Hoppas din tenta gick bra och att du har haft en bra och vilsam helg.

  5. Jag förstår din oro för hunden! Jag hade gjort precis likadant med min lille prins! Smarriga kakor! Jag kör på pekannötter – en favorit!

  6. Då var det snart dax IGEN! Kvasten är nu uppdaterad till en 2.0. Påskharen sitter bredvid. Även han uppdaterad till senaste version så here we come Blåkulla!! Önskar dig en kanon bra skärtorsdag 😉

Kommentera

