Råkostsallad på vårprimörer (eller nötig coleslaw)

Nu, så här på sluttampen av vackra, varma maj månad upptäckte jag att jag ännu inte skickat in något bidrag till fina Eleonores månatliga Kokboksutmaning. Månadens tema är denna gång ”vårprimörer”, och jag ägnade en stund (umm… en ganska lång stund, det är lätt att fastna!) åt att leta igenom mina kokböcker efter ett recept på någon vårprimör som jag hade hemma just idag.   Efter att ha grunnat lite över både sparrisrisotto och morotssoppa föll valet till slut på en fantastisk råkostsallad som är enkel att göra och inte kräver någon som helst ugn- eller spisaction – vilket kan vara skönt när temperaturen stadigt ligger runt 25 varma grader.

Receptet hittade jag i en spännande kokbok jag fick av min mormor för lite sedan, vilken hon i sin tur hittat billigt på en loppis. Råkost heter den, kort och gott, och hör hemma i ”Sarah Browns hälsoserie”. Den är tryckt samma år som jag föddes (det vill säga 1987) så den är gammal och sliten ;). Nu för tiden skulle man kunna kalla många av recepten raw food eftersom det blivit ett allmänt vedertget begrepp, dock är det inte hundra procent råa ingredienser som används, så boken får användas med modifikation om det är en raw foodare som är och bläddrar genom recepten.

Jag fastnade för denna sallad dels för att jag hade både färsk vitkål och färska, härliga morötter här hemma, och dels för att jag tycker mycket om coleslaw vilket påminner en hel del om den här salladen, dock utan nötterna. Enligt receptet ska den serveras med en ”spröd sallad” – jag stekte även en vegetarisk schnitzel att ha till, så min råkostsallad blev mer ett tillbehör än en egen rätt. Den passar säkert bra till grillens alla varianter nu i sommar då den är fräsch och snabbfixad, men den kan absolut ätas precis som den är också – med eller utan nötter.

***

Receptet är kopierat ur boken och mina ändringar hittar ni inom parantes, dock följde jag receptet ganska väl den här gången. Allt jag gjorde var att byta ut salladslöken mot rödlök eftersom det var vad jag hade hemma, och jag använde lättmajonnäs och turkisk yoghurt i min dressing.

Lite flingsalt och peppar senare så är den färdig att serveras, och tar den inte slut samma dag så kan den gott stå och mogna i kylen ett tag till – det mår den bara bra av!

***

Vitkålssallad med yoghurt och senapsdressing

Ingredienser:
(4-6 portioner)

250 gram vitkål, strimlad
125 gram morötter, skrubbade och rivna
50 gram osaltade  jordnötter (mina var saltade)
3 salladslökar, ansade och grovt hackade  (jag använde små rödlökar)

Dressing:

6 msk majonnäs (vanlig eller lätt)
6 msk naturell yoghurt (ex. turkisk)
1 tsk fullkornssenap (jag använde dijon)
salt och peppar

***

Ansa kålen och morötterna. Blanda dem noga med nötterna och salladslöken.

Blanda ingredienserna till dressingen och slå den i salladen.

Servera rumsvarm på en bädd av spröd sallad och garnerad med vattenkrasse.

15 thoughts on “Råkostsallad på vårprimörer (eller nötig coleslaw)

  1. Så god denna råkostsallad verkar, kul att blanda ner lite nötter också! Älskar när man tillför något knaprigt sådär 🙂
    Nej päronen var otroligt goda, likaså drycken 😀

  2. Pingback: Kokboksutmaningens bidrag: Vårprimörer « Fika med Eleonore

Kommentera

